Jag tänker lite så att dom efterlevande ska få svar dom undrar över, liksom klarlägga saker och ting.
Jag tänker såhär, för att ge lite mer kontext till mitt svar ovan. Att det är helt mänskligt att vilja ha svar och förklaringar, för det är så vi försöker hantera den där smärtan som en sorg innebär ❤️ Att förlora någon vi älskar är så jobbigt för oss att vi har väldigt svårt att processa det. Vi tar till en massa saker för att slippa känna känslorna som ibland är oss övermäktiga. Vissa dricker, vissa stänger av alla känslor, vissa börjar jobba eller träna en massa, vissa tar hand om alla runtomkring sig, och vissa försöker hantera det genom att intellektualisera – ta reda på alla detaljer, kartlägga omständigheterna, eller fortsätta agera som om personen fortfarande levde. Jag skulle kalla detta för en blandning av att intellektualisera och vägra acceptera.

För det som är allra, allra jobbigast är att inse att det ibland inte finns några svar, och, ännu värre, att svaren inte ändrar på något. Det är mycket, mycket jobbigare att försöka göra detta sorgearbete, att känna smärtan lite åt gången och försöka acceptera denna nya version av världen, än att betala någon som påstår sig ha svaren vi så innerligt längtar efter. Men det är inte ett sunt sätt att processa, man bearbetar ingenting. Man skjuter bara upp smärtan.

Och det är där man tar kontakt med en bra terapeut som är duktig på att hjälpa till med sorg ❤️
 
Nej. Jag är en skeptiker när det gäller "afterlife" och vad som händer då men är mera säker på att medium och allt sånt handlar mera om att vara duktig på att kunna tala om allmänna saker (tex "känner du någon vars namn börjar på A?") och vara skicklig på att avläsa kroppsspråk. Kroppsspråk kan vara avslöjande för både människor och djur.

Såna som tar betalt är bluffmakare som tjänar på andras sorger. Den värsta sorten.
De som inte tar betalt antingen tycker om att känna sig viktiga/etc eller så tror de faktiskt själva på sin egen "förmåga" och tror att känslor eller ord i deras huvuden är från yttre krafter.

Men jag klandrar bara lurendrejarna som tjänar illvilligt på andras känslor.
De som går till medium för skoj eller för att de verkligen tror på det - jag klandrar inte dem alls. De får välja själva om de vill lägga pengar på det.

Mår man bättre av att tro att farmor tittar efter en från efterlivet, vem tar någon skada av det? De får gärna tro det om de vill och kan. Det är säkert en tröst som jag skulle kunna önska mig ibland. Det är inget fel i det.
 
Är man död så är man död. Slut. Borta för gott. Det finns inga halvmesyrer där. Vill man vara kvar för någon eller något så gäller det att hålla sig levande.

Det låter som att du har en del oroväckande tankar. Hoppas att du har stöd någonstans i från. Alternativt att mitt "mellan raderna"-läsande är uppåt väggarna.
Jag bara har mycket funderingar..
 
Nej. Jag är en skeptiker när det gäller "afterlife" och vad som händer då men är mera säker på att medium och allt sånt handlar mera om att vara duktig på att kunna tala om allmänna saker (tex "känner du någon vars namn börjar på A?") och vara skicklig på att avläsa kroppsspråk. Kroppsspråk kan vara avslöjande för både människor och djur.

Såna som tar betalt är bluffmakare som tjänar på andras sorger. Den värsta sorten.
De som inte tar betalt antingen tycker om att känna sig viktiga/etc eller så tror de faktiskt själva på sin egen "förmåga" och tror att känslor eller ord i deras huvuden är från yttre krafter.

Men jag klandrar bara lurendrejarna som tjänar illvilligt på andras känslor.
De som går till medium för skoj eller för att de verkligen tror på det - jag klandrar inte dem alls. De får välja själva om de vill lägga pengar på det.

Mår man bättre av att tro att farmor tittar efter en från efterlivet, vem tar någon skada av det? De får gärna tro det om de vill och kan. Det är säkert en tröst som jag skulle kunna önska mig ibland. Det är inget fel i det.
Detsamma gäller "djurkommunikatörer". Folk vill få ro i själen och det utnyttjas, sedan kan jag tänka att det finns viss tröst i det för dem som verkligen tror på det... men det är just det där med betalningen som sticker. Att utnyttja människor i sorg eller som bedrövat söker hjälp blir aldrig rätt.
 
Senast ändrad:
Tror ni på medium så sådant? Som att tex någon kan göra så att man får kontakt med dom efterlevande när man dör? Jag skulle haft så mycket att säga tror jag. Men det kanske bara är bluff allt sådant.
Snälla, sluta "planera" på det där sättet... (och menar du inte så ber jag om ursäkt för att ha tolkat fel). Blir väldigt bekymrad när tråd efter tråd dyker upp med liknande tema. :heart
 
Detsamma gäller "djurkommunikatörer". Folk vill få ro i själen och det utnyttjas, sedan kan jag tänka att det finns viss tröst i det för dem som verkligen tror på det... men det är just det där med betalningen som sticker. Att utnyttja människor i sorg eller som bedrövat söker hjälp bli aldrig rätt.
Jag tänker också att det kan bli direkt skadligt och farligt för djuren. Här handlar det ju ofta om djur som är i livet fortfarande. Att då låta någon utan veterinär eller beteendevetenskaplig utbildning få uttala sig så definitivt (för det är ju "djuret själv" som pratar, kommunikatören bara förmedlar budskapet) är så uppåt väggarna. Och djuren kan inte säga emot.
 
Detsamma gäller "djurkommunikatörer". Folk vill få ro i själen och det utnyttjas, sedan kan jag tänka att det finns viss tröst i det för dem som verkligen tror på det... men det är just det där med betalningen som sticker. Att utnyttja människor i sorg eller som bedrövat söker hjälp bli aldrig rätt.
Ja, och att när man använder "djurkommunikatörer" gäller det ofta djur som är i livet. De kan inte tala för sig själva och risken finns ju att dessa personer säger något "råd" som kan innebära en risk eller obehag för djuret. Tex "Åh hen vill beta fritt mera, hen springer inte bort" 🙅‍♀️
 
Nej, tyvärr tycker jag att såna här människor mest är ute efter att tjäna pengar på människor som är i en utsatt situation.

Medier och liknande är väldigt bra på att utstråla "rätt" saker, läsa av subtila signaler och helt enkelt kommunicera det folk vill höra.

Prata med en psykolog eller präst istället om du har grubblerier som du behöver få ventilera.
 
Jag tänker såhär, för att ge lite mer kontext till mitt svar ovan. Att det är helt mänskligt att vilja ha svar och förklaringar, för det är så vi försöker hantera den där smärtan som en sorg innebär ❤️ Att förlora någon vi älskar är så jobbigt för oss att vi har väldigt svårt att processa det. Vi tar till en massa saker för att slippa känna känslorna som ibland är oss övermäktiga. Vissa dricker, vissa stänger av alla känslor, vissa börjar jobba eller träna en massa, vissa tar hand om alla runtomkring sig, och vissa försöker hantera det genom att intellektualisera – ta reda på alla detaljer, kartlägga omständigheterna, eller fortsätta agera som om personen fortfarande levde. Jag skulle kalla detta för en blandning av att intellektualisera och vägra acceptera.

För det som är allra, allra jobbigast är att inse att det ibland inte finns några svar, och, ännu värre, att svaren inte ändrar på något. Det är mycket, mycket jobbigare att försöka göra detta sorgearbete, att känna smärtan lite åt gången och försöka acceptera denna nya version av världen, än att betala någon som påstår sig ha svaren vi så innerligt längtar efter. Men det är inte ett sunt sätt att processa, man bearbetar ingenting. Man skjuter bara upp smärtan.

Och det är där man tar kontakt med en bra terapeut som är duktig på att hjälpa till med sorg ❤️
You think that their dying
is the worst thing that could happen.
Then they stay dead.

- Donald Hall, from “Distressed Haiku”
 
Minst två medium blandades in i letandet av en försvunnen häst. De sa hur det såg ut där hon var, sa de. Kunde dock inte svara på om hon var blöt eller torr. Gav en hel del väldigt allmänna tips vilket gjorde att människor letade på fel ställen, på fel sätt för att de trodde på dessa. Fruktansvärt sorgligt och onödigt. Hade de sagt rätt saker hade de ju kunnat hjälpa, detta var allt annat än hjälp, stressade mer upp än hjälpte tyvärr.

Följde själv med till ett medium för många år sedan och frågade då om framtiden, inget av det skedde, skrev ner så jag kunde jämföra.
 
Tror ni på medium så sådant? Som att tex någon kan göra så att man får kontakt med dom efterlevande när man dör? Jag skulle haft så mycket att säga tror jag. Men det kanske bara är bluff allt sådant.

Nä, jag tror inte på sånt. Jag tror att när man är död så är man död. Jag tror att det människan kallar själ är biologiska, kemiska och fysiska processer i kroppen och dessa stannar av helt när man dör och därmed finns det inget kvar av en som kan kommunicera med någon. Jag tror också att många av de personer som utger sig för att vara medium är lurendrejare och bluffmakare som profiterar på sårbara och sörjande människor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 459
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 571
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 423
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp