Med risk för halshuggning

Det enda jag kan tänka mig när du skriver att det är reiningryttare är att de har plates på sina hästar = man måste vara lite mer försiktig för hästarna trampar lättare av sig skorna/fastnar när man rider där det är riktigt stenigt och dåligt. Annars tycker jag det verkar knepigt.

Och jog är inte detsamma som takta på bogarna utan det är en ganska långsam bekväm och avslappnad trav (dvs 2-taktig gångart, när en häst "taktar"är det antagligen i fyrtakt eftersom den oftast gör det i skritt)

Jag drar gärna på när jag är ute i skogen med mina hästar, dom uppskattar verkligen att få sträcka ut lite! Dessutom är det väldigt skönt för mig att bara kunna sätta mig ner lite tyngre i sadeln när jag vill att de ska gå långsammare, inget onödigt slit och drag :banana: :banana:

Malin

Och jog är inte detsamma som takta på bogarna utan det är en ganska långsam bekväm och avslappnad trav (dvs 2-taktig gångart, när en häst "taktar"är det antagligen i fyrtakt eftersom den oftast gör det i skritt)
Är ingen westernryttare själv så jag kan ha fel i uppgifterna om westernryttarna. Men jag ser om en häst går på bogarna eller inte! Jag sysslar med kurser inom "AR". Där man jobbar extremt mycket med att få hästen att bära sig rätt och deras fysik. Man har under kurserna stött på väldigt många westernryttare som vill få sinna hästar att avlasta sig rätt. Vist finns det många westernryttare som vill. något som jag gillar med westernryttare är att det är väldigt öppensinnade.

Man marker inte om hästen går på bogarna genom att traven är lugn och avslapnad och desutom har inte takten något med det heller att göra.

En häst har inget nyckelben som sammansluter bogbladet med rästen av skelettet. utan det är ändast brosk senor legament och muskler som håller frambena på plats. Frambenen har desutom inte mycket till vinklar som upptar stötar. Musklerna är många och små och en del går upp under sadeln och gjorden och där blir förhindrade att arbeta med full effekt. I bakpartiet så har vi ett beckene som håller skelettet och benet. Man har dessutom stora vinklar i konstruktionen. Och dessutom stora muskler som rör sig oförhindrat.

När en häst bär sig så kommer bakänden under sig och ryggen reser sig. Där efter kommer huvud med hals i vågrätt linje eller lite mer. De westernryttare jag sett på tävlingar och bekanta så är det sällan hästen bär sig i joggen. Men det har ju absolut visat sig att westernryttare vill göra rätt för sig och dessutom är så fruktansvärt öppensinnade... :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 292
Senast: Fetaost
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 603
Senast: pews1972
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 177
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar