Men det betyder fortfarande inte att biverkningar från medicin alltid är ett bättre alternativ än depressionen. Det kanske är så för många, men jag är ett levande exempel på att det inte är så för alla (och skulle tippa på att jag inte är ensam…).Depression är en sjukdom, precis som fysiska sjukdomar och dom tvekar inte många att medicinera trots biverkningar. Depression är en dödlig sjukdom dessutom som är värre än biverkningar från mediciner, man får inte glömma bort det. Det är inte bara en jobbig sjukdom, den är livsfarlig och den går långt ifrån alltid att prata bort.
Har man prövat med samtalsterapi som man dessutom om man mår tillräckligt dåligt inte har någon nytta av så ska man få tillgång till medicin om man vill det, allt annat är inhumant tycker jag.
Och nej, jag tycker inte man ska ge det lättvindigt heller, men det är knappast lättvindigt när andra alternativ är prövade.
Jag är inte emot medicin, går själv på antidepressiva och har hittat mediciner som fungerar för mig. Men som flera redan sagt är det en ökad suicidrisk vid insättning. Om man redan går med de tankarna kanske läkaren bedömer att det är för riskabelt att sätta in en medicin som riskerar att spä på de tankarna.
Om man tex har ont i ryggen och får order om att ta alvedon så är ju inte en av biverkningarna mera ryggont. Jag tycker att det är rätt stor skillnad när biverkningarna inte är samma som det medicinen ska behandla.