Medelmåttiga gångarter

Sv: Medelmåttiga gångarter

Har ett mål om att börja tävla LC-LB dressyr på min häst. Saken är den att jag inte riktigt får fram dessa lite snyggare gångarter på honom. Han går gärna och släpar benen efter sig och slipper undan jobb i största möjliga mån.
Så tänkte om det finns något sätt att bygga upp och få fram dessa gångarter?
Han har alltså genomgående medelmåttiga gångarter i både skritt, trav och galopp.
Han är rätt kompakt byggd. (typ ponny/kallblodskropp) kan det ha med det att göra? :confused:

Han får inte släpa fötterna efter sig... då blir det inget vettigt jobb gjort. Tryck på något så han "kommer upp".

För styrketräning är cavaletti guld värt - i alla gångarter. :bow:

När han blir starkare och mer välgymnastiserad så orkar/kan han också släppa igenom bättre, dra upp magen och få lite lite "sväv". :)

Min häst har inga heller supergångarter. Väldigt fin galopp och skritt, men traven är normal - alltså inte trippig, men inte flashig heller.
Ett bra tips som har förstärkt min häst gång är en massa övergångar! :) Tillexempel skritt till trav, trav till skritt, trav till galopp, galopp till trav, skritt till galopp och så vidare :) Min häst blev lite kvickare i benen av detta då han "visste" att snart blir det en övergång.
Jag blandade övergångarna lite också, så det inte bara blev skritt till trav och så, så att det inte blir ett mönster, eller hur jag ska förklara det :bump:

Så övergångar tycker jag är superbra! Fick bla Jan Brinks bok i julklapp, och där rekommenderade han mycket övergångar! :)

Lycka till med din häst! :)

Är ganska övertygad om att en häst som föds som en tortillas inte har "allt" på en gång, det lär ju krävas en del tillbehör i stil med köttfärs för att det ska bli något att tala om.

Förlåt, kunde inte låta bli :(

Du fattar nog vad jag menar eller hur?? vad jag är ute efter.. nu pratar vi endast om gångarter. Och jag sa bara att man behöver inte alltid ha en häst som är född med bra gång för att få en häst med bra gång.
sedan togjag upp tortilas som ett EXEMPEL jösses!!!

Var ju inte meningen att starta en diskusion om han nu bara för de, iiiinte riiiktigt de som var poängen med inlägget

Sorry.. kunde inte låta bli...

Senast ändrad:

Det framgick vad du menade för min del, jag kunde bara inte låta bli, skyller på övertrötthet :)

Och även om det inte var poängen så är ju det inte helt OT. (eller ja, det här med köttfärs är ju helt OT!) men att det arbetats/växt fram mer spektakulära gångarter som inte helt och hållet fanns där från början, även om förutsättningarna var bra redan från början.

min är ju en rätt klockren ex på en häst som inte föddes med bra gång utan att vi har fått ridit fram detta med hjälp av bra tränare.
Innan då jag bara lallade runt mestadels ute och småtävlade och igentligen inte hade någe större intresse av att rida "fint" så hade inte heller min häst någon gångart.
Visst red jag i form men mestadels lång och låg på den tiden.
Innan jag red in henne och hon sprang lös i paddocken var det inge wow hon visade upp i gångarter heller utan små trippiga ponnysteg.

Aldrig haft sväv i traven eller uppförsbacke galopp.. snarare tvärtom.. gräv-ner- oss-galopp:D

Idag börjar iallafall galoppen komma upp och traven tenderar till svung och sväv.

Sedan har vi unghästar i stallet som idag innan de ens är inridna har en gång så man smäller av:love:

torde ju bli nått av de då tycker man, men visst kan man rida ner hästars gångarter likaväl som man kan rida upp dom.

TOTILAS. Tortillas är en maträtt.

Jag kunde inte heller låta bli men tänker inte be om ursäkt för det.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix