Medelstor sällskapshund till spår?

millen

Trådstartare
Finns det någon medelstor hund(typ tollare, aussie osv) som är främst till sällskap men som man ändå kan spåra och söka å lite så med? Alltså ingen som tvunget måste ut och träna flera timmar om dagen(även om jag gärna gör det) utan en som precis lika gärna som den är ute i skogen några timmar ligger och myser i soffan :) Jag har en cairn nu och han är super till just det. Men han är så liten! :p

Alla hundar kan spåra på hobbynivå iaf :)
Är det som sällskap som hunden ska vara i första hand och spår/sök som en kul bisyssla så kan du köpa vilken sällskapsras som hellst.

Alla hundar kan spåra på hobbynivå iaf :)
Är det som sällskap som hunden ska vara i första hand och spår/sök som en kul bisyssla så kan du köpa vilken sällskapsras som hellst.
Ja det var det jag misstänkte med, tänkte ända kolla om det fanns någon som var bättre lämpad än andra :) men vilka sällskapsraser finns det av den storleken? Tycker dom flesta medelstora är just sånna energiknippen som behöver massor av stimulans :o

Jag tipsar om cockerspaniel. De vi haft har gärna varit med ute, om så bara på tomten när vi fixat i trädgården. De hänger gärna med på promenad eller en tur i skogen också. Däremellan har de varit riktiga soffpotatisar.
Är ju en del pälsvård dock.

Ja det var det jag misstänkte med, tänkte ända kolla om det fanns någon som var bättre lämpad än andra :) men vilka sällskapsraser finns det av den storleken? Tycker dom flesta medelstora är just sånna energiknippen som behöver massor av stimulans :o
Har du några mer kriterier som kan ringa in hundtyp bättre? Tex hur ställer du dig till pälsvård, önskas lång eller kort päls, är det ok med trimmras osv.

Staffarna är ju ganska allround utan att vara så krävande.

Finsk lapphund! :D

Jag med skulle nämna finsk lapphund! :D
Har inte heller någon men har varit hundvakt till en samt känner många andra. Aktiveringsnivån skiljer en den i rasen men rent allmänt är det en glad hund som kräver lagom med aktivering. Skulle säkert fungera perfekt för ditt ändamål. Kanske någon här inne med rasen kan stå mer för ett precist svar :up:

Har du några mer kriterier som kan ringa in hundtyp bättre? Tex hur ställer du dig till pälsvård, önskas lång eller kort päls, är det ok med trimmras osv.

Staffarna är ju ganska allround utan att vara så krävande.
Kortpälsad eller långpälsad spelar ingen roll, bara det inte är en superkrävande päls ex coton de tulear. Gärna inte en som har superlätt till skall, även om det kanske kan vara svårt. Annars är jag väldigt öppen för förslag :)

Till alla: tack så mycket! Ska absolut kolla närmare när jag är hemma från jobbet :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar