Mediciner inlåsta i skåp? Förlora travlicens?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
Z

zillax89

Hej alla travfolk! Själv är jag en dressyrtönt, men delar stall med en som har travhästar.

En häst har varit dålig som är inackorderad och ägs av någon annan, ägaren till stallet har en dotter som håller på med travhästar och har travlicens, hon är 20 år. Ägaren till hon som har den dåliga hästen hade glömt att låsa in sina utskrivna mediciner, det står namn på ägare och häst på medicinen. Då flippade den här travtjejen ut och sa att hon kunde förlora sin licens om medicinerna låg framme, nu låg dom inte ens i samma rum som hästarna, utan vid alla andra salvor och sånt.
Så då sa hon att grejerna skulle låsas in i sadelkammaren, finns inget skåp eller nånting, utan ligger nu löst i sadelkammaren.
Frågan är, kan hon förlora sin travlicens om någon annan glömmer sin medicin framme där det står vems det är och vilken häst det är till? Och räcker det med att låsa in i sadelkammaren? ska det inte vara ett medicinskåp eller liknande för att det ska vara giltigt?
Hade varit intressant att veta faktiskt.

Sv: Mediciner inlåsta i skåp? Förlora travlicens?

Kan jag aldrig tänka mig att hon skulle förlora licensen, aldrig.

Kan jag aldrig tänka mig att hon skulle förlora licensen, aldrig.

Finns det någon dokumentation man kan få fram? För ja menar de e ju inte kul om nån kontrollant kommer och hittar medicin i sadelkammaren så kanske inte de ens räknas som inlåst utrymme eller vad man ska säga, jag vet inte vad som räknas men det ska väl vara i ett skåp egentligen?
Hade vart bra att få fram dokumentation om att hon inte kan förlora licensen heller, om det går att hitta. Finns det inte någon regelbok elelr nått, ungefär som vi ridtöntar har TR för tävlingslicens?

Alla läkemedel ska förvaras i låst skåp, låst kylskåp eller annat låst utrymme. Detta är ett krav för receptbelagda läkemedel enligt STC men rekommenderas för alla läkemedel samt andra substanser som är belagda med karenstid.
Alla läkemedelsförpackningar ska vara märkta med namnet på den häst som de används till. Detta är tränarens ansvar.
Läkemedel som blivit över lämnas till Apoteket för destruktion.
Alla förpackningar som varit i kontakt med läkemedel ska kasseras. Använd inte gamla läkemedelsförpackningar till fodermått!

källa stc

Jag förstår tjejjen , jag blir likadan när min mamma lägger "butta" sprutorna här o var i stallet samt låter ponnyn går o sniffa å slaska i alla boxar...

Licensen kanske inte ryker MEN hon kan åka på böter iom tränaransvaret.

Jag som amatör fick besök från banan, hade inga mediciner i stallet och han frågade var jag förvarade dessa (om jag hade nåt), hemma svarade jag och då var det ok fast det inte är inlåst.

/Susz

Jag hade reagerat som travtjejen. Garanterat. Har varit med om liknande med inackorderingar som lägger salvor osv var som helst i stallet. Det är DRYGA böter om man inte förvarar mediciner i låst skåp (sadelkammaren duger inte som låst skåp) om man har licens. 10.000 kronor fick några böta för några år sedan. Licensen blir hon inte av med om inte någon häst åker dit för doping, men den risken ökar ju också avsevärt om det ligger salvor och medicin här och var. Men som sagt - man kan göra annat för 10.000 kronor.

Senast ändrad:

Hej alla travfolk! Själv är jag en dressyrtönt, men delar stall med en som har travhästar.

En häst har varit dålig som är inackorderad och ägs av någon annan, ägaren till stallet har en dotter som håller på med travhästar och har travlicens, hon är 20 år. Ägaren till hon som har den dåliga hästen hade glömt att låsa in sina utskrivna mediciner, det står namn på ägare och häst på medicinen. Då flippade den här travtjejen ut och sa att hon kunde förlora sin licens om medicinerna låg framme, nu låg dom inte ens i samma rum som hästarna, utan vid alla andra salvor och sånt.
Så då sa hon att grejerna skulle låsas in i sadelkammaren, finns inget skåp eller nånting, utan ligger nu löst i sadelkammaren.
Frågan är, kan hon förlora sin travlicens om någon annan glömmer sin medicin framme där det står vems det är och vilken häst det är till? Och räcker det med att låsa in i sadelkammaren? ska det inte vara ett medicinskåp eller liknande för att det ska vara giltigt?
Hade varit intressant att veta faktiskt.
Nej, hon förlorar inte licensen i detta läge. Fast jag förstår att hon överreagerar! Skulle det slarvas med medicinerna OCH hon fastnar i en dopningskontroll, så kan hon förlora licensen. När någon fastnar i en dopningskontroll görs då ett besök i stallet och skulle då dessa mediciner ligga framme lär hon garanterat förlora licensen.

Utdrag ur reglementet:
Ordningsregler vid medicinering m m 45 §
Tränaren ansvarar för rutiner vid medicinering av de hästar som han har träning. Substans som påträffas vid analys av kroppsvätskor och vilken kräver veterinär förskrivning skall kunna vidimeras av den veterinär som ansvarar för behandlingen. Tränare skall föra löpande behandlingsjournal i den omfattning STC föreskriver i STC:s månadsproposition.

Tränare får i sitt förvar inneha receptbelagda läkemedel, sprutor och kanyler endast om de utskrivits för namngiven häst och under ordinerad
behandlingstid.
Hästens namn skall av tränaren anges på förpackningen. Tränare får i sitt förvar ej inneha otillåtna läkemedel, ämnen och utrustning. Läkemedel för profylaktisk behandling behöver ej vara utskrivet för enskild häst. Under ordinerad behandlingstid skall förvaring ske i låst skåp eller annat låst utrymme. Nycklarna till sådant skåp skall på tränarens ansvar förvaras på betryggande sätt. Vid behandlingsperiodens slut skall överbliven medicin, sprutor och kanyler avlägsnas från stallet enligt gällande veterinära författningar.

Injektion skall utföras av veterinär eller av veterinär instruerad och i varje enskilt fall delegerad person. Nedförande av nässvalgsond och/eller infusionsbehandling skall endast utföras av veterinär.

Tränaren ansvarar för att bestämmelserna i 43-45 §§ iakttas. Det åligger tränare att skaffa sig vetskap om och informera underställd personal om bestämmelserna i 43-46 §§ och av STC och travsällskap meddelade särskilda föreskrifter enligt 43-46 §§.

--

Känns lite som att reglementet utgår från att varje tränare har ett eget stall? Inte direkt anpassat för "inackorderingsstall", speciellt inte mellan olika discipliner.

Jag stod installad i ett "standard" stall där "ridfolket" (förlåt) tyckte jag va en idiot som INTE ville att mina starthästar skulle få smaka av barnens glass (choklad)
Det blev ett vilt ståhej...tills banans kontrollant kom ut och "ridfolket" var på plats, då förstod de va det kostade mig om jag "åkte fast" i en dopingkontroll..

Jag stod installad i ett "standard" stall där "ridfolket" (förlåt) tyckte jag va en idiot som INTE ville att mina starthästar skulle få smaka av barnens glass (choklad)
Det blev ett vilt ståhej...tills banans kontrollant kom ut och "ridfolket" var på plats, då förstod de va det kostade mig om jag "åkte fast" i en dopingkontroll..

Det lustiga i kråksången är ju att det oftast är "ridfolket" som anklagar travet för doping.
När det i själva verket är ridhästarna som oftast går runt med otillåtna substanser i kroppen.

Tack för alla svar verkligen, gjorde mig en aning klokare, men det var det jag trodde också, men hon blev inte arg pga den större risken för doping, det var liksom inte alls vad hon påpekade. Endast att medicinerna inte var inlåsta, och om sadelkammaren inte räknas som låst utrymme åker hon ju dit iaf. Hennes travhäst är för tillfället avställd så hon ska ju inte ut och tävla snart heller men förstår hela ofrivilliga doping situationen. Men hon sa ju att hästen kunde behandlas och allt på stallgången tills det var klart för det spelade ingen roll då hon ändå inte ska ut och tävla något snart. Och det finns ju GARANTERAT substanser av medicinerna på golvet, för det är antiobiotika salvor och allt möjligt som hon fått behandla sin häst med.
Ena medicinen låg i en låda i ett skåp som är i stallet som är väldigt svår att dra ut och den andra stod vid salvor och allt annat där allt sånt förvaras, men inget av det är ju egentligen inlåst, dock vore det högst underligt om någon häst kom åt det för det är inte ens inärheten, hästarna måste komma lösa och öppna en dörr och öppna en låda.
Men för att vara på den säkraste sidan ska hon alltså införskaffa ett medicinskåp? Om nu inte sadelkammaren räknas som låst utrymme.

Senast ändrad av en moderator:

Det förstår jag precis, det är väl lika viktigt med banan, om hästen får i sig det är det väl kört om man åker igenom en doping kontroll.

Kan det inte vara så att hon är rädd att hästarna ska få i sig medicinerna? Då kan hon ju åka fast för doping, även om hon inte gjort något medvetet.

Läs zillas svar i inlägg 4 en gång till. Det finns regler för detta. Om reglerna bryts utdöms straff. Om tränaren i fråga vid upprepade tillfällen tidigare fått påpekande för samma sak vid tillsyner kan mycket väl licensen dras in. Vid första påpekandet utdöms oftast böter.

Vill du försvara den som inte låste in medicinerna på ett korrekt sätt och få medhåll i att travtränaren överreagerade är du nog på fel ställe. Jag hade också blivit upprörd.

Håller med solros.

Det är strikta regler som gäller om man har travtränarlicens.
Mediciner ska vara inlåsta i ett skåp annars bryter man mot reglementet och får då en eller annan påföljd.

Har man licens kan STC komma på inspektion (vilket de gör oanmält) även om hästen är avställd. Ser de då att det ligger medicin utanför låsta utrymmen, så åker man dit på ett eller annat sätt. Böter första gången, sedan kan licensen ryka.

Jag tycker inte att hon överreagerar. Tycker heller inte att man behöver märka hennes ord angående det här med licensen. Det KAN hända att den blir indragen även om det inte är troligt vid ett första påpekande. Och oavsett om licensen ryker eller inte, så åker hon garanterat på rätt dryga böter och det vill hon säkerligen inte. Det brukar också bli en del skriverier om någon får böter för oinlåsta mediciner och det är inte heller så roligt. Man får lätt stämpeln fuskare inom travet i så fall.

Till RubinNovak:
Hon är antagligen rädd för två saker. Dels att travhästen ska få i sig medicinen och åka dit för doping. Dels att det blir en inspektion och det ligger medicin på otillåtna ställen och hon får någon form av straff.

Senast ändrad:

Läs zillas svar i inlägg 4 en gång till. Det finns regler för detta. Om reglerna bryts utdöms straff. Om tränaren i fråga vid upprepade tillfällen tidigare fått påpekande för samma sak vid tillsyner kan mycket väl licensen dras in. Vid första påpekandet utdöms oftast böter.

Vill du försvara den som inte låste in medicinerna på ett korrekt sätt och få medhåll i att travtränaren överreagerade är du nog på fel ställe. Jag hade också blivit upprörd.

Nej nej jag bara undrade dels för hennes skull, för det är väl minst lika illa att dom ligger i sadelkammaren? Frågan är om det räknas som låst utrymme annars åker hon ju på böter iaf, eller?

Känns lite som att reglementet utgår från att varje tränare har ett eget stall? Inte direkt anpassat för "inackorderingsstall", speciellt inte mellan olika discipliner.

Ja jo, det jag tyckte var lite dumt är ju att om någon annan glömmer sin medicin framme och hon får skiten för det, alltså det är ju lagom sjaskigt, när hon bara har en travhäst som hon tränar. När det står namn och allt på medicinen att det inte är hennes hur kan hon då få skiten för det? När det inte ens är hon som äger stallet?

Men det står ju i annat låst utrymme så man kanske kan utgå ifrån att en låst sadelkammare duger, eller vad säger ni andra?

Ena medicinen låg i en låda i ett skåp som är i stallet som är väldigt svår att dra ut och den andra stod vid salvor och allt annat där allt sånt förvaras, men inget av det är ju egentligen inlåst, dock vore det högst underligt om någon häst kom åt det för det är inte ens inärheten, hästarna måste komma lösa och öppna en dörr och öppna en låda.
Men för att vara på den säkraste sidan ska hon alltså införskaffa ett medicinskåp? Om nu inte sadelkammaren räknas som låst utrymme.

Det handlar inte om att hästen ska komma åt medicinen av misstag. Utan att inte NÅGON annan människa ska kunna komma åt den och medvetet dopa hästen. Det förekommer. Så egentligen för att vara på säkra sidan så ska bara den person som har medicin för tillfället ha tillgång till den. För jag antar att de flesta har nycklar till sadelkammaren?

Jag hade också flippat ur eller åtminstone reagerat så pass att andra skulle anse mig rätt jobbig.

Jag har just insett att veterinärer inte alltid ger rätt info efter att under 5 av de senaste 8 åren haft allergi/bronkit-hästar som fått medicin via inhalator.

När min treåring fick halsinfektion fick jag informationen om att även om man inhalerar hästen utomhus och sedan släpper in den i boxen så "dopar" man hela stallet.

En på travbanan gjorde inte ren krubban efter medicinering och åkte på doping + att han inte fck rent prov på hästen förrän flera månader efter. just pga krubban.

Jag är glad att jag inte står i inackorderingsstall och att mina inhyrningar fattar vikten av detta. :bow:

Jag hade blivit tokig! Jag stod i ett ridhäststall förut. Det var en mardröm, folk lämnade metacam-sprutor i stallgången osv.. spelade ingen roll hur mkt man sa till dem.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 258
Senast: Lobelia
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?