Maxvikt i rockard

whalan

Trådstartare
Undrar hur mkt vikt en stor häst kan dra i en rockard? Skulle jättegärna vilja köra ut tillsammans med min sambo. Han väger dock strax över 100 i dagsläget och jag väger runt 70. Funkar det? Kan man göra det typ en gång i veckan regelbundet? Annars, vart går gränsen?

Har åkt rockard efter en travhäst tillsammans med en kusk som nog vägde över 100 också, han var rätt biffig. Det gick ju bra, men den travaren var å andra sidan i toppform och så är de ju avlade för det....nu syftar jag på ett halvblod eller så.

Någon som vet?

Sv: Maxvikt i rockard

Helt klart klarar en normal häst att dra det! Ut och åk bara! :)

Klart att hästen fixar det. Den drar minst sin dubbla vikt om det är rätt sele och bra terräng.

Tusen tack för era svar :bow::bow: Vad kul att höra!
Har haft såna problem att hitta en häst till sambon som han kan rida på...utan att det måste vara en nordsvensk. Så kul att vi kan köra tillsammans :banana::bump:

Gäller det om det vore en d-ponny också?

Med rätt utrustning: Ja!

(skitsele och i svår terräng lär ponnyn få det jobbigt)

Oki, men typ vanlig körning på grusvägar o asfalt går bra eller? Trots ev. mindre uppförsbackar?

Absolut!

Även en shettis kan dra två vuxna utan problem (under rätt förutsättningar)

Ut och kör bara och ha trevligt.

Bara av nyfikenhet... varför vill inte sambon rida nordis? De är ju jättehärliga hästar (de jag träffat på i alla fall)... men det finns ju många raser och framför allt individer som kan bära 100 kg - åtminstone om han kan rida lite grann så att han har balansen.

Vad gäller rockardfrågan håller jag helt med alla tidigare talare - din häst bör utan vidare klara att dra er!

Min sambo vägrar rida nordisarna, han vill bara rida sina höga halvblod:devil:
men köra kan han tänka sig, köra mig till träningar alltså..:D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag ONT. Igår var jag ute på en ridtur. :) Närmare tre timmar i högt tempo. Hej och hå. Jag som inte har suttit på en häst...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 545
Senast: Calazirya
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 811
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar