Medicinkostnad?

Lillsillen

Trådstartare
Fick veterinärräkning där jag antog att all medicin ingick, dvs 1 st influensavaccination, 6 påsar pulver typ hippotrim (glömt namnet) , samt 3 sprutor hippotrimpasta.

Döm om min förvåning när det kom en ny räkning nu för de 3 hippotrimsprutorna som jag fick levererade samtidigt som jag fick den första räkningen.

Vad är rimlig kostnad för dessa mediciner?
Nån som har en susning??

Sv: Medicinkostnad?

Om jag kommer ihåg rätt så var det billigare att hämta det själv på apoteket än att få det av veterinären. Men jag tror att min veterinär tog ca 550 kr och då fick jag det direkt på kliniken. Så om veterinären har tagit det med sig ut och haft kostnader för att själv hämta det från apoteket kan det ju ligga en del högre.

Har lite koll på vad DV tar betalt.
3 sprutor hippotrim kostar ut till kund ca 550:- + moms. Det är ungefär vad en förpackning med 5 st sprutor kostar om du hämtar på apoteket.

Troligen fick du antiinflammatoriskt ex. Finadyne (påsarna).

6 påsar Finadyne och 3 sprutor hippotrim kostar ca 800:- + moms dvs. ca 1000:-.

Om du får medicin av veterinären vid besöket brukar den gå på försäkringen om man väljer att nyttja den. Mediciner som du hämtar själv på apoteket täcks bara av vissa tilläggsförsäkringar.

Totalt får jag betala 860+moms = 1075:-
Undrar om hon inte tagit betalt 2 ggr för de 3 hippotrimsprutorna??
Betalde 300:- inkl.moms för vaccinet i juli...
alltså 775:- för 5 dagars behandling med hippotrim (pulver/pasta)

Vad tror ni? Är det rimligt?
Känns lite pjoltigt att ringa å fråga...

Det var inte finadyne, utan vi skulle ge hästen en 5 dagars kur med hippotrim.
Då jag själv hade 3 sprutor hemma redan, så kompletterade hon med 6 påsar hippotrimpulver (hon hade ej pastan). Medicin 625:-inkl.moms.

Vi enades därefter om att köra kuren i 7 dagar istället för 5, så eftersom hon hade tagit hem hippotrimpasta så fick jag 3 sprutor av henne, 4 dagar senare, ihop med räkningen. Nu kom ny räkning på 450:- inkl.moms för de 3 sprutorna.

Inte mycket att bråka om, men är det rimligt?
Eller har hon av misstag debiterat dubblet?

ring och fråga henne? det kan ju inte vi svara på.. det måste ju vara specat vad du betalar för på fakturan förövrigt.

Det blir dyrare att köpa medicin fr weterinären. På apoteket är all medicin momsfri, men weterinären måste lägga på momsen på 25%. Dessutom brukar mn göra ett påslag för medicin för att täcka frakter, lager osw.

Om det är rimligt wet jag inte, för jag har ingen koll på wad Hippotrim kostar på apoteket.

Fick veterinärräkning där jag antog att all medicin ingick, dvs 1 st influensavaccination, 6 påsar pulver typ hippotrim (glömt namnet) , samt 3 sprutor hippotrimpasta.

Döm om min förvåning när det kom en ny räkning nu för de 3 hippotrimsprutorna som jag fick levererade samtidigt som jag fick den första räkningen.

Vad är rimlig kostnad för dessa mediciner?
Nån som har en susning??

Det finns inget 'rimligt' så. Det är fri prissättning.

SOm redan sagts lägger veterinären på moms, samt ofta en lagerhållningsavgift (för att tjäna på det hela).

Jag hämtade ju medicin på Ultuna, det är ju samma pris som de tar om de skickat med hem, eller gett till hästen inneliggande.

På apoteket kostar medicinen 2050 kr.
Ultunas pris 3990 kr.

Om man lägger på moms på apotekets pris blir det 2562,50 kr. Så påslaget från Ultuna är alltså 1427,50 kr i 'lagerhållningsavgift' osv.

Det kan jag personligen tycka är fullkomligt orimligt. MEN, jag kan inte 'protestera' mot priset och få det sänkt eller så pga det. Utan du accepterar ju priset, på samma vis som när du t ex handlar en lite mjölk på macken till dubbla priset jämfört mot på ICA.

Däremot kan man önska att veterinärerna var TYDLIGA med att det jmf med apoteket blir både moms + extra påslag.

Det var inte finadyne, utan vi skulle ge hästen en 5 dagars kur med hippotrim.
Då jag själv hade 3 sprutor hemma redan, så kompletterade hon med 6 påsar hippotrimpulver (hon hade ej pastan). Medicin 625:-inkl.moms.

Vi enades därefter om att köra kuren i 7 dagar istället för 5, så eftersom hon hade tagit hem hippotrimpasta så fick jag 3 sprutor av henne, 4 dagar senare, ihop med räkningen. Nu kom ny räkning på 450:- inkl.moms för de 3 sprutorna.

Inte mycket att bråka om, men är det rimligt?
Eller har hon av misstag debiterat dubblet?

HUr menar du det av misstag debiterats dubbelt?

Först debiterades du för pulvret. Sen skulle kuren förlängas, du fick mer medicin (sprutor) och debiterades för det. Dvs du fick medicin 2 ggr, och två fakturor.

.

Däremot kan man önska att veterinärerna var TYDLIGA med att det jmf med apoteket blir både moms + extra påslag.

Ja, så borde det wara. Det är onekligen oärligt att inte upplysa om den ökade kostnaden. Wi upplyser alltid om att det är dyrare att få medicin från oss jämfört med att åka till apoteket. Ungefär hälften säger då att de hellre åker till apoteket, medan hälften uppskattar att slippa den omwägen.

I wissa fall, på jourtid då apoteket är stängt, är det förstås annorlunda. Ofta gäller det ju att snabbt komma igång med behandlingen. Wi brukar då dela ut medicin så att patienten klarar sig tills apoteket öppnar, alt kunden kan ordna transport till apotek (många har swårt att komma ifrån pga arbete, andra saknar körkort osw).

Fö får inte weterinärer sälja medicin annat än för att täcka upp behowet tills dess kund kan ta hämta på apotek.

Ja, så borde det wara. Det är onekligen oärligt att inte upplysa om den ökade kostnaden. Wi upplyser alltid om att det är dyrare att få medicin från oss jämfört med att åka till apoteket. Ungefär hälften säger då att de hellre åker till apoteket, medan hälften uppskattar att slippa den omwägen.

I wissa fall, på jourtid då apoteket är stängt, är det förstås annorlunda. Ofta gäller det ju att snabbt komma igång med behandlingen. Wi brukar då dela ut medicin så att patienten klarar sig tills apoteket öppnar, alt kunden kan ordna transport till apotek (många har swårt att komma ifrån pga arbete, andra saknar körkort osw).

Fö får inte weterinärer sälja medicin annat än för att täcka upp behowet tills dess kund kan ta hämta på apotek.

Här är de dåliga tyvärr, DV osv, på att tala om att utlämnad medicin är dyrare. Sen, jag tror de har ett väldigt litet påslag faktiskt. Jag brukar inte kolla så noga i ärlighetens namn, men aldrig reagerat (förutom Ultuna då) på 'oj vad dyrt det blev!'.

När jag hämtade medicin på Ultuna var jag förvarnad att det skulle bli dyrare, men inte att det skulle bli SÅ extremt mycket dyrare. Hade jag vetat det hade jag bett att få köpa bara ett par sprutor faktiskt. DE sprutorna hade jag inte sagt halvsju om 300% påslag på dock, för han behövde medicinen, och det var enda sättet att få tag i den innan måndag fm.

Är det olagligt ge ut 'full kur' alltså? Fascinerande isf, för Ultuna t ex. Jag var in en natt mellan lördag och söndag, och de sa att 'du får en kartong'. En kartong = 7 sprutor = 7 dagars behandling. Jag hade utan problem kunnat hämta 2 sprutor och sen hämtat 1 kartong på apoteket på måndagen.

Samma när jag fick butta till fbl av DV, jag hade lite butta själv, men behövde X påsar till för full kur. Nu minns jag inte hur många X var, men mindre än 20 st. Dvs jag behövde mindre än minsta förpackningsstorleken på apoteket. Jag fick de där X påsarna av vet direkt.

Borde det inte eg vara bättre? Säg jag behöver 10 påsar för att fullfölja en kur. Minsta förpackning är 20 påsar. Jag behöver 2 påsar för att klara mig till apoteket öppnar. Om vet ge mig 2 påsar och jag sen hämtar ut har jag totalt 22 påsar, dvs det blir 12 st 'över'. Om vet däremot ger mig 10 påsar får jag ingenting över?

Även andra vet och kliniker har lämnar ut så det räcker kuren igenom, så man helt 'sluppit' apotek, och inte på 'begäran' utan helt självmant?

Jo, egentligen wore det bättre. Eller att apoteken fick bryta förpackningar för att kunna dela ut rätt antal tabletter/påsar/tuber. Igår satt jag och retade mig blå på att Rimadyl bara finns i 20-pack. Lagom kul med en liten hund som ska anwända 6 tabletter. Wad gäller antibiotika är det särskilt dumt att dä får hem för mkt medicin - klart man hamstrar då och testar samma behandling tre år senare... Apropå annan gammal tråd!

Jo, den jag tänkte på också, tråde..

Jag kan reta mig åt andra hållet också, just på det där att apoteket inte får plocka ur. Hänt flera ggr till hund att en större frp men ta ur tabletter skulle bli billigare. Behöver säg 29 tabletter av någonting. Det finns i förpackningsstorlek 10 eller 40 tabletter. Frp med 10 tabletter kostar 100 kr/frp, frp med 40 tabletter kostar 250 kr/frp. (Påhittade siffror)

Så kommer jag där mitt recept, på Tablett X 400 mg. Och hunden ska ha 1½ tablett 2 ggr/dag i X dagar, vilket då blir totalt 29 tabletter.

Då får jag 3 st frp med 10 tabl i varje, till ett pris av 100 kr * 3 = 300 kr. Men jag får inte köpa den med 40 tabletter i för 250 kr ens om jag erbjuder att de får ta ur och kasta 10 tabletter innan de ger den till mig. DET känns surt! Visst nu var det 50 kr i mitt ex, men ibland har det skilt hundralappar.

Ibland har snälla expediter gått med på, säkert helt regelvidrigt, att jag får köpa 40 tablettsförpackningen, betala den, och sen direkt öppna den, ta en påse för överbliven medicin, plocka ut 10 tabletter, lägga i påsen och sen tycka 'här, jag vill lämna in överbliven medicin'. Men oftast är det ju bara hosta upp för de mindre frp.

Precis. Jag tycker det är knepigt när man sitter där och ska wälja förpackningsstorlek på receptet. För det är ju trots allt så att om hunden ska ha de där 29 tabletterna så blir det 11 kwar - som garanterat kommer att anwändas wid ett senare tillfäller eller "langas" till grannen/gamla moster eller wem det nu blir. Då känns det inte ok att wälja den större förpackningen, äwen om man samtidigt will göra det bästa för kundens plånbok.

Det började med ett hembesök, på vilket jag fick pulvret (för 3 dagars beh) till hästen.

Vet hade missat att ta med sig influensavaccinet, så när jag hämtade detta hemma hos veterinären efter 3-4 dagar, fick jag även de 3 sprutorna (som avsåg 2 dagars beh) med pasta. Och DÅ fick jag även fakturan som avsåg hembesök o medicin...

Och på den fakturan stod endast "Medicin", det var alltså inte specat...
Kanske är det till o med så att även vaccinet borde vara med på den andra fakturan??

Därför var jag nyfiken på vad hippotrimmet kostar på ett ungefär..
Men, hur som helst så ringer jag o kollar :)

Hippotrim kostar på apotek:
Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 45 g . förfylld spruta 124 kr
Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 5 x 45 g . förfylld spruta 478,50 kr

Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 5 x 52 g . förfylld spruta 549,50 kr
Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 52 g . förfylld spruta 141 kr

Du får kolla själv om du har 45 grams sprutor eller 52 grams.

På det priset kan du börja med att lägga på 25% moms, priserna blir då:

Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 45 g . förfylld spruta 155 kr
Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 5 x 45 g . förfylld spruta 598,12 kr

Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 5 x 52 g . förfylld spruta 688,90 kr
Hippotrim.vet oral pasta 288,3 mg/g + 58,0 mg/g 52 g . förfylld spruta 176,25 kr

Sen tillkommer lagerhållningsavgift ovanpå det, den bestämmer veterinären själv.

Så inkl moms men utan lagerhållningsavgift och med apoteket priser blir priset per 45 gr spruta 120 -155 kr, och för 52 gr spruta 137,80 - 176,25 kr. Beroende på om man räknar pris per spruta i fempack eller pris per spruta i enpack.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka