Med tanke på priser på islandshästardiskussionen......

Djurjouren

Trådstartare
..så ska jag härmed presentera min allra värdefullaste häst.
Hon är 10 år och islandsfödd.
Jag köpte henne billigt för 2 år sen och då hade hon stora broskbildningar runt manken på grund av trång sadel, halsen kändes som om den under huden var gjord av rep och den hade ett enda läge, huvudet i vågrätt läge och halsen 20 cm kort typ....Hon hade gångarterna grisepass, grisepass och passaktig galopp med rollinslag...
Dessutom så gick hon inet att styra eller stanna, hon var så invand på att gå med huvudet i svansen framför så ingen hade behövt lära henne några hjälper.

Kiropraktorerna och alla andra människor som kände på henne hade aldrig sett nått värre, hon var helt och totalt låst precis överallt.
Hon har förslitningar i framknäna, kotar över bak, kan fortfarande inet trava mer än 3-4 steg nån gång av misstag i hög snö (typ aldrig mao eftersom jag bor i Skåne).

Hon har svår exem, anlag för fång, får lätt kolik och slår ner hovslagaren när han håller uppe framhovarna för länge :D.
Dessutom är hon rätt istadig när hon sätter den sidan till.

Ändå är denne häst totalt och fullkomligt ovärderlig för mig, jag hade inte sålt henne för alla pengar i världen.

Hon har lärt så många människor rida, lärt så många rädda ryttare människor att det inte är farligt att rida och hon har lärt mig massor (hon slog ner mig iallafall 40 gånger första månaden jag hade henne, jag var för oartig enligt henne :D )
Hon har inte ont längre och när allt ont försvann så blev hon snäll oxå, hon hade nog ont precis överallt innan. Hon kommer givetvis aldriga att bli nån elitgymnast men det är inte hennes öde heller.Hon töltar på bra bitvis numera om hon rids av folk som kan men nu hela sommaren har hon bara lärt folk rida så tölten är ett minne blott :-)
Kan inte svara på varför jag köpte henne men jag ångrar det inte.
http://www.islandshast.se/sessan/bast1.avi
http://www.islandshast.se/sessan/bast2.avi
http://www.islandshast.se/sessan/bast4.avi
http://www.islandshast.se/sessan/bast5.avi

Hon ser försiktig och go ut. Vad fick du betala för henne då? :)

Ja du, man kan nog inte säga vad den och den hästen är värd. Det är väldigt svårt att säga. För det är lika dant för mig. Jag äger 4 hästar, 2 unghästar och 2 äldre. Olika sorts hästar såsom fjording, halvblod och islänning. Och den som jag mest tycker om av alla 4 är mitt halvblod som är 19 år gammal. Honom fick jag som 15 åring. Oinriden, ohanterad full med blodmask, aldrig verkad, hingstig osv.... Honom skulle inte jag heller kunna sälja. Han skulle aldrig trivas någon annan stans heller. Vi är ett han och jag. :D

Gick hon på turridning?

Jag blir nästan tårrögd när jag ser henne med småttingarna :love:
lite pinsamt kanske :angel:

Ja, det gjorde hon :cry:
Man blir tårögd av henne, jag har aldrig nånsin sett nått liknande.
Hon var dräktig när jag köpte henne (jag vet att man inet ska avla på exemston men hon såldes som exemfri... :smirk:)och det roliga var att sitt eget föl gillade hon inte alls.....Hon var överlycklig när han åkte :-)

Ja du har själv en pålle som inte kan säljas för pengar, och skulle så bli fallet måste det bli till någons som avser att behålla honom till livet slutar.

Vann honom på poker, kunde inte ta ett töltsteg och var en mycket stressad individ. Han har i nuläget även eksem, och hatar att stå på stall. :D Han har även en massa konstig gubbiga ideer, och kan bli sur saom f*n och dessutom långsint. :rofl: Alla nya saker gör honom superstressad, och här får man inte rucka på rutinerna mer än nödvändigt. :eek:

Vad är bra med honom då, alla gångarter klockrena visserligen inte flott men just taktrenheten betalar sig även på en tävlingsbana. Han är en riktigt läromästare i detta, han gör vad ryttaren begär men man måste göra rätt annars uteblir resultatet.

Man kan sätta en nybörjare på honom och skicka honom tur och retur en bestämd sträcka, den knallar han fram och tillbaka i den takt han avgör att ryttaren fixar. Ryttarna som inte har balans får inte ett steg i hastigare tempo än skritt, och är de på väg att trilla av följer han efter för att inte tappa sin ryttare. :D

För de mer erfarna ryttarna ökar tempot och viljan, här kommre även lite tester med i spelet. Han är inte vek på något sätt, utan lite mentalt stark i smyg sas.
Gammelman

Vilka härliga bilder :D snacka om att bli "född på hästryggen" :love:

Filmerna tar 10 minuter var för mig att ladda hem, men kikade i alla fall på den första och din handviftning "fortsätt gå" var ju obetalbar :D

Jag kan se dina filmer på jobbdatorn ! :bump:

Hehe, jag tycker det är så typiskt, hästen svarar direkt på alla kommandon, och ungen skiter fullständigt i dem :D

Själv är jag så blödig att jag nästan började böla åt film4. Gud, vilken guldklimp din häst är. (Märks det att man har PMS när man bölar åt en snäll och gosig häst?!)

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 204
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar