Med eller utan el i hagen??

Sv: Med eller utan el i hagen??

Berätta gärna mer om detta!
Sommarhagen vid vårat stall har tydligen ingen el fick jag reda på i höstas när fölungen började rymma :banghead: Där har min häst gått i flera år, ute dygnet runt med järnvägen 100 m därifrån utan att jag vetat...

Nu närmar sig ju sommaren igen och jag vill verkligen få dit el innan dom ska gå där igen!! Men behöver bra argument då stallägaren är snål och det "alltid har varit utan el där".

Säg till betesägaren att om hästarna kommer lösa och orsakar skador eller olyckor så finns det inga försäkringar för denne att luta sig emot utan hen får betala allt ur egen ficka.

Delvis knapplån

Jag hade inte haft utan ström i staketet om det inte var hästar som har så stor respekt för tråden/repet/bandet att de aldrig ens går i närheten av den men de hästarna är väldigt få. På ett sommarbete som börjar tryta och gräset finns i mängder utanför hagen är det ju som att be om att hästarna ska gå ut om man inte har ordentligt med el så där hade jag aldrig haft utan. Lika viktigt som att man har ett bra och tillräckligt starkt elaggregat är det att trådarna är fräscha, är sträckta, inte är knutna någonstans så att ledarna i trådarna inte släpper fram strömmen ordentligt och att det inte växer så högt gräs under tråden så att elen minskar i staketet för den sakens skull. Det hjälper ju liksom inte att det är ett bra aggregat om elen ändå inte går runt. Däremot är det viktigt att sätta skarvar med ca 200 meters avstånd så att trådarna går av om hästarna skulle springa igenom för annars är risken stor att hästen går sönder istället för tråden går inte av i första taget.

Det finns "avklippare" du kan sätta med jämna mellanrum men dessa klipper banden bara hästen stoppar nosen där och plötsligt har du hästarna på byn istället.

Vad tänker du på för avklippare som löser ut så fort? Är det sådana man sätter på ståltråd som gör så? Eller är det sådana skarvar till breda band du menar? Eller finns det ytterligare något till band som jag inte har sett? Jag har inte just band så där har jag inte så bra koll. De som jag tänker på, alltså skarvarna till band, är bra så länge man har bandet tillräckligt spänt men är bandet slackt och/eller dessutom börjar bli slitet så går de lätt upp.
Jag har skarvar på mina elrep där man klipper av tråden och drar tråden från båda hållen och sedan skruvar ihop. Då löser den ut om hästen skulle springa igenom men den löser absolut inte ut av att hästen stoppar dit nosen. Isåfall har man inte dragit åt tillräckligt hårt. Det är dessutom enkelt att gå runt hagen och spänna tråden med hjälp av dem. Jag vill inte riskera att de skär sönder sig om de går igenom och fastnar i tråden. Därför har jag sådana med 100-200 meters avstånd lite beroende på hur hagen ser ut.

Det finns "avklippare" du kan sätta med jämna mellanrum men dessa klipper banden bara hästen stoppar nosen där och plötsligt har du hästarna på byn istället.
Rep som inte är spänd kan ge svåra skador.

De flesta band/ rep har hållfasthets/brottstyrkan i deklarationen.likväl som ohmtal.
De ska inte vara för hållbara eller så köper man dessa som skär av vid belastning.
Det räcker inte med en nos o sen förutsätter man att strömmen är PÅ vilket är en förutsättning för att ELstaket ska fungera som tänkt- en mental barriär.

Det har hänt fruktansvärda olyckor med tåg.
Flera hästar står på banvallen o är vana vid tågtutan o står kvar:eek:

Fort går det förvisso o man får hoppas att de dör direkt.

Men är det verkligen betesägaren som blir betalningsskyldig? Är det inte hästägarens ansvar?

Det vet jag ärligt talat inte men hen ville ha argument för att det skulle finnas el i tråden och betesägaren kanske inte heller vet ;)

Jag skulle bli förvånad om det inte är betesägarens ansvar om hen också har hästarna installade och betesägaren alltså är densamme som stallägaren. Dvs. att stallägaren också tillhandahåller bete. Är det däremot så att man hyr/arrenderar/lånar ett bete själv eller ihop med andra så är det självklart ens eget ansvar för då har ju inte betesägaren något ansvar för djuren som går där. Har man gjort upp så att man själv har ansvar för djuren så ser jag det som så självklart att man själv ordnar elen så då borde inte frågan kommit upp alls.

Det finns säkert att läsa någonstans hur tätt/långt mellan skarvarna som funkar bäst. Men beroende lite på hur hagen ser ut och vilka isolatorer som används så tycker jag inte 200 m någon jättelång sträcka.

Kl
det säger sig väl självt att ju mindre man skarvar desto mindre problem med ledande el/fel i elen när ngn skarv blir dålig?
självklart om man drar om/renoverar ngn hage så satsar man på så lite skarvar som möjligt, och det finns ju dessutom optimala guider att ta till för hur man ska tänka när man drar trådarna som ska leda el, för att slippa onödiga skarvar.
problemen uppstår med gamla staket där man börjar laga och lappa genom att skarva där det just för tillfället behövs. femtielva skarvar härochdär som lösning kortsiktigt straffar sig förr eller senare med tiden, det säger som sagt sig självt.
rådet 200 meter per skarv tolkar jag därmed som rådet om man anlägger ny tråd och total renovering av hagen i sig, eftersom det är det absolut optimala och minimum man därmed bör satsa på.

Jag hade inte vågat prova utan. Min ponny var livrädd för eltråden efter att ha fått sig några rejäla stötar på förra stället, så pass rädd att det var svårt att få henne ut och in ur hagen. I mitt förra stall fanns det på slutet ingen ström i staketet alls (en av anledningarna till att jag flyttade därifrån) och i slutet rymde hon nästan dagligen. De lär sig otroligt fort om det inte är någon ström i staketet, omvänt så lärde sig unghästen kusligt fort att det var kräm i linan när vi väl flyttade.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar