arna

Trådstartare
Är det någon som vet något om shettishingsten Maxmer RS 347?
Det vore kul att få se en bild av honom och höra hur han är i lynnet.
Kom annars med fler hingstförslag på travshettisar.
Stoet är maxad A och har bra stam,(jag vet inte vem hon är efter -det är min brorsons prinsessa./ Lisa

Sv: Maxmer

Här finns stam och mycket mer info: http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=8623
T ex alla reggade avkommor och utställingsresultat.

Andra hingstar som lämnat bra travavkommor är bland annat Kärlingehults Orkan, Gläntans Domino, Cherry Boy, Haodo och Titol. Sök i länken ovan för mer info om dessa hingstar.

Har sett Maxmer en gång, på generalmönstringen 2003 då han fick 77788=37, ingen hingst som imponerade på mig.

DU kan säkert hitta hennes stam om du söker på hennes namn i webstamboken www.shetlandsponny.se/stambok
Alternativt skriv ut namnet här eller skicka PM. :D

Maxmer är e Kärlingehults Max, som även är far till bl.a Dollman och Haodo - travande avelshingstar. Dollman har även några travande godkända söner, t.ex Rasmus II och Pepsi. Det gör att K.Max-blodet är väldigt mkt representerat bland travshettisar och kanske ska man se sig om efter något annat också? OM inte annat så för att undvika alltför mkt linjeavel.
Min förra avelshingst (som jag alltså inte längre har något intresse i) Sir Douglas är av helt annan stam (e. Paul v.d Papenhoeve) och finns numera i Sthlmstrakten. Han har väldigt få avkommor, men några av dem har ändå lyckats bra. Han är t.ex pappa till Daizy II, som är ett av landets bästa ston för närvarande. Och min gamla Blimunda (numera exp. Finland) var i årgångstopp som 3-4-åring. Douglas själv blev aldrig nån stjärna på banan, men han nedärvde sina gångarter och löpviljan, uppenbarligen...
Sen har du ju världsrekordhållaren Gläntans Domino i Småland. Och Hamras Fridolf nere i Skåne, som liksom Douglas aldrig blev nån stor stjärna själv men har lämnat flera stycken riktigt bra travare (födda på Emmero, de flesta).

Vad du ska välja beror ju lite på stoets stam, som sagt...

Titol är EN TILL som är e. Kärlingehults Max...

Tänkte efter lite, undrans om inte Haodo är e. Dollman? Nåja, samma blodslinje i alla fall... :p

Senast ändrad:

Stoet heter Cella, och körs på travet. Hingstar i närheten av sörmland är intressanta, skåne känns på tok för långt iväg.
Lisa

Jag har stött på Maxmer flera gånger, både på och utanför banan. Det är en fantastisk liten häst, snygg med utstrålning och mycket fint psyke. Lugn i alla situationer.

Han hade absolut varit en av mina tänkbara kandidater vid en shettis-betäckning.

Såg två Maxmer avkommor i dag på en utställning i Roslagen. Kommer inte ihåg exakta poäng dock.

Ett tips kan vara att köpa Hingstkatalogen för shetlandsponnyer, info om den finns på www.shetlandsponny.se

Är du medlem i SSS? I senaste numret av medlemstidningen Shetlandsponnyn fanns en länslista över alla godkända hingstar.

arna skrev:
Stoet heter Cella, och körs på travet. Hingstar i närheten av sörmland är intressanta, skåne känns på tok för långt iväg.
Lisa
En snabbkik i webstamboken visar att Cella ÄR e. Dollman, varför man kanske ska välja bort de hingstar jag rabblade ovan (ättlingarna till Kärlingehults Max). Visst kan man linjeavla om man tycker det är roligt, själv tycker jag att outcross är roligare i så fall...

DU kan säkert hitta hennes stam om du söker på hennes namn i webstamboken www.shetlandsponny.se/stambok
Alternativt skriv ut namnet här eller skicka PM. :D

Maxmer är e Kärlingehults Max, som även är far till bl.a Dollman och Haodo - travande avelshingstar. Dollman har även några travande godkända söner, t.ex Rasmus II och Pepsi. Det gör att K.Max-blodet är väldigt mkt representerat bland travshettisar och kanske ska man se sig om efter något annat också? OM inte annat så för att undvika alltför mkt linjeavel.
Min förra avelshingst (som jag alltså inte längre har något intresse i) Sir Douglas är av helt annan stam (e. Paul v.d Papenhoeve) och finns numera i Sthlmstrakten. Han har väldigt få avkommor, men några av dem har ändå lyckats bra. Han är t.ex pappa till Daizy II, som är ett av landets bästa ston för närvarande. Och min gamla Blimunda (numera exp. Finland) var i årgångstopp som 3-4-åring. Douglas själv blev aldrig nån stjärna på banan, men han nedärvde sina gångarter och löpviljan, uppenbarligen...
Sen har du ju världsrekordhållaren Gläntans Domino i Småland. Och Hamras Fridolf nere i Skåne, som liksom Douglas aldrig blev nån stor stjärna själv men har lämnat flera stycken riktigt bra travare (födda på Emmero, de flesta).

Vad du ska välja beror ju lite på stoets stam, som sagt...

jah har en shettis efter douglas :angel:

Upplundas Columbus RS 470 är väl ingen trav shettis själv men har trav stam som inte är helt fel (vad jag har förstått.) Han kommer dock vara på station uppåt landet i år. Dessutom så är han trevlig och har en snygg färg:D Faktsikt en av de få shettisar som jag gillar (inte rasrasist alls nejdå:angel: ) Lite storlek har han dessutom . 1.04

Oj hoppsann en sådan gammal tråd ;)

Senast ändrad:

Columbus är e nämnda Haodo...
Och jag vet också varför du kan tänka dig att gilla honom, han är av den mer högställda typen - som inte är helt rastypsik för rasen. Man gillar ofta de mer högställda när man kommer från andra raser, det tar ofta ett tag innan man vänjer sig vid att se på shettisar med andra ögon än de man är van vid.

Sen vet jag inte riktigt vad jag tänkte med :o när jag skrev i tråden - som är TVÅ ÅR gammal - för Haodo är e Dollman, Kärlingehults Max är hansfarfar...

Men för att spinna vidare på ämnet så tycker jag att det är viktigt att shettistravfolket verkligen jobbar på att hitta avelsmaterial där KÄrlingehults Max inte finns med, för annars kommer den ponnytravinriktade avelsbasen snart bli väääldigt smal. Titta bara på en sån som Lufsen (också han avelshingst), som har KÄrlingehults Max som både farfar och morfar. Det finns också ett antal ponnyer med både Haodo och Maxmer i stammen = K.Max i dubbel uppsättning. Kärlingehults Max var en riktigt bra hingst, vilket bevisas med att han var Elitpremierad, men man kan int elinjeavla på honom i all evighet...
Jag har ju själv honom i två av mina ston (farfar och mormors far) så jag undviker att använda de linjerna något mer.

Senast ändrad:

Hugger tag i en VÄÄÄLDIGT gammal tråd!
Men om man har ett sto, som ej är travtränad, är det då helt olämpligt att betäcka med en "trav"-hingst? Bör man först pröva sitt sto på nåt sätt, för att se om den kan trava själv så att säga? Trava kan de ju, men så pass snabbt att det är lönt att försöka avla fram trav-avkommor? Eller är det bara att betäcka med ett "trav"-hingst, och sen sälja avkomman som blivade ponnytravare?
Tycker min tjej hemma travar på nåt enormt, men jag har inte så mkt att jämföra med heller..

"travhingstarna" är tillräckligt bra exteriört för att kunna lämna trevliga avkommor även om det skulle råka bli en ponny som inte vill/kan gå på travet.
Det är inte riktigt så enkelt som att man betäcker med en meriterad travhingst och sen lätt får avkomman såld som travämne. Men visst kan det vara lönt att försöka. Det bästa är om du i så fall kan ha kvar avkomman tills den är 3 år och inkörd, så att spekulanterna kan provköra den.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 971
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 545
Senast: malumbub
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 715
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka