Maxtiden på lokala tävlingar

G

guldmane

Hur räknar de ut det? Hur fort är det tänkt man ska rida egentligen? Jag råkar ofta ut för tidsfel på lokala tävlingar. Jag rider i ett jämt, sansat galopptempo och tar ut svängarna samt rider goda vägar till hindrena.

Jag känner inte att jag vill rida fortare, det är ju ändå lokala tävlingar det handlar om. Det här gäller tydligen mig som ryttare då jag får tidsfel oberoende vilken häst jag rider.

Tempot är mellan 300-400 meter/minut för häst, 200-350 m/min för ponny. Lägre tmpo inomhus än utomhus, lägre tempo i lägre klasser. Det finns en tabell på 'lämpliga' tempon för olika klasser (i TR-delen som heter 'Anvisningar för banbyggare, domare och arrangörer'). Tempot + banlängden ger maxtiden. Banlängden skall mätas på 'bra väg', inte tvära svängar, men inte heller extremt stora svängar. Håller du ett något lågt tempo och tar ut svängarna 'för mycket' så blir det tidsfel. T.ex. om du hoppar ett hinder mitt på en långsida och nästa hinder står mitt på nästa långsida, då blir det 'för stor' sväng om du rider hela vägen bort till kortsidan.

Det står i Tr, finns en tabell där. Sen står d ju på banskissen vad de räknat på för tempo.

Vill du träna å lära dig känna rätt tempo mät upp en sträcka på 100m och rid den, ha en tidtagare, det ska ta 30 sek om du rider i ett 300m tempo.

Ja det var ju en bra idé att mäta upp en sträcka och rida på tid. Det är väl känslan jag måste hitta för att nå rätt tempo!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 580
Senast: Lycan
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar