Med/Utan täcke?

Sv: Med/Utan täcke?

Visst är det väl underbart att kunna släppa ut utan täcke!!
Hästarna njuter ju i fulla drag av de första vårdagarna, och luftar gärna ur den instängda pälsen. Enda nackdelen är väl att de också gärna rullar sig så mycket de orkar...:grin:

Du känner din häst bäst, gör vad du tycker är rätt.

nordsvensken har mig veterligen aldrig haft ett täcke på sig i hela sitt liv. de första 2-3 åren vi hade v-blodet fick hon ha täcke när det var dåligt väder på vintern då hon hade svårt att behålla hullet + dålig vinterpäls. numera har hon kanonpäls och är bra i hullet så nu har vi inte haft täcke på henne de senaste 3 åren eller så..

de har båda full vingterpäls och klipps inte så då klarar de sig fint i alla väder, får komma in lite tidigare och får lite mer käk när det är busväder, men de har aldrig täcke.

jag tycker nog att du kan släppa ut hästen utan täcke även om den är klippt när det är såpass bra väder. du känner ju din häst bäst och märker väl om den fryser, då är det ju bara att slänga på täcke om det skulle visa sig behövas :)

Senast ändrad:

Vi har hela helgen haft strålande sol och 5-10 plusgrader. Så hästarna har fått gå ute utan täcke på dagarna för att lufta pälsen lite.

Dom har verkligen älskat det, har tagit in två lerhögar om eftermiddagarna :p

Har en tjej som sa till mig att det är alldeles för kallt att ha hästarna utan täcke nu och jag såg ut sådan här :crazy: när hon sa det. Menar det är strålande sol och hästarna klagade inte en sekund över att gå utan täcke. Snarare tvärt om. Hästarna har förtusan päls, hade jag sett att dom frusit hade jag självklart lagt på dom ett täcke.

Men vad tycker ni?
Är det för kallt att låta dom gå utan täcke över dagen? (Ut runt åtta in runt fyra)

Ah ha ha ha h aha ha :rofl: :rofl: :rofl:

Det är ju helt sanlöst!
INGA grader är för kallt för en häst med sin vanliga vinterpäls att gå ute i ju!
Det är i stort sett bara klippta hästar och hästar med mycket tunn päls /typ fullblod...) som behöver täcke överhuvudtaget.

Det finns till och med en undersökning som säger att en klippt fjordhäst oftast klarar ner till 10 minus utan täcke om den är i gott hull. (Stod om denna undersökning i fjordhästförbundets tidning för något år sedan) Då borde kanske andra hästar klara ner till 5 minus???

Nej släpp ut hästarna utan täcken du, det blir de bara glada av. Det syns ganska tydligt när en häst fryser....den skakar ju då. det har min gjort denna kalla vinter eftersom han är klippt. Han har till och med behövt dubbla vintertäcken en period!!! Har aldrig hänt förr! Jag hade aldrig sett en häst frysa innan han började med det i december.

Tro på dig själv ;) ....om hästarna ser ut att må bra så gör de nog det.

// M

kl.

Jag kan bli fruktansvärt trött på folk som alltid ska täcka på sin häst, på vintern minst 2 täcken, oavsätt väder, oavsätt om hästen är klippt eller ej. Och på morgonen när man ska byta täcke så känns hästen som en kamin.

Någon har fått en utskällning när en annan person glömt ett täcke under ett annat täcke. Hästägaren hävdar att "nu kan jag inte rida hästen på minst 3 dagar", han är ju alldeles kall vid korset. (tyckte själv inte att det var så himla farligt). Men många går efter principen "hellre en för varm häst än en för kall häst".

Suck.

5-10 plusgrader och sol, då är det ju sommar :p Jag skulle inte lägga täcke på en oklippt, frisk häst när det är så varmt. Mina hästar går utan täcke hur kallt det än är. Som kallast har vi haft 31- och dom mådde prima i sina vinterpälsar :D Fast det är ju iof hästar som går på lösdrift med isbjörnspälsar och fri tillgång på hösilage.

Min pålle har hela halsen klippt typ, slarvigt och det var i dec.
Han går nu utan täcke, växlar mellan några plus och några minus, han verkar tycka det är skönt, har fri tillgång till mat, vindskydd och dunge att gå in i. Går ute långa dagar, men tror inte det går någon nöd på honom, han gick innan han klipptes alltid utan täcke i princip, om det inte är super dåligt väder.

Jag är en sånhär människa som har abstinens efter att ha täcken av så mycket som möjligt. Är det en fin vinterdag med sol och blå himmel, kanske en enstaka minusgrad så kan hästen gå utan täcke även om den är klippt. Det är ju bara skönt för dom att slippa att dras med ett täcke och få fri rörelsetillgång. En sak som jag aldrig kommer glömma är när jag såg ridskolehästarna med fodrade vintertäcken i gassande sol ca 20+ i sköna maj. Jag har nog aldrig vart så arg och irriterad som då. Man såg bara hur hästarna stekte!

Absolut ingen som helst fara att ha dem utan täcke! Några bekanta till mig här i trakterna som har klippta tävlingshästar går ute utan täcken hela dagarna nu. De har fri tillgång på grovfoder och är hur lyckliga som helst. De har i och för sig ligghallar att gå in i om de vill, men även om det har blåst och regnat har de knappt gått in där, de älskar att äntligen få vara nakna och såg verkligen inte ut att frysa när jag var där igår!

Bra sagt karamelldrottningen! Folk är helt tokiga i täcken, verkar vara någon form av evighetstrend. Och självklart inte bara ett täcke, två, ibland tre fyra stycken! Helt hemskt.

Min häst har haft på sig täcke en gång på hela denna vinter, och de var i ungefär en halvtimma när jag hade ridit och han var riktigt svett och det var väldigt kallt ute. Annars har han gått utan och har mår hur bra som helst! Är klippt på hela halsen och det har varit över 20 minus här vilket han har gått ute i utan problem. Täckestrenden är en grej jag då aldrig kommer att följa. Hellre mer grovfoder till pållarna än täcken!!!

Idag och igår var det varmt och soligt så jag tog av fleecetäckena de hade på sig. De tyckte nog bara att det var skönt, rullade sig bland annat. :D

*kl*

Att ge några extra kilo grovfoder vid kallare väder kan lätt se till så att hästen klarar sig utan täcke. Mycket beror på foderstaten och jag har lite intressant läsning, ett arbete som jag och några klasskamrater gjort nyligen: http://slunik.slu.se/kursfiler/LB0037/10040.0809/Tackets_paverkan_pa_hastens_temp.doc

Min häst för övrigt går ute 24/7 och hon har hittills bara haft täcken på sig under snöstorm. Hon klarar sig fin fint utan och jag håller givetvis noga koll och skulle kasta på om hon behöver det- dock är det tur att hon inte gör det :) .

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar