Medelmåttiga gångarter

Tikket

Trådstartare
Har ett mål om att börja tävla LC-LB dressyr på min häst. Saken är den att jag inte riktigt får fram dessa lite snyggare gångarter på honom. Han går gärna och släpar benen efter sig och slipper undan jobb i största möjliga mån.
Så tänkte om det finns något sätt att bygga upp och få fram dessa gångarter?
Han har alltså genomgående medelmåttiga gångarter i både skritt, trav och galopp.
Han är rätt kompakt byggd. (typ ponny/kallblodskropp) kan det ha med det att göra? :confused:

Sv: Medelmåttiga gångarter

i LC-LB får du mkt poäng på vägarna och hur samspelta ni är som ekipage. Även formen är viktig i LB, inte fullt så viktig i LC. Så att få fram de bra gångarterna är inte nödvändigt då det dessutom "bara" är som mest mellantrav iaf i lc.

Jo, jag vet att det inte läggs speciellt mycket poäng just på gångarterna. Men skulle ju vara kul och se om dem fanns där alls.

Nu skrev jag ju en tråd för att få tips av er.
Hade jag velat skulle jag frågat min tränare.

Det är i princip omöjligt att ge några råd om hur man kan "förbättra gångarterna" utan att veta hur det ser ut.

Så jag tror ändå du får gå till din tränare som vet era förutsättningar.

Eventuellt lägg upp en film så skulle du kanske kunna få några tips här.

Men utefter det du skriver och min erfarenhet av bedömning i lägre klasser så tycker jag du ska börja med att rida på mera framåt! Det krävs inga supergångarter för att få skapliga poäng i LC och LB, utan man kan komma rätt långt på att ha fin energi i hästen.

Nu skrev jag ju en tråd för att få tips av er.
Hade jag velat skulle jag frågat min tränare.

Även om flera har ledsnat på mig kan du, om du vill, läsa mina inlägg om verkningens stora betydelse för hästens ridbarhet. Många hästar skulle bli hjälpta på en gång av en korrekt vinkel mot marken. Det är som Jonas Gardell sa; "Sanningen ska göra oss fria, men först kommer den att göra oss asförbannade", ( eller jätteledsna, det kanske är samma sak...?) MVH

Har ett mål om att börja tävla LC-LB dressyr på min häst. Saken är den att jag inte riktigt får fram dessa lite snyggare gångarter på honom. Han går gärna och släpar benen efter sig och slipper undan jobb i största möjliga mån.
Så tänkte om det finns något sätt att bygga upp och få fram dessa gångarter?
Han har alltså genomgående medelmåttiga gångarter i både skritt, trav och galopp.
Han är rätt kompakt byggd. (typ ponny/kallblodskropp) kan det ha med det att göra? :confused:

Jag tycker personligen att "medelmåttiga gångarter" och "släpar benen efter sig" är två helt olika saker.

Hästen kan ha hur fina gångarter som helst men om den "släpar benen efter sig" så jobbar den inte korrekt. Jag skulle tipsa om att du jobbar med övergångar, övergångar och åter övergångar. Stärker hästen, och gör den dessutom lyhörd och uppmärksam o koncentrerad på dig.

Hur du ska jobba specifikt med gångarterna är det, som flera har sagt, svårt att säga utan att ha sett hästen. Men börja med att stärka upp hästen och få den att bli intresserad av jobba på rätt sätt.

Håller med övriga.
Jag har också högst medelmåttiga gångarter på min häst och har fått jobba hårt för att komma nånstans. Men där HAR skett en klar förbättring på gången med åren med mer styrka, tränare med rätt öga för min häst och dess förutsättningar och senare med hjälp av samlingen.
Men det har tagit tid också..

Jag skulle börja med lösgjordheten, styrka och lydnaden i första hand. Och att få hästen som tussinussen skriver, intresserad av arbetet. Gången kommer säkert senare och ffa lättare med dom bitarna på plats.

Jag tror det går att förbättra i stort sett alla hästars gångarter men bara till en viss gräns, de har ju de förutsättningar de föds med. Så har du en häst med medelmåttiga/dåliga gångarter kommer den aldrig röra sig superbra. Jag skulle jobba mycket med att få den lösgjord och framförallt att den inte "går och hålller i ryggen" (svårt att förklara exakt vad jag menar..) så kommer den säkert röra sig bättre. Och att den går fram och har lite energi om du tycker den "släåar benen efter sig"
Ska du tävla så satsa på din sits, att du rider noggranna vägar och att hästen är lydig och avslappnad men ändå energisk. Ska man se resultatsmässigt kommer du nog tyvärr oftast bli slagen av den som rider lika fint och noggrannt men har en häst med mer gång. Men det är ju inte alltid att vinna som räknas ;)

Svarar er alla här:
Tack för era tips! Ska se om jag kan bli filmad nästa gång jag rider och kunna lägga upp den här sedan.
Ska absolut jobba med lösgjordheten och få honom mer framåt.
Det är så roligt, för han brukar alltid trilskas i början av ridpasset, men när han tagit första galoppen är han som en helt annan häst. Mjuk, följsam, och inte alls hängig i munnen.
Tar åt mig alla underbara tips av er!

Svarar er alla här:
Tack för era tips! Ska se om jag kan bli filmad nästa gång jag rider och kunna lägga upp den här sedan.
Ska absolut jobba med lösgjordheten och få honom mer framåt.
Det är så roligt, för han brukar alltid trilskas i början av ridpasset, men när han tagit första galoppen är han som en helt annan häst. Mjuk, följsam, och inte alls hängig i munnen.
Tar åt mig alla underbara tips av er!

:laugh:
Och om galopp hjälper din häst att komma igång i kroppen så positivt, använd den tidigt i uppvärmningen, gärna lätt och ledigt under lätt sits.
Jag gör likandant och det händer att jag galopperar innan travar i uppvärmningen, just för det passar för just min häst.

Min förra häst var likadan. Helst när han blev äldre. De första 15 minuterna red jag alltid på lång tygel i alla gångarter, främst i galopp, där jag red fram honom ordentligt för att få honom att vakna till. Han var av seg natur och behövde mycket motivation för att jobba. Hans gångarter var inte de bästa, men gjorde ryttaren rätt gjorde hästen rätt. Lärde mig otroligt mycket på honom.

Uppvärmningen var superviktig. Galopperade runt ridhuset i lätt sits på långa tyglar ca 5 min i vardera varv. Sedan började jag jobba honom.

Just lång tyglar var viktigt för mig då jag hade en tendens att hålla balansen i tyglarna. Min tränare såg det. En hel lektion fick jag rida utan tyglar, bara med vikthjälper. Min sits förbättrades mycket av att varje pass inleda utan tyglar.

var på en träning idag med en jätteduktig tränare som gjorde underverk på en äldre herre med lite krämpor. Hon började passet i princip med att rygga, rygga typ 20 meter, sen fram, sen rygga 10 meter, sen framåt (i skritt) skritta några minuter, sen rygga på samma sätt igen i andra varvet. Det verkade stretcha hela hästens rygglinje. Efter det såg han så fin ut! Aldrig sett den hästen finare.

Jag trode förr att man var tvungen att köpa en häst som föddes med fina gångarter för att få en häst med fin gång.
När jag köpte min islänning hade hon rätt tråkiga och rätt dåliga gångarter
Men sedan 2 år tillbaks har jag fått hjälp av en tränare som har byggt upp min häst och mig och tagit fram gångarter som jag och många andra inte trode fanns hos denna lilal häst.
Så från att ha gått från dåliga gångarter till att få riktigt trevliga på enbart träning.
Det jag vill säga är att de flesta hästar kan man genomutbildning och rätt ridning få fram riktigt trevlig gångarter från.
Sedan självklart underlättar de ju om hästen föddes som tortillas och bara har allt från föl=)
Men hoppet är inte ute för de"normala hästarna"=)

Sedan självklart underlättar de ju om hästen föddes som tortillas och bara har allt från föl=)

Är ganska övertygad om att en häst som föds som en tortillas inte har "allt" på en gång, det lär ju krävas en del tillbehör i stil med köttfärs för att det ska bli något att tala om.

Förlåt, kunde inte låta bli :(

Sen så kan man ju titta på filmer när han var yngre. Har för mig att han inte ens blev godkänd som hingst först?

Nu när du säger det känns det inte helt obekant.. efter en inte så fruktsam sökning(läs dåligt formulerad) hittade jag iaf på wiki att han blev godkänd för KWPN 2009, men kunde inte finna något där om att man ska ha försökt få honom godkänd innan. Men han föddes ju 2000 så det borde ju rimligen gjorts något försök innan dess?

Jag har för mig att jag läst ngstans att han inte är visad innan. Med reservation då jag inte är helt hundra.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix