Medarbetarsamtal

grodan21

Trådstartare
Imorgon är det dags för det årliga medarbetarsamtalet och jag har ångest. :arghh: Hur kan man lugna sig? För så hemsk kan det ju inte bli. Någon som har några bra tips?

Imorgon är det dags för det årliga medarbetarsamtalet och jag har ångest. :arghh: Hur kan man lugna sig? För så hemsk kan det ju inte bli. Någon som har några bra tips?
Varför har du ångest? Tror du att du ska få kritik?
Kan du vända på det? Tänka att du är nöjd med din prestation och att detta ör en chans att föra fram dina åsikter och säga vad du tex vill ha för kompetensutveckling och vad du vill ha för ledarskap?

Var förberedd!
Vad har hänt sedan förra medarbetarsamtalet?
Vad har du gjort som du är riktigt nöjd över?
Vilka är dina starka sidor - kommunikation, anpassningsförmåga etc?
Vilka områden hos dig skulle du vilja utveckla ytterligare och bli bättre på?
Vilka förväntningar har du på din chef?

/Lizzie

Har du manus för samtalet? De följer ju ofta samma mall. Då kan du i alla fall fundera över frågorna och svaren i förväg.

Tänk på chefen som måste förbereda alla samtal, du har ju bara ett. En av de klart intensivaste perioderna på året.

Vi har aldrig medarbetarsamtal och lönesamtal vid samma tillfälle.

Löneförhandling har vi aldrig . Löneförändringar är en direkt konsekvens av överenskommen prestation, ansvar, kompetens och insats.

Råd, ta det lugnt och se till att ni får dina funderingar utredda. Är det första gången på nytt jobb, fråga chefen om hur man förväntas förbereda sig.

Tills i år har de utvecklat ett verktyg som vi ska fylla i inför samtalet, men det var väldigt konstiga frågor med där. Så det är ingen som riktigt har kunnat svara på dessa frågor ordentligt. Är andra gången jag har utvecklingssamtal.

Det som är jobbigt är att jag aldrig är nöjd med min jobbprestation. Sen så har jag ibland svårt att säga vad jag tycker och tänker.

Tills i år har de utvecklat ett verktyg som vi ska fylla i inför samtalet, men det var väldigt konstiga frågor med där. Så det är ingen som riktigt har kunnat svara på dessa frågor ordentligt. Är andra gången jag har utvecklingssamtal.

Det som är jobbigt är att jag aldrig är nöjd med min jobbprestation. Sen så har jag ibland svårt att säga vad jag tycker och tänker.
Kan du inte skriva upp tre saker som du tycker att du gör bra på jobbet? Sen skriver du upp en sak som du tycker funkar mindre bra på jobbet, som du vill ta upp med chefen. Skriv även upp vad du tycker att du förtjänar i lönelyft, och motivera det.
Jag hade börjat så.

Inget att oroa sig för!

Det är en möjlighet att prata om hur man upplever jobbet, vad man önskar och vad man bidrar med.

Lönesamtal infaller sällan vid samma tillfälle och på mitt arbete löneförhandlar vi inte. Lönen (och den eventuella ökningen) baseras på det arbete man utfört under föregående löneår. Under medarbetarsamtalet bör ju framgå hur chefen upplevt din prestation och du kan bidra med sådant du tror denne inte vet (chefer vet ofta mer om sina medarbetare än vad medarbetarna tror) så när lönesamtalet kommer bör du inte bli överraskad av nivån du hamnar på.

Medarbetarsamtal är ofta kul, ett tillfälle att hinna prata ordentligt med varandra och lära känna varandra lite bättre professionellt.

Vad har du ångest över?

Jag hade medarbetarsamtal i går, det var mest bara härligt.
Frågor om mig, min utveckling, arbetsbelastning, om chefen, om gruppen och lite annat.

Vi har inte löneförhandling, utan får lönebesked, så jag pratade om lön också. På eget initiativ.

Hade du gjort bort dig hade du redan vetat om det.
Sånt tar man upp direkt.
Du är bra, och det ska du föra fram. Håller någon inte med kan de ju tala om det, men gå inte in med inställningen att du inte levererar tillräckligt.
Vi har också diverse verktyg, men de är ett stöd. Se det som en chans att få sitta och prata med din chef i lugn och ro och lära känna varandra lite mer.

Vad har du ångest över?

Frågor om mig, min utveckling, arbetsbelastning, om chefen, om gruppen och lite annat.

Vi har inte löneförhandling, utan får lönebesked, så jag pratade om lön också. På eget initiativ.

Vi pratar inte lön på våra samtal. Om någon ligger lågt i lön och vill göra det, så blir jag dock inte överraskad och tar det kort. Om det är någon som redan tjänar gott och tjatar om lön, när man vet att det inte är rätt plats, blir jag besviken och visar det tydligt.

Det brukar alltid vara väldigt konstruktiva samtal.

Ser inte problemet? Sist så hade vi också en "mall" där frågorna inte stämde med det vi gjorde på vår arbetsplats då de använde samma mall inom hela kommunen oavsett verksamhet. Tror vi kom till fråga två innan det spårade ur och jag sa vad jag tyckte och tänkte :rage:. Inga problem alls.

Ser inte problemet? Sist så hade vi också en "mall" där frågorna inte stämde med det vi gjorde på vår arbetsplats då de använde samma mall inom hela kommunen oavsett verksamhet. Tror vi kom till fråga två innan det spårade ur och jag sa vad jag tyckte och tänkte :rage:. Inga problem alls.

Mallar är ju ofta just generella, det gäller ju att kunna utgå från frågeställningarna som brukar täcka in de flesta områden (arbetsmiljö, uppgifter, utveckling, ledarskap, medarbetarskap, eventuella hemförhållanden man vill lyfta osv.).

Vet ju inte hur er mall såg ut men man brukar kunna utgå från frågorna och göra "sin dialog" medarbetare och chef emellan.

Blir lite förskräckt över att ett samtal spårar ut efter två frågor.... Låter som om chef och/eller medarbetare missförstått syftet med samtalet. Blir också ofta konstigt om man tänker på sin arbetsgivare, närmsta chef som "de".

Mallar är ju ofta just generella, det gäller ju att kunna utgå från frågeställningarna som brukar täcka in de flesta områden (arbetsmiljö, uppgifter, utveckling, ledarskap, medarbetarskap, eventuella hemförhållanden man vill lyfta osv.).

Vet ju inte hur er mall såg ut men man brukar kunna utgå från frågorna och göra "sin dialog" medarbetare och chef emellan.

Blir lite förskräckt över att ett samtal spårar ut efter två frågor.... Låter som om chef och/eller medarbetare missförstått syftet med samtalet. Blir också ofta konstigt om man tänker på sin arbetsgivare, närmsta chef som "de".

Med "de" syftar jag på kommunen inte chefen. Samtalet spårade ur pga att frågorna var ospecifika och menade till en annan yrkeskategori så inte särskilt relevanta för oss. Vad jag hörde av mina kollegor så var det ingen som tog sig igenom frågeformuläret utan de hade också spårat över på andra samtal efter nån fråga. Vår verksamhet var ganska nyövertagen då kommunen tagit över den 8 månader innan samtalen. Lite konstigt att man inte bara skippade mallen på en gång eller iallafall justerade frågorna men intresset fanns väl inte.

Jag fick för övrigt ett paket müsli som avslutningstack av chefen när jag slutade efter 7 år på arbetsplatsen, kände att hon kunde sparat sig mödan då den blev hästgodis men, men.. :p

Har man en bra chef så blir det ett bra samtal oavsett mall.
Har man en dålig chef så blir det ett dåligt samtal oavsett mall.

@grodan21 Du skrev nyligen i en tråd om att arbetsmiljön i rum som du delade med andra fungerade dåligt för dig. Det tycker jag du ska ta upp på samtalet. Att ljudmiljön är för stökig och belastande så att du får för dåliga förutsättningar att kunna prestera ordentligt och blir för uttröttad av att vara där en hel arbetsdag.

Vad har du ångest över?

Jag hade också medarbetarsamtal igår. Vi har ny chef sedan en månad tillbaka (en av kollegerna) så det var lite stapplande från båda sidor medan vi försökte ta oss igenom mallen. :D

Vi hade dock ett riktigt bra samtal om hur man trivs med gruppen och sina arbetsuppgifter. Utbildningar man vill gå, vad man vill jobba mer med och vad man vill jobba mindre med.

Vår nya chef är helt fantastisk (liksom hela gruppen) och om hon inte tänkte genomgå en större petsonlighetsförändring så kommer detta bli super. :up:

Jag får total panik, Trots att jag gillar mina chefer starkt. Tyvärr på föregående jobb jag haft så vart det aldrig tal om några medarabetarsamtal utan bara kritik och allmän ångest och hög personalomsättning.

På detta jobbet hade vi ett när provanställnigen gick ut och vi kommer ha ett till i maj för lönesättnig. Efter att ha stissat upp mig själv med massa negativa känslor så gick man som vanligt efter samtal med chefen iväg med en härlig måbra känsla :)

Jag är som du väldigt prestationsinriktad och när lön kom upp så pratade vi om vidareutbildning för att sedan kunna matcha upp lönen. Vilket kändes otroligt bra. Jag är inte alltid riktigt nöjd utan vill alltid prestera mer och min chef är oroligt för att eftersom jag bytt bransch där jobbet tidigare gått i 180 non stop att jag här står och trampar vatten och tröttnar.

Fundera på om det är något du skulle vilja ha i din utbildning/arbetsplats för att vidareutvecklas och ta upp. Vad det är som kan hjälpa dig framåt. Brukar vara lättare att fokusera på detta och tar bort en del stress

Lycka till

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka