Medel mot fästingar

Centaur

Trådstartare
Verkar bli ett riktigt fästingår... :crazy:

Katterna har massor trots Frontline och hästarna har huvudet fulla av små mini-fästingar, nymfer.

Har tidigare använt Switch men hittar inte den nu. Ultrashield har väl samma verksamma ämne men den ena hästen har reagerat på sprayen tidigare så vågar inte ha den på huvudet.

Finns det något annat medel mot fästingar? Allra helst något som inte är giftigt och farligt.

Switch ligger på licens numera. Kan skrivas ut till de med svårt knotteksem tex. Vet inte om det kan skrivas ut som fästingprofylax. Det är DYRT numera dock, vi talat 700 - 800 spänn flaskan. (Hade en eksemhäst här förra sommaren som hade switch på recept).

Men fästingår är det. Plockat flera fästingar på alla tre hästarna. Normala år plockar jag högst en på hela säsongen :S Även jag överväger switch men är rädd åringen reagerar på det.

Nej Switch är ju inget roligt medel att hälla på dem heller. Hade helst hittat ett mindre giftigt alternativ.

Hur farliga är nymfer egentligen? Är de like smittbärande som de vuxna?

Vi har inte haft några fall av fästingsjukdomar just här med finns båda söderut och norrut så det är säkert en tidsfråga.

Verkar bli ett riktigt fästingår... :crazy:

Katterna har massor trots Frontline och hästarna har huvudet fulla av små mini-fästingar, nymfer.

Har tidigare använt Switch men hittar inte den nu. Ultrashield har väl samma verksamma ämne men den ena hästen har reagerat på sprayen tidigare så vågar inte ha den på huvudet.

Finns det något annat medel mot fästingar? Allra helst något som inte är giftigt och farligt.
På hunden har vi använt PROB schampo, det luktar lite tjära och det har helt klart hjälpt att hålla fästingar borta, om än inte 100%. Tror PROB finns som någon insektssprej också, det skulle jag testa om jag inte vågade använda US.

På hunden har vi använt PROB schampo, det luktar lite tjära och det har helt klart hjälpt att hålla fästingar borta, om än inte 100%. Tror PROB finns som någon insektssprej också, det skulle jag testa om jag inte vågade använda US.

Min ponny som aldrig reagerat på nåt medel fick en enorm reaktion på PROB. Stora svullnader och ödem. Mina händer reagerade med. Skulle således vara ytterst försiktig med PROB på en bekräftat känslig häst. Mina kommer det aldrig i närheten av, det där var första och sista gången jag testade.

Renons spray i grå flaska innehåller mer permetin än den vita flaska och ska enl tillv hjälpa mot fästingar med. Om det gör det eller ej vet jag dock inte.

Min ponny som aldrig reagerat på nåt medel fick en enorm reaktion på PROB. Stora svullnader och ödem. Mina händer reagerade med. Skulle således vara ytterst försiktig med PROB på en bekräftat känslig häst. Mina kommer det aldrig i närheten av, det där var första och sista gången jag testade.

Renons spray i grå flaska innehåller mer permetin än den vita flaska och ska enl tillv hjälpa mot fästingar med. Om det gör det eller ej vet jag dock inte.
:O
Min mamma menade att hon inte "tålde" PROB, men det är så mycket hon "inte tål" så jag avfärdade det faktiskt :o
Vår vovve funkar det fint på och han är allergisk mot typ allt, så jag tänkte att det borde vara lika safe som det utges för att vara.

Och i vårt stall är Prob det enda den hyperkänsliga hästen faktiskt tål. Så det kan vara så olika och måste testas på varje individ (litet område såklart) och givetvis spädas enligt rekommendationen 1:1.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag bor på en plats där fästingar tack och lov än så länge är ovanliga. Jag har haft 4-5 st på 10 år (på katterna, inga på...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Brie
·
Hästvård Jag har sedan Switch pour on slutade säljas använt ultrashield men tycker inte alls att det är lika bra, då det är mycket fästingar här...
2
Svar
27
· Visningar
17 995
Senast: Rifer
·
Katthälsa Jag har tidigare använt Frontline med lyckat resultat men nu funkar det tydligen inte på ena kissen :confused: . Hon är korrekt...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka