Med risk för halshuggning

A

aldente

Jag är mycket, men ej westernryttare jag rider mycket iskogen men jobbar mina hästar både där och på banan. Rider ibland i lite friskare tempo för att bygga kondition på dom. Mina hästar är lydiga, går i balans och är pigga och friska. Saken är den att jag har brist på ridkompisar bor i skogen, men det finns några här i trakten som rider Western. Har frågat om dom vill hänga på men får oftast höra en massa ursäkter som att deras hästar är för pigga eller "laddade" så det går inte att rida ut med andra hästar "just nu". Båda har Westernraser och tävlar reining.
Dom gånger jag har fått sällskap i skogen har det mest varit skritt lite jog =takta på bogarna med mulen i knähöjd plus snigel galopp (som får mitt fullblod att få totalt spatt. Båda är livrädda att gasa på lite , går dom inte att stanna då eller? Ursäkta men vad skall man med världens snabbaste häst till om man bara vågar gasa inom ridbana med 2m staket ?
:confused:Är ni sådana alla western ryttare eller har jag stött på några avarter? :angel:

alla människor är olika, vissa vill ha kontroll när de galopperar och andra gasar på. Bara för att man har en viss ras så behöver det inte betyda något.
Låter föresten som en konstig jogg, takta på bogarna :confused:

Jag red ut med islandryttarna här omkring och jä-lar vad de red :eek: Vuxna människor gasade på som raketer på vägarna och i skogen och deras hästar var alldeles löddriga, kan lägga till att de inte kunde skritta utan bara tölta/trava i skrittfart :confused:
De rider jag inte ut med igen men jag har svårt att tro att alla islandsryttare är likadana. Vissa vill bara ha lite mer fart.
Jag skrittar, travar, galopperar och "joggar"(förhoppningsvis inte på bogarna :crazy:) men jag tok galopperar inte...

Tycker det låter som du har lite fördomar mot westernryttare... :angel:

Självklart är inte alla likadana! Jag känner mig aldrig så trygg som när jag rider en trevlig och välriden westernhäst, speciellt för att "bromsen" ofta funkar extra bra! ;) Man behöver inte slita och dra utan det räcker oftast med ett litet whoa för att hästen ska stanna. Passar mig utmärkt! :D Och då rejsar man gärna!

Som redan sagts, alla är vi olika. Jag har en quarter som tävlas i reining. När vi rider ut så låter jag henne sträcka ut eftersom det blir variation mot ridbanan. Ute blir hon väldigt taggad, men eftersom hon är välskolad så gör det inget om jag släpper henne, jag vet att när jag vill sakta så gör hon det, även om det är mot hennes vilja. Att säga att man måste rida fort pga att man har världens snabbaste hästras är ju lite knasigt. Quartern avlas ju numera för olika ändamål. Vissa blodslinjer avlas på fart andra avlas på annat.
Angående ditt sätt att beskriva jog.. Antingen så taktar hästen eller så joggar den. Stor skillnad.

Här halshuggs inte.. ;)

Hahaha jag känner igen mig :D men det inkluderar inte westernryttare.

Tror inte att det handlar om ridstilen utan om ryttarna som personer.

Men det där med att jogga hästarna i snigelfart var kul, Jag tror att det är "ute" :p Jag har förstått att från början när W ridningen kom tilll Sverige på allvar så var det näsan i backen o alla gångarter så sakta som möjligt.

Iallafall Har min sambo insett att jogga hästen dvs trava i ett undertempo inte är effektivt. Joggen är bra men då ska den komma ur en bra trav(min åsikt)Hans W häst hade under en längre tid fått jogga o gjorde det så gärna med böjd nacke o släpande ben. Han är en bekväm herre som inte gör nå mer änn vad han verkligen måste.
Jag "dressyrryttaren" blev helt "vansinnig " första gångerna jag red hästen, han hade noll bakbensaktivitet!! då har det blivit fel(han hade varit utlånad i några år).

Efter att ha jobbat honom i friskt travtempo o hämtat joggen kortare stunder ifrån bra trav så har det blivit en annan häst men det krävdes jobb. Nu är även sambon nöjd.

När jag ser på clinics så ser jag att den där sakta joggen är inget som tränas utan istället bra gångarter.

Nu väntar jag på halshuggning av de "omoderna westernryttarna"! :D

Håller med dig till fullo. Det är först nu som folk börjar inse att man inte sitter och joggar hästen ett helt pass. Tyvärr är alltför många hästar trasiga pga av detta. Men som du säger, det går att rida till dem igen!

Jag tror att dessa ryttare är fd promenadare som har haft fd travare odyl somm har blivit skrämda av fart utan kontroll. Nu har dom fastnat för westernridning men tror fortfarande att hästarna skall skena. Jag är ingen flängryttare men vill ha hästar med naturlig bjudning men jag tar hänsyn till sällskapet. Är inte vidare uppdaterad på westernridning ,red några lektioner för 6-7 år sedan och blev inte biten(klarade inte av allt lulllull runt omkring dvs leva stilenligt) :D

Alla kan vi inte tycka om samma saker. Jag för min del började med western för 14 år sedan och kan inte tänka mig något annat. Jag lever inget westernliv, men däremot njuter jag av att känna atmosfären på tävlingarna. Man måste inte byta livsstil för att man väljer att rida på ett visst sätt.. (kanske missförstod jag.. )

Ibland har man lust att säga till andra hur de skall rida sina hästar men det är tur att man fått en tunga att bita i.. ;) Håller dock med om att det vore skönt för hästarna att få sträcka ut lite.

Jag tror att dessa ryttare är fd promenadare som har haft fd travare odyl somm har blivit skrämda av fart utan kontroll.

Ett mycket intelligent påstående om fd travare... :mad: Hur fort det går beror väl inte på hästen (oavsett ras) utan på den som sitter på?

Du har givetvis helt rätt :idea:
Det är inte några unika människor du har i din närhet utan helt vanliga Western männinskor. :)
Alla "westernryttare" är livrädda för att sätta lite fart på sina hästar eftersom dom inte går att stanna då. :smirk:

Vi rider inte gärna ut, för att det finns så mycket farliga och skrämmande saker utanför paddocken. Vem vet vad som kan hända om det skulle komma en bil eller en uppflygande fasan framför hästen :crazy:

Westernrasen är ju dessutom inte lämpad att rida i skog och mark på, som du vet är den ju avlad att går inom fyra väggar på mjukt, slätt underlag. :)

Att takta på bogarna är en western specialite, just nu håller man på att avla fram hästar som dessutom kan sänka ryggen så mycket att man sitter riktigt säkert nere i dalen som bildas. :)

Sen håller vi nu dessutom på att skriva en ny regelbok som förbjuder alla westernhästar att ge Fullbloden spatt, det är nämligen förbehållet andra raser som jag inte vill nämna med namn. :)

Westernhästen och westernryttaren är ju lätta att känna igen på just westernsadeln, som ju är kriteriet på att man faktiskt är just Westernryttare och ligger sadeln dessutom på en häst så är ju hästen dessutom en westernhäst.

Ett annat fatum är ju att, säger man sig rida western så är man ju fullblodsproffs med det samma, vilket är en stor fördel eftersom man i både hoppning och dressyr får rida så himla länge innan man blir duktig.

Min rekomendation är att du rider med dina gelikar dvs, fullblodsryttare som kan sina saker och vågar rida oavsett om dom är ute eller inne :)

Monke :)

Halshuggning :confused: :confused: :confused:
Jag bara klargjorde en del missförstånd som bevisligen ligger till grund för mångas uppfattning.
Man vill ju gärna hjälpa till :)

Monke :)

*skratt*
Otroligt bra skrivit!
Får jag citera dig?
//Christel

Dom gånger jag har fått sällskap i skogen har det mest varit skritt lite jog =takta på bogarna med mulen i knähöjd plus snigel galopp (som får mitt fullblod att få totalt spatt.

*R.O.F.L.M.A.O.* !!!!!
:rofl:

SKÖNT SKRIVET! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 292
Senast: Fetaost
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 603
Senast: pews1972
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 177
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm