med eller utan schabrak?

L

Lina_kj

bara undrar...ganska många rider i sina ar-sadlar utan schabrak...varför? är lite nyfiken för jag har precis köpt en Ecuyer och funderar på vad för schabrak jag ska ha. äger just nu bara allround- och dressyrschabrak till engelska sadlar :)

Sv: med eller utan schabrak?

många rider nog med lädervojlock och de synns inte lika väl som tyg schabrak

Det är hädelsepoäng på schabrak.

Nädå, skojar bara.

Schabraket är ju bara till för att skydda sadeln från smuts, och vissa föredrar att rida utan men får då putsa sadeln varje dag i stället.

Det finns specialsydda schabrak som passar till barocksadlar, borde gå att få tag på genom den som sålt din Ecuyer, eller någon som säljer iberisk ridutrustning.

Om hästen är hyffsat ren kör jag med bara renfäll under sadeln, med pälsen mot hästen. Mjuk o mysig och fyller ut det lilla vi saknar i muskler för att få en bättre och gosigare anläggningsyta.

Om han är dammig blir det först häst, sen tunt hemmasytt schabrak (funkar med både dressyrmodell och allroundmodell), sen renfäll, sen sadel, sen jag. Vill hålla renfällen så fin som möjligt så länge som möjligt.

Annars går det faktiskt mycket bra med bara dressyrschabrak eller allroundschabrak. Jag har dock en Elisabeth, vet inte hur det skulle funka med din. Dressyrschabraken tycker jag sitter på plats utan att fästa den på sadeln - men allroundschabraken behöver jag fästa i främre stroppen till gjorden för att den inte ska glida bak.

Vet inte, det kanske är att häda att ha schabrak, som svea säger - men isf så får jag vara ett syndens barn. :devil:

Jag har sytt om ett dressyrschabrak så att formen passar min Ecuyer sadel:)
Annars kan man köpa schabrak som passar Ecuyern på de ställen som säljer den typ av utrustning:)

9q.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: iNHALE
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 052
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur