Sv: Med tanke på tråden med alla djuren.
*kl*
Jättelandsnäckorna verkar ju jättehäftiga! Blir faktiskt sugen på några stycken.
Vilken sort är lättast att få tag på?
Vill de leva ensamma, i par eller i grupp?
Jag har sökt lite info om dom på internet och de verkar faktiskt väldigt lättskötta, stämmer det?
Är dom slemmiga att hålla i?
Hur stort terrarium kan man räkna på/individ?
Vart är lättast att få tag på djur och ungefär hur mycket får man betala?
Jättetacksam för svar!
Lissachatina fulica är enklast både att få tag på och att sköta. Dock får man räkna med att kolla igenom efter ägg varje dag, för fulicor lägger mååånga ägg som inte har speciellt hög dödlighet och när man väl har en jävla massa fulica så är de väldigt svåra att bli av med, de är inte så eftertraktade...
Sen finns andra arter också som inte är så jättesvåra att få tag på, det gäller bara att vara beredd på att importera, om man nu inte hittar nån som har rätt art i Sverige. Själv måste jag få föreslå Archachatina marginata suturalis (varav suturalis är en av alla underbarter), det är iaf min favorit
Och är man rädd för ägg kan man alltid blanda arter i liknande storlek också. Lissachatina och Achatina kan para sig för det mesta, men Archachatina kan bara para sig med andra Archachatinor. Och så finns levandefödare, som Achatina iredalei tex, som itne kan få ungar med äggläggande arter öht. Iredalei är lite krånglig dock, iaf var min det.
Om de lever i par eller grupp spelar ingen roll vad jag vet. Däremot är de flockdjur så ensamsnäckor går bort.
Om de är lättskötta beror lite på... Det är tex inte ovanligt att en vuxen viltfångad (ajabaja!
) Achatina achatina tex börjar matvägra och såsmåningom dör av svält. Själv hade jag inga problem med de jag hade innan (mina var räddningsobjekt från en marknad, inget att rekommendera dock), men har hört en massa från andra om såna som matvägrat och såna som ätit mat men inte ätit kalktillskott och då fått skört skal. Hörde om en annan också som matvägrade tills hen fick flytta ihop med sin gamla kompis också... Likadant med helt vanliga fångenskapsuppfödda snäckor som helt enkelt flyttat när de varit vuxna. De tenderar att hålla fast vid sin gamla tillvaro liksom.
Men förutom det är de rätt enkla beroende på art.
Slemmiga är de, men inte så jätteslemmiga som folk tror
Mest slemmiga är de om man blöter ner de... och slemmet är ju bara att tvätta bort
Terrariestorlek (eller vad man nu vill ha de i) beror på vilken/vilka arter man har också och inte bara antalet, iom att det finns allt från jättesnäckor på 6 cm till 30 cm... Det finns en räknare för det på
http://www.petsnails.co.uk/snail_calc.php
Pris beror helt och hållet på art, Lissachatina fulica kan man hitta gratis tex och Achatina achatina kan man få punga ut 150-200 kr/st för om det vill sig illa. Det enklaste är att höra med nån som har snäckor på exempelvis Zoonen, eller att annonsera på forumet på
www.petsnails.co.uk men då får man vara beredd på att importera.
Import är inga problem dock, det må vara olagligt att skicka snäckor med posten sådär men sålänge de packas bra och skickas när det är varmt (således går det inte att köpa såna nu om du inte kan hämta de själv och hålla de varmt) så mår de finfint och är pigga och glada när de kommer fram