Med eller utan el i hagen??

Josefinelovisa

Trådstartare
Vad tror ni? Vågar jag ha mina hästar i hagen utan el? Dem är två stora halvblod som står på lösdrift. Verkligen suuuper snälla är dem, men jag oroar mig för att dem enda kan skada sig och framförallt vilt som kanske springer in i hagen?! Är det bättre att ha el i? Eller kan jag pröva utan? Känner hästarna om det är med eller utan el i? HJÄLP!!

Sv: Med eller utan el i hagen??

El är helt klart bättre då djuren känner av spänningen i stängslet och låter bli att undersöka det närmare. Utan el riskerar man att hästarna blir nyfikna och tillslut tappar respekten för staketet. Ett väl stängslat elstaket håller hästar inne och vilt ute.

Ha elen på. Även snälla hästar kan tycka att gräset är grönare på andra sidan staketet.

Okej.. Får väl kanske köpa mig ett elaggregat. Får nämligen inte hem hästarna förens om en månad. Men kanske lika bra då att fixa det!

El stängsel är gjorda för att ha ström i. Om du har el stängsel utan el i stängslet kan det räknas som för undermåligt stängsel om hästarna går ut och orsakar skador. Det är inget bra!

Med vänlig hälsning
Pudlan

jag har en hage utan el, inte blivit att jag kopplat in aggregatet helt enkelt. står nu med 2 hästar som sträcker sig över tråden och tynger ner den i jakt på gräset på andra sidan, tråden ruggas då fram och tillbaka i isolatorerna vilket sliter upp tråden. vilket jag inte sett förr ens jag gick runt hörnet efter hunden en dag och såg att 2 bilar stannat utanför hagen, trodde så klart att det var hunden som de stannat för men nej, de hade varit snälla och tagit in min ena häst i hagen igen då övertråden hade gått av i ena hörnet :banghead:.
så blir nu byte av övertråden och hörn isolatorer till sånna hjul formade, och aggregatet ska installeras.
de brukar inte gå i denna hagen under våren och har inte haft problem med att de sträcker sig över den såhär innan.

men antingen har man eltråd eller trästaket, bara tråd är minimalt skydd som inte hjälper mot hästar som kommit på att elen är av.

Jag har el (och kollar elstyrkan med jämna mellanrum), två halvblod, två trådar på hygglig höjd - och lik förbannat hade någon av dem sprängt tråden så att båda kommit ut i fredags kväll och var borta i mörkret när jag kom hem vid 19 (de får hö i hagen vid 13 genom automatgrind). Det slutade till min stora lättnad väl med bara två tappskor och varken person- eller hästskador, men det var fruktansvärt obehagligt ändå innan de hittades två kilometer hemifrån (på andra sidan vägen) och kunde ledas hem.

Nu är staketet förstärkt till TRE trådar/elrep och upp till 160-170 cm höjd på den översta tråden. Och måtte detta nu räcka för att hålla dem på plats. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag hade chansat på att vara utan el och de sedan hade kommit lösa, även om det som sagt kan hända med el också. Och om möjligt vill man ju undvika att ens ge dem chansen att få sämre respekt för staketet.

Jag tycker du ska koppla på ström.

Det som annars ofta händer är att hästarna med tiden tappar totalt respekt för staketet och lutar sig över slanorna, tråden eller vad som för att beta på andra sidan..Staket blir förstörda och hästarna kan göra sig illa.. det kostar tid och pengar att laga både staket och häst eller ev vad hästar har sönder när de är ute.

Värst av allt är nog vintertid..hästar som drar och då drar dem ofta långväga än övriga tider på året när de håller sig kvar på gården/så fort det finns gräs att äta.

Enda gången man kanske törs vara utan el, då ska det vara rejäla staket antingen järnstolp eller trästaket med flera rader, minst 4 st.
Eltråd eller band har man alltid el på.

Ska hästarna dessutom gå på lösdrift är det alltid bättre att ha rejäla staket och ström på eftersom att tiden per dygn de går obevakat uttökas ju än att de skulle gå in på box för natten.

Senast ändrad:

Alltid, alltid el. Och ja, många hästar lär sig att kolla om det är ström i eller ej. Långt ifrån alla, men många lär sig att kolla om det är ström i tråden eller ej.

Tack snälla alla som har skrivit! Nu har jag lite mer koll på hur det ligger till och kommer införskaffa ett aggregat. Det låter som att det är bäst så!:)

En annan sak! Eltråd eller elrep?!?!? Blir tokig på vad jag ska ha, det är ju risker med ALLT!! Mina hästar är dock vana med rep på 1,5cm men det är ju så mycket skador som kan inträffa med det. Men tråd då? Den är ju jätte läskig också?! Ska jag ha järntråd? Hopplöst!

Det säkraste du kan sätta är elrep på ca 5 mm. Se till att det är väl sträckt och skarvat på rätt sätt så lossar det där om hästarna försöker gå igenom. Ju mer sträckt desto större chans att de bara glider av tråden om de peta på den.

Band tvinnar sig och går inte sönder lika lätt om hästen trasslar in sig. Järntråd kräver kunnande att sätta upp rätt. Det är ett bra matrial om man vet vad man gör men kan väldigt lätt bli farligt för både djur och människor om man gör fel.

Det finns "avklippare" du kan sätta med jämna mellanrum men dessa klipper banden bara hästen stoppar nosen där och plötsligt har du hästarna på byn istället.

Elrep tycker jag verkar kunna hålla sig bäst.

Det viktiga oavsett vad man väljer är att det är ordentligt spänt, nästan galet spänt.

Spänner man det bra så går det också av lättare om någon nu skulle fastna och risken att fastna blir minimal om
det är riktigt spänt, då "studsar"/glider bara ett ben tex av tråden i stället för att nästla sig in i det.
Detta kräver också redig och grövre stolp, minst stolp som slås ner i backen ett par decimeter och inte sk "sommarhagestolp" för då kommer det aldrig klara av att hålla sig stadigt en längre tid.

Däremot tycker jag risken för att de fastnar är ganska liten..har aldrig varit med om det.

Men vill man förebygga det så är ju ett trästaket tex värt att satsa på och ha trådarna så pass att de inte kan fastna.

Senast ändrad:

Jag hade utan el till mina två 20 åriga hästar. Funkade bra och de gjorde aldrig något. Här finns det både älg och rådjur nära hagen men de har inte heller varit inne i hagarna ;) fann dock en av hästarna utanför hagen EN gång (på ett år) betandes på andra sidan men kvar nära då han inte går ifrån sin bästa kompis. Tråden var dock inte sönder eller så utan jag tror han "krupit under" alt hoppat (?! För just på en sida var den ganska låg tråden) hände aldrig mer sen när jag höjde tråden på den sidan.

Har el nu eftersom jag inte längre har eget stall. Min nuvarande häst har stor respekt för tråden. Mkt större än min ena förra :)

Senast ändrad:

KL
som flera redan svarat är elstaket avsett för att just vara strömförande. Om man inte har ström och det händer ngt, kan det bedömas att staketet hästarna hållts innanför varit undermåligt. Kan bli tråkigt ur försäkringsperspektiv om hästarna skulle komma lösa och tex orsaka trafikolycka/skada etc.

Berätta gärna mer om detta!
Sommarhagen vid vårat stall har tydligen ingen el fick jag reda på i höstas när fölungen började rymma :banghead: Där har min häst gått i flera år, ute dygnet runt med järnvägen 100 m därifrån utan att jag vetat...

Nu närmar sig ju sommaren igen och jag vill verkligen få dit el innan dom ska gå där igen!! Men behöver bra argument då stallägaren är snål och det "alltid har varit utan el där".

är ju inga kostigheter, bara att läsa vad som gäller ansvars/försäkringsmässigt gällande trafik olyckor med lösa hästar på vägen som orsakar olycka/ skada.
enligt grundlagen traffik skador generellt så faller allt på bilföraren som lagen är utformad. kommer det dock fram att hästarna har hållts bristfälligt utifrån staket osv blir det annorlunda och kan bli komplicerat för hästägaren.

återigen: självklart ska aldrig hästar gå bakom tilltänkt elstaket som inte har el i sig!

det är ditt ansvar som hästägare att inte ha dina hästar så med de risker de innebär.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar