Medryttar-kontrakt

bollen__

Trådstartare
Jag ska till och skriva mitt första medryttarkontrakt, och jag funderar lite hur jag ska formulera mig?
Vad är viktigt att ha med?
Nån som har skrivit ett kontrakt som skulle vilja visa mig det? Och berätta lite hur ni tänkte när ni skrev det och så...

Sv: Medryttar-kontrakt

Om medryttaren har rätt att lasta och köra hästen. Om det är endast medryttaren som får vara med hästen eller om det är OK att en kompis är med. Om kompisen får rida eller ej.

Om hästen blir skadad - vad gäller då? Om medryttaren blir skadad - var gäller då? Om medrytteren rider på en plats man inte får rida - vad gäller? Om medryttaren inte gör det du vill - vad händer då?

Hur mycket får medryttaren bestämma gällande ridning/träning/tävling/avel?

osv osv osv. Detta är dock det jag ser som viktigast. Jag har skrivit med att medryttaren ska göra det ägaren skulle ha gjort de dagar medryttaren är där. Dvs om ägaren ska ta in andra hästar/fylla på vatten etc ska medryttaren göra det också.

Ja, det låter klokt. Att lasta och köra iväg honom ska då inte förekomma, då han är pensionär och det är lugna skogsridturer jag har lovat henne. Tror inte att jag vill att nån kompis ska rida..
Om medryttaren blir skadad så hoppas jag att hon har en försäkring som täcker det..men hästen.. kan man vilja att man delar på självrisken om det händer hästen något? eller är det snålt?

Ska också till att skriva mitt första medryttarkontrakt. Om någon har ett exempel så vore jag oerhört tacksam :bow: Ursäkta trådkap....

Det gör inget, jag vill också gärna ha exempel så man vet hur man ska formulera det..

Då tycker jag att du ska skriva in det också, hästen får endast promenadridas...

Exempel finns ju en hel del av, det bästa dock är ju att fundera ut vad som är viktigt att personen inte gör och vad som är viktigt att personen gör. Detta ska med!

I kontraktet kan du också skriva med om skoning, vetrinär, självrisk etc ingår eller ej. Dessutom kan du skriva med att hästen ska vara försäkrad eller ej, att medryttaren ska stå för egen personförsäkring, om medryttaren ska ersätta ev saker som går sönder etc.

Jag har alltid skrivit med att medryttaren ska ha egen försäkring som täcker självrisken för ev skador på lösören, skador på egena personen. Samt att medryttaren om denne visat tillbörlig hänsyn och försiktighet inte behöver att stå för pengadelen för ev skador som hänt under hanteringen. Inte heller för skador i boxen/hagen.

Att medryttaren hjälper till extra när en skada som denne varit med när den har hänt står också till viss del med.

Men som sagt förutom skador/självrisk/användning och pengarfrågor så kan du skriva in precis vad du vill....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Imperiet
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30