med eller utan padd?

sommarminne

Trådstartare
jag har en unghäst som har musklat på sig en hel del och jag funderar på om de är dags att ta bort padden nu?
min sadelutprovare hade fullt upp nu någon månad framöver så hon sa att jag fick känna mig fram såläng till hon kommer ut och hjälper mig. kom därför på att jag kunde fråga om ert tyckande på buke:laugh:

med padd (och schabrak):
Foto0371.jpg

utan padd:
Foto0372.jpg

Sv: med eller utan padd?

Funderar på samma sak om jag ska ta bort padden på min häst...När det gäller din häst törs jag inte svara på hur den ligger utan pad men du kanske kan testa utan pad och schabrak och se på avtrycken på hårremmen efteråt om den är slät eller ruggad och om den legat still.

Två små braiga test:

1. Lina hästen med sadeln utan något under, då ska sadeln inte glappa bak, vilket den kommer att göra om hästen inte fyller ut den. Samt att den kommer att flytta sig från den position som du först la den på.

2. Rid med ett rent schabrak/vojlock, utan padd sadla noga så mitten av schabraket är under mitten på sadeln. Borsta gärna lite slarvigt i sadelläget. Sitt ner i sadeln, så mycket du kan. Sadla av och vänd på schabraket. Är sadeln för stor så kommer du att ha mer markerande svettfläckar fram, där ortspetsen på bommen är. Är däremot svettfläckarna som mest markerande där du har suttit, mitt under. Då är det dags att ta bort padden.

är jag linar ho0nom med den utan någon padd ser det ut som att den kommer lite lite i bakvikt precis som att han fyller ut den mer under rörelse så jag får väl testa lite nu utan padden ett tag och se om de känns bättre eller om jag ska vidga den. suck va svårt de e med sadlar:crazy:

Om sadeln kommer i "uppförsbacke" efter att du linat då skulle jag också rösta på att den är för smal. Men padden gör ju inte sadeln bredare, tvärtom. Fast på bilden såg den verkligen inte för smal ut, snarare tvärtom.

Har du kollat med ett rent schabrak?
Skulle svettfläckarna hamna längts fram och längst bak, tomt i mitten så är sadeln för smal, och då hjälper inte någon padd.
Fast jag tycker inte det ser ut så.

hästen är precis nyinriden så den rids aldrig svetti så de e svårt å kolla avtrycken tyvärr;)

Jag pratade med ett ställe som provar ut sadlar (sadelmakare) och de hävdade att det där med schabrakavtryck inte var så mycket att gå efter. "Man kan inte spå i schabrak"...

de blir tyvärr inte så mycke avtryck på och jag har tveksam till att de där verkligen funkar

Jag pratade med ett ställe som provar ut sadlar (sadelmakare) och de hävdade att det där med schabrakavtryck inte var så mycket att gå efter. "Man kan inte spå i schabrak"...

Och jag har lärt mig det av en sadelmakare och utprovare. Men som i allt så finns det ju lika mycket filosofier som filosofer.

Var och en får ju gör som var och en vill, själv tycker jag det är logiskt plus att det åtminstone stämmer på min egen.

Ett litet tips.

Gör dubbelsats av trolldeg, när den har svalnat så lägger du den i dubbla kassar så att inget kommer ut och kladdar ner hästen.

Sedan kavlar du ut degen jämt, lägger den på hästens rygg och sadlar som vanligt.
Rid en liten stund, ta av sadeln försiktigt, lyft den rakt upp så du inte förstör avtrycken, och kolla avtrycken.

Då får du en hum om var den ligger emot och inte, jag har testat det på hästar där det är svårt att avgöra hur mycket de höjer ryggen i arbete, det är lite svårt att springa brevid och känna då;)

Så kan du enkelt avgöra själv tills sadelutprovaren har tid att komma ut.

Rid med ett rent schabrak/vojlock, utan padd sadla noga så mitten av schabraket är under mitten på sadeln. Borsta gärna lite slarvigt i sadelläget. Sitt ner i sadeln, så mycket du kan. Sadla av och vänd på schabraket. Är sadeln för stor så kommer du att ha mer markerande svettfläckar fram, där ortspetsen på bommen är. Är däremot svettfläckarna som mest markerande där du har suttit, mitt under. Då är det dags att ta bort padden.

Jag är dock ganska säker på att där det är skitigt där rör sadeln sig och där det är rent där ligger sadeln still = trycker. Om sadeln ligger ultimat så blir det nog ett jämt skitigt märke men om den trycker så blir det ljust där sadeln har tryckt eftersom den inte rör sig det minsta där utan trycker undan muskulaturen.

Slänger in lite bilder så ni ser. Här är en sadel som tydligt lättar lite bak. Om det skulle vara som du säger så borde det mesta av avtrycken hamna framtill. Men det blir precis tvärtom.
22817361.jpg

Så här såg schabraket ut efter ridning och här ser man tydligt att det är ljust framtill och mitt under medans det är mörkt längst bak där sadeln har rört sig.
22817362.jpg

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
701
Senast: Amk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar