medryttare å sjuk häst

Sv: medryttare å sjuk häst

hade jag haft häst med tillhörande medryttare och, mot all förmodan, tagit betalt, hade medisen fått avdrag för varje gång hästen var sjuk + tillägg för varje gång h*n kom o tog hand om hästen ändå...för det är ju inte alla som gör det...:S (tillägg alltså slippa betala det antalet gånger sen när hästen blir ridbar...)

hade det vart så oberoende av vad det var för skada? ex skav av sadel så hästen kan tränas genom longering, tömkörning, löslongering, körning eller andra övningar utan ryttare?

sjuk... sadelskav då kan den väl ridas barbacka, om inte skavet sitter "ivägen"? men ja det beror väl egentligen på, är ju inte ALLT för många medryttare som vill arbeta från marken med hästen...:/

ok, ja då håller jag med dig..
och håller även med om att det är alltförmånga hästmänniskor som inte varierar träningen mer än dressyrprogrammen eller färgen på hinderbommarna.. :crazy:

Det är väl inte extra arbete? Mina medisar betalar inte ett öre, men de har i sin deal att de ska sköta häst och stall även om de inte kan rida pga ohälsa hos häst, medis eller nåt annat. Vitsen är ju att de ska vänja sig vid hur det är att ha egen häst och när man har egen häst då är det banne mig inte billigare för att hästen är halt. Tvärtom. Är det bara ridningen de är ute efter, då kan de gå på ridskola. :mad:

Vill bara påpeka att det inte är alla medryttare som väljer detta alternativ för att "vänja sig vid hur det är att ha egen häst". Många väljer det för att det är ett bekvämt och mindre ansvarsfullt sätt att "ha häst" än att äga den. Man vill mer än rida lektioner, men man vill inte ha det yttersta ansvaret för en häst.
Ett bra ägar-/medryttarförhållande bör vara en win-win situation! Ägaren får avlastning (ev både tidsmässigt och ekonomiskt) och medryttaren får möjlighet att utvecklas som ryttare och hästmänniska. Men det är fortfarande hästägaren som valt att ha ansvaret för hästen!

Nej, hästen är inte billigare för att den är halt (snarare tvärtom, som sagt) men som medryttare betalar man ju för ridningen, inte för att sköta någon annans häst... (Det vore ett konstigt avtal!) Kortare hältor/sjukdomar är väl inte mycket att bråka om, men här handlar det ju om en ganska lång period innan hästen är fullt återställd.

I ditt fall så betalar inte medryttaren någonting och då kan man också ha andra villkor, precis som du skriver. Men båda parter bör veta vad som gäller, innan man står i situationen!

Fortsättningen är ej riktad speciellt till jinx:
Sedan anser jag att om man som hästägare är beroende av medryttarens pengar för att få det att gå runt, så lever man nog farligt! En bra medryttare kan vara guld värd, så som hästägare ska man nog akta sig för att "utnyttja" personen.

Man bör komma ihåg att medryttare inte är detsamma som delfodervärd! Mindre inflytande = mindre ansvar.

/Sork

Min medryttare behöver inte betala när hästen är oridbar, som den är nu. fast han kostar ju fortfarande pengar för mig:P

Det där är ju känsligt... Jag råkade ut för att som medryttare betala ca 600:-/ månaden. Då förväntades jag mocka åt min medryttarhäst, samt ägaren andra häst OCH ponny. Samt att ägaren ringde då och då och bad mig åka till stallet och ta "hennes" insläpp osv... Som grädde på moset så hände det allt som oftast att min medryttarhäst redan var riden av ägarens styvdotter, när jag kom ut på "mina" dagar... Alltså betalde jag 600:-/månad för att få lov att mocka 3 boxar 3 gånger i veckan helt perfekt!! :eek:
Nu har jag egen häst MED medryttare. Hon tar hand om hästen de dagar hon rider. Ibland ber jag henne om extra hjälp med mina ponnyer också - om jag t.ex. är på tjänsteresa. Hon behöver INTE komma ut om hästen av någon anledning inte är ridbar - men hon tycker själv att som medryttare har man ett visst ansvar. Jag vet inte hur mycket som är vanligt att man betalar som medryttare - men min betalar halva hovslagarekostnaden, inget mer. Om hästen skulle bli sjuk typ 2-3 veckor hade jag nog tyckt att hon skulle fortsätta betala, men om det hade handlat om mer långvarig oridbarhet - så nej!

Jag svarat allmänt, vet inte hur man gör om dte inte skall stå att man svarar någon speciell.
Men eftersom jag inte har någon ponny längre, så funderar jag på att bli medryttaren, iallafall tills sommaren. Jag hittade en häst och prtade med ägaren igår, och träffade hästen. Imrogon skall jag provrida, skall bli spännande.
Men jag behöver bara mocka göra iordning mat och rida, och betalar 1000 kr i månaden, men jag tror aldrig hon skulle ta betalt om hästen inte var ridbar!!!

Och om jag hade häst, och medryttare, skulle jag aldrig låta medryttaren betala mig om hästen inte går att rida.

Däremot, om medryttaren vill hjälpa till i stallet endå, skulle jag låta henne göra det(gratis, haha), och sedan ge henne lika många gåner som hon hjälp till, fri dagara att rida på ist sedan.

Det hade varit smart!!

Men det här med att man som medis släpper hästen och skaffar ny när den inte kan ridas,
skulle ni göra så om det var er egen häst?

Nu vet jag inte om jag uppfatta din fråga fel eller inte. Säg till i så fall..

Men det du skrev går ju inte att jämföra med, är man hästägare så är man.
Medryttare är där för att hjälpa dig som hästägare när du själv inte kan.
Sätter man sig i hästägarsisten hoppas jag man är medveten om att hästen blir sjuk/skadad
och därför är din fråga inte realistisk.
Jag förstår alltså varför man vill byta häst som medryttare om hästen inte är funktionell.
Vad har man annars för avsikter som medryttare? Vill man testa på hästägarrollen kan man väl bli fodervärd?

Och varför kräver man en medryttare på pengar om personen i fråga inte är där för att rida hästen?
Att betala, syssla i stallet och stirra på en halt häst skulle jag aldrig göra som medryttare.
Som hästägare har jag tagit det ansvaret.

// Lina

Senast ändrad:

jag tycker personligen inte att du ska betala något som att du inte får ut något av hästan när den är skadad och du betalar juh för att rida iaf ska du betala mindre men de e upp till var och en. men som att hästen nu är sjuk så gör du säkert en massa saker för den och plus att du fixar i stallet men tycker du att de känns fel med betalningen så sätt dej ner med ägaren och kom överens om hur ni ska göra. när min häst va skadad behövde min medryttare inte betala något för ja tyckte hon var snäll som ställde upp och åkte ditt endå. så berätta för ägaren hur du känner så kan ni säkert lösa de på något sätt :)

Hur mycket betalar du? Tycker det låter som en dålig deal att du behöver betala ngt öht, även när hästen är ridbar, med tanke på allt jobb du gör utöver medryttarhästen.

Om min häst inte var ridbar skulle min medryttare inte behöva betala någonting men jag skulle bli väldigt besviken om hon slutade att vara medryttare/skötare på hästen bara för att den inte gick att rida längre. Hästar blir halta ibland, så är det bara.

Min häst hade bärrandsröta under en period som jag ville ha hjälp av min medryttare att sköta om. Eftersom det extra pysslet normalt inte ingick i medryttarens sysslor ville jag heller inte ha betalt av henne(hästen var fullt ridbar). Det skulle enbart kännas pinsamt tycker jag, man ska inte utnyttja sin medryttare även om det är lätt gjort.

Senast ändrad:

Om du bara mockar, fixat mat och tar hand om stallet i största allmänhet så tycker jag det är fel att du betalar, det är, som någon skrev tidigare, att du betalar för att få mocka.
Skulle jag ha häst och medryttare så skulle jag aldrig kräva att medryttaren ska betala då hästen inte är ridbar under en viss tid.

Medryttare är där för att hjälpa dig som hästägare när du själv inte kan.

knapp
borde det inte vara VI (medryttare) som får BETALT eftersom vi gör ert jobb? jag tycker det är snurrigt att man ska betala för att hjälpa nån :crazy: (en rent allmän fundering bara)

Hej.
Jag har inte läst alla svar, men svarar iallafall.
Jag tycker inte att du ska betala alls när hästen inte är ridbar.
Betalar gör ju en medryttare för ridningen, (annars är man halvfodervärd.)
Du kan ju forsätta komma och hjälpa till med hästen om du vill fortsätta vara medryttare när hästen är frisk igen. Men att som ägare ta betalt för att någon kommer och mockar tycker jag är väl magstarkt.
Snacka med hästägaren, hon kanske inte har tänkt på det...

// Anna

borde det inte vara VI (medryttare) som får BETALT eftersom vi gör ert jobb? jag tycker det är snurrigt att man ska betala för att hjälpa nån :crazy: (en rent allmän fundering bara)

Där håller inte jag med dig.
Som hästägare har man stora utgifter på utrustning, skor, foder, stallplats etc. som jag tycker att medryttaren gärna kan vara med och betala eftersom saker faktiskt slits, foder tar slut osv.
Dessutom riskerar man faktiskt hästen.
Jag säger inte att den blir förstörd nödvändigtvis, men annorlunda kanske.
Jag har haft och har även nu medryttare.
Och visst beter hästen sig annorlunda om min medryttare har ridit flera dagar utan att jag har hunnit rida i mellan.
Ändå är min medryttare en jättegullig, fullt normalridande tjej.
Men, hon rider inte som jag.
Och, nej, jag tar faktiskt inte betalt av min medryttare, men det hör inte hit :D

Fast även om ni som medryttare hjälper oss hästägare, så är det ju faktiskt vi som hjälper er oxå. Ni skulle ju inte vara hos våra hästar om ni inte ville? Eller??

// Anna

Jag tycker att när man blir medryttare eller skaffar en medryttare att man ska vara noga med att prata igenom och ev skriva kontrakt om vad som gäller. Då är det upp till var och en att ingå i ett avtal och acceptera innehållet. Är det sagt att man ska betala om hästen är oridbara så är det bara att bita i det sura äpplet och betala om man fortfarande är intresserad utav hästen. Eller så får man förhandla med ägaren om att när hästen är oridbar att man slipper betala då vet man det från början.

Det diskuteras alltid i såna här trådar om utnyttjandet av medryttare, jag förstår inte varför. Jag förmodar att ingen som är medryttare är tvingad till det och att de som betalar har valt att acceptera den summa ägaren begär. Vad är problemet? Känner man att det inte är värt att lägga 600kr för att få rida x antal dagar i veckan och dessutom göra vissa sysslor så låt bli! Hitta en annan häst att hjälpa till med eller köp en egen så är problemet löst.

knapp

Håller med boll jag oxå. Tycker inte alls det är fel att ta betalt för att låta någon rida o ha roligt på ens häst.

Dock jag tar inte betalt av min medis pga att hon hjälper mej mer en tvärtom. Hon har flera egna hästar som ska ridas. men ville ändå rida min då jag inte hinner med mej riktigt.

*KL*

Jag förstår inte varför man ska ta betalt av en medryttare.... Medryttaren ger mig ledigt från hästeriet en dag och i gengäld får hon rida gratis den dagen.....

Vill man ha avlastning med kostnaderna får man skaffa delfodervärd istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 805
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV