Sv: Medicinkostnad?
Ja, så borde det wara. Det är onekligen oärligt att inte upplysa om den ökade kostnaden. Wi upplyser alltid om att det är dyrare att få medicin från oss jämfört med att åka till apoteket. Ungefär hälften säger då att de hellre åker till apoteket, medan hälften uppskattar att slippa den omwägen.
I wissa fall, på jourtid då apoteket är stängt, är det förstås annorlunda. Ofta gäller det ju att snabbt komma igång med behandlingen. Wi brukar då dela ut medicin så att patienten klarar sig tills apoteket öppnar, alt kunden kan ordna transport till apotek (många har swårt att komma ifrån pga arbete, andra saknar körkort osw).
Fö får inte weterinärer sälja medicin annat än för att täcka upp behowet tills dess kund kan ta hämta på apotek.
Här är de dåliga tyvärr, DV osv, på att tala om att utlämnad medicin är dyrare. Sen, jag tror de har ett väldigt litet påslag faktiskt. Jag brukar inte kolla så noga i ärlighetens namn, men aldrig reagerat (förutom Ultuna då) på 'oj vad dyrt det blev!'.
När jag hämtade medicin på Ultuna var jag förvarnad att det skulle bli dyrare, men inte att det skulle bli SÅ extremt mycket dyrare. Hade jag vetat det hade jag bett att få köpa bara ett par sprutor faktiskt. DE sprutorna hade jag inte sagt halvsju om 300% påslag på dock, för han behövde medicinen, och det var enda sättet att få tag i den innan måndag fm.
Är det olagligt ge ut 'full kur' alltså? Fascinerande isf, för Ultuna t ex. Jag var in en natt mellan lördag och söndag, och de sa att 'du får en kartong'. En kartong = 7 sprutor = 7 dagars behandling. Jag hade utan problem kunnat hämta 2 sprutor och sen hämtat 1 kartong på apoteket på måndagen.
Samma när jag fick butta till fbl av DV, jag hade lite butta själv, men behövde X påsar till för full kur. Nu minns jag inte hur många X var, men mindre än 20 st. Dvs jag behövde mindre än minsta förpackningsstorleken på apoteket. Jag fick de där X påsarna av vet direkt.
Borde det inte eg vara bättre? Säg jag behöver 10 påsar för att fullfölja en kur. Minsta förpackning är 20 påsar. Jag behöver 2 påsar för att klara mig till apoteket öppnar. Om vet ge mig 2 påsar och jag sen hämtar ut har jag totalt 22 påsar, dvs det blir 12 st 'över'. Om vet däremot ger mig 10 påsar får jag ingenting över?
Även andra vet och kliniker har lämnar ut så det räcker kuren igenom, så man helt 'sluppit' apotek, och inte på 'begäran' utan helt självmant?