maxpuls mm för häst (pulsklocka)

Moppa123

Trådstartare
Någon som vet hur man räknar ut den? någon bra bok/internet sida?? jag har köpt pulsklocka med mjukvara och är inte helt på det klara med de olika pulsintervallerna???
någon som vet hur inställningarna ska göras i programmet?

Vad det gäller inställningarna så kan säkert säljaren instruera dig (jag är lika blåst själv och fick begära hjälp, men min är av det enklare slaget t.o.m.). När det gäller lämplig maxpuls så har jag fått lära mig från olika personer allt från 160 slag i minuten till 200 slag.
Jag använder mest min pulsmätare till att se hur hårt hästen arbetar i olika tempon. T.ex. kolla var pulsen ligger om hästen får jogga på i ett tempo som hon verkar tycka är bekvämt. Hur pulsen ändras om jag ökar på. Ser om en lite ökad trav eller långsam galopp är det som sparar henne mest. Det är kul att lära sig sin häst väldigt väl och att se utvecklingen.
När det gäller att dra på i en uppförsbacke i snabb galopp för att få upp pulsen till max, så tycker jag att jag inte behöver ha en pulsmätare för att inse att hästen nått 200 slag. Det är då energin rinner ut och hästen vill sakta ner (om man har en häst som gillar att gå framåt vill säga). Jag brukar inte låta hästen ligga på 200 under någon tidsperiod, bara komma upp till. Däremot kan jag låta den ligga över 160 drygt i någon minut. Denna typ av intervallträning ägnar jag dock inte mycket tid åt alls än. Min häst är 7 år och har fått sin långsamma uppbyggnad under 4 års tid. Hon har gått en långsam åtta och en långritt på två dagar (12 mil) och jag planerar inte att rida fort på henne på någon distanstävling än på några säsonger (fort då menar jag över 15km/h).
Men som sagt det finns många användningsområden för en pulsmätare annat än snabb intervallträning.
Hälsning Maja

tack för ditt svar :)
mjukvaran var verkligen inte självklar men jag får prova klockan på mig själv först. Det kanske klarnar när jag får IR-adaptern ;)

hur som helst skajag ut och pulsmäta snart ;)så får vi se vad som händer.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama