Med tanke på alla "drick" trådar. Här är en till =/

Calazirya

Trådstartare
Nu har jag suttit och lusläst de trådar som finns här på HUND och speciellt Pelle P:s inlägg.

Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad som har drabbat min hund eftersom vet inte kunde hitta något fel.

Nu börjar jag fundera på att göra om alla test hos en annan veterinär.

Fakta: Schnauzer, Hane 8 år gammal. Har haft detta "problem" från och till i 2 år kanske. Han är ständigt törstig, vissa perioder är han riktigt jobbig= ligger hela dagar framför skålen. Fyller jag den så dricker han ur ALLT.

1:a undersökning: Vi besökte vet där jag bodde förut under ett antal gånger, där uteslöts det ena efter det andra ( så som diabetes) Vi fick svar att hans drickande satt psykiskt på honom.

Dagsläge: Nu är han verkligen inne i en jätte jobbig period, han dricker upp allt vatten han får, sover bredvid vattenskålen och slänger i sig snö ute.. Han har även svårt att hålla tätt under dessa perioder och ibland hinner han inte ut = kissar på sig ..

Han kan omöjligt må bra av denna situation och det gör inte jag heller, frågan är om jag ska gå igenom alla tester igen eller be den ena vet skicka resultaten till nuvarande vet och dom här får göra fler tester som vet A har missat ?

Vad tror ni ?

Sv: Med tanke på alla "drick" trådar. Här är en till =/

Tycker det låter som en bra idé att be dem skicka upp de gamla journalerna om du vill göra testerna på nytt, då kan nya vet upptäcka om det missats något i gamla utredningen, samtidigt kan man jämföra gamla värden med nya.

Hoppe (vår mest komeptenta njurfysiolog i detta land) sa också att många vet. inte är medvetna om att ett överdrivet drickande mycket ofta har psykologisk bakgrund (när man gjort alla tester som går att göra utan att det tyder på någon fysiologisk orsak), det är tydligen mycket mycket vanligare än man kan tro. Vad jag förstår så går det hela i perioder för din hund?

Jo det har gått i perioder, men nu är det allt tätare mellan gångerna och aldrig riktigt bra...

Jag börjar bli orolig för hans njurar, när vi var hos vet sist så tog dom värden, men bad oss aldrig mäta hans exakta vattendrickande om han fick fri tillgång :confused:

Funderar på att göra ett sådant test nu när jag är ledig från skolan under en hel dag ( så man kan passa och springa ut ) men det är svårt när man har två hundar

Jag skulle i så fall säga att Astrid Hoppe underskattar sina kollegor. Nog är de flesta veterinärer med någorlunda smådjurskompetens medvetna om att hundar kan dricka mycket av psykiska orsaker. Utredningsgången måste dock bli den att man utesluter de fysiska orsakerna o säkerställer att njurarna koncentrerar urinen ordentligt först.
Ett drickande av psykiska orsaker kan också leda till att njurarna inte längre kan koncentrera urinen vilket jag skrivit om i en annan tråd.
PL

Jag ber så mycket om ursäkt. Jag har blandat ihop ditt namn med Pelle P, vilket du själv kanske räknat ut :o .
Det är såklart dina inlägg här på HUND om just drickande hundar jag lusläst.

En fråga :
När vi var och besökte vet sist så gjordes ingen förfrågan alls på exakta drickesintaget, något som jag förstått måste mätas exakt för att man skall se om njurarna kan koncentrera urinet ?

Eller är jag helt ute och cyklar i det blå?

Det var jag som uttryckte mig klumpigt, hon menade naturligtvis att många vet. oftast inte vet att det är så pass vanligt som det faktiskt är och att många blir förvånade när det uppdagas i så stor omfattning. De gamla rävarna som varit med i gemet ett bra tag har naturligtvis lärt sig av erfarenheten och kan sin sak, men de stackarna som numera knappt får hålla en skalpell har det lite värre med den kliniska erfarenheten till de har skaffat den genom arbetslivserfarenhet... Att Hoppe skulle underskatta sina kollegor har jag mycket svårt att tro, det är ju av dem hon faktiskt får många av sina patienter på remiss (tycks jag har hört...) Vem som helst med lite insikt förstår nog också att man inte kan ställa en psykodiagnos utan att först ha uteslutit olika fysiologiska bakgrunder, samtidigt får man inte heller glömma bort att en psykiskt grundad olat i detta fallet faktiskt i slutänden kan de just fysiologiska bekymmer så det ena utesluter inte det andra...

Till Calazirya:
Känner du dig osäker på huden så tycker jag att du ska göra om testerna men en ny vet (ny vet, nya erfarenheter och nya synvinklar på det hela...) Det skadar inget annat än plånboken och det kan det ibland vara värt, den enda man anklagar är sig själv när man i efterhand inser vad man borde ha gjort... Jag tycker inte att det skadar att beställa kopior på de gamla journalerna, själv skulle jag bara tycka att det vore intressant om en djurägare kom in med den inställningen - lite lättare att se vad som gjorts och om det är något som missats under utredningen. Det finns ju åtminstone två djursjukhus där uppe i närheten, båda med gott rykte så vitt jag vet. Innan du åker in (om du bestämmer dig för det) kan du försöka gå igenom mönstret i hans drickande, om du lyckas urskilja något mönster (dricker han mindre när han är/var ensamhund, kan han få mindre uppmärksamhet, är det någon som saknas - gammelmatte/husse?? osv osv allt som kan tänkas vara av betydelse) men det har du väl antagligen redan funderat över i timtal :smirk:

Lycka till, vad du än beslutar dig för!

har kollat i mina papper men är för osäker för att svara på frågan, har ännu inte gått speciellt djupt in på detta så det är bäst att hålla snattran, peter borde dock kunna ge en bra förklaring (och då får jag dessutom veta om jag hade rätt el fel i mina antaganden :D )

Mätning av vattenintaget är inte nödvändigt för att mäta koncentrationsförmågan men jag tycker att det är vikrigt för att definiera problemet. Uppgiften att hunden dricker mycket kan innebära vad som helst.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar