Maximal otur

Status
Stängd för vidare inlägg.

ancan

Trådstartare
:cry: kompisen har fått sitt andra hingstföl iår...som visat sig vara "albino" :cry: :mad: :o ...efter samma connemarahingst!!! :mad:

Visserligen söta och friska...men ändå... :crazy:

Man blir bara så matt... (vet även om att det fötts flera efter den hingsten i år...)

Är inte hingsthållarna "skyldiga" att upplysa om en sådan ärftlighet???

Sv: Maximal otur

borde man inte kolla upp avkommor innan man betäcker med en viss hingst? tycker att det verkar vara ett himla ståhej med vad hingsten lämnat för något tidigare och massa annat.. eller har dom undanhållit sådan info för din kompis?

Ojojoj stackar er!

Själv fick jag en brun 2,5 v förtidigt född hingst i måndags.
Fick klippa sönder placentan för att få ut honom, för efterbörden släppte innan fölningen.
Han dog på Ultuna idag efter 24 h med intensivvård pga att han inte var helt färdigutvecklad.

Jag är lycklig över att jag var med och bidrog till att stoet fortfarande lever efter den fölningen.

Många pratar färgen och kön, men jag är nöjd om det går bra och jag får en fölis som överlever och har benen åt ungefär samma håll.

Vi har olika syn på livet. Byt hingst till nästa föl.

Senast ändrad:

och varför är det OTUR att det blir en "dubbelgul"?
De är väl jättefina! :love:

För det första: Om man nu har ett sto med gulanlag (skulle det nu råka vara en skimmel som man inte har uppgift om födelsefärgen så vet man väl rimligtvis färgen på förfäderna eller vilka färger dessa lämnat) så bör man väl vara extra noggrann vid val av hingst om man inte vill ha en avkomma med gulanlaget i dubbel upplaga. Är hingsten också skimmel utan känd födelsefärg så tittar man förslagsvis på färgen hos hans förfäder eller hos hans avkommor om han hunnit lämna några. Det kan väl knappast komma som en total överraskning om det kommer en avkomma med gulanlaget i dubbel uppsättning?

För det andra: Om det nu är en sådan väldig otur om fölet får en viss färg kanske man istället för att betäcka sitt sto köpte en fölunge - då får man välja färg helt själv.

För det tredje: Hästar kan inte vara albino... (Det känns som om någon sagt det förut...)

Och jag som trodde alla connemaror var skimlar... :o

På Svenska Connemarasällskapets hingstlista (på webben och i hingstkatalogen) har man sedan länge markerat upp samtliga hingstar betr deras ev "albino-anlag". Där står noggrannt förklarat läget för varje hingst . * = ÄR bärare av anlaget, # = hingsten KAN vara bärare av anlaget. Är födelsefärgen på hingsten okänd/osäker klassas hingsten som # tills man genom registraturen har koll på vad hingsten nedärver. Den här "färgklassningen" görs centralt genom SCS och kommer alltså inte från den enskilda hingstägaren. Tips till Ancan - kolla den aktuella hingsten på hingstlistan så ser du om det är SCS eller stoägaren som missat något!

Internationellt i connemaravärlden benämns färgen BEC, Blue Eyed Creme och är en färg som är oönskad i rasen och f n utesluter dessa hästar från stambokföring. I Sverige är den traditionella benämningen albino. Även om det inte är logiskt i förhållande till andra djurslag så är albino fortfarande den officiella svenska benämningen på en gulvit häst med blå/stålgrå ögon och skär hy. Oavsett vad folk tycker på nätet.

Så om jag förstått det hela rätt så är albinofärgen på hästar creame med blå/grå ögon?? Alltså inte rödögd som hos andra djur?? Så fall har vi en albinohäst i stallet :smirk:

Tystamarie skrev:
Internationellt i connemaravärlden benämns färgen BEC, Blue Eyed Creme och är en färg som är oönskad i rasen och f n utesluter dessa hästar från stambokföring.
Det dar ar inte riktigt sant. Med de nya pass-reglerna har EU ocksa bestamt att inspektioner far inte tillatas dar man nekar hastar "medlemskap" i stamboken, om deras stam redan finns med i stamboken. Sa numera har man inspektioner dar man graderar Connemara-ponnierna mellan klass 1-4. De flesta ar 1:a graderingar, men en BEC till exempel blir stamboksford i den 4:e klassen. Forrut har Connemara Pony Society vagrat ta med korsningar, men det maste de gora nu ocksa, och de blir aven dem graderade i klass 4.

Det irlandska Connemara forbundet har overklagat detta till EU, men det kommer inte att andra pa saker, och jag tycker att det ar helt ratt. Ar det en full Connemara sa ar det en Connemara, bara den har 4 ben, ett huvud osv. Sedan ar det upp till oss som avlar att avla fram bra ponnier i alla avseenden.

Skyll inte pa otur nar det i storsta grad handlar om okunskap. Har man ett sto med gula anlag, ser man till att inte avla pa en hingst med gula anlag om man inte vill ha en BEC. :smirk:

Synd att din kompis inte fick ston, da skulle hon kunna behalla dem som avelsston med syfte att avla isabeller. :idea: :love:

knapplån.var glad över att ni fått 2 friska fölungar istället för fel färg.

Hästen kan prestera bra på tävlingsbanor eller som ridhäst oavsett färg...

ancan skrev:
:cry: kompisen har fått sitt andra hingstföl iår...som visat sig vara "albino" :cry: :mad: :o ...efter samma connemarahingst!!! :mad:

På SCS hingstlista finns en markering om hingsten är bärare av gulanlag eller ej. Av 45 godkända hingstar är 17 bärare. Man markerar även om hingsten kan vara bärare genom sin härstamning, men att han ännu inte visat det pga få eller inga avkommor. Mycket lättfattlig information som man kan få genom SCS hemsida eller genom hingstkatalogen.

Jag kan därför inte tycka att det är hingstägarens skyldighet att upplysa om att hingsten har gulanlag, utan det ligger snarare i stoägarens intresse att ta reda på hur det förhåller sig när hon väljer hingst. För att rädda sig eget skinn, bör han dock göra det om han märker att stoägaren är fullständigt okunnig. Jag vet tex en som betäckte sitt gulbruna sto med en gulbrun hingst och fick en blåögt föl. Hon blev komplett vansinnig, anklagade hingstägaren och skyllde allt på hingsten, eftersom hennes sto "aldrig fått en sån förut" som hon uttryckte sig. Den stackars hingstägaren blev förtvivlad, för hon tog förstås för givet att stoägaren hade fattat att två gulbruna kunde få en BEC. Hon förstod inte ens att skälet till varför stoet inte tidigare fått en BEC var att hon inte varit betäckt med hingstar med gulanlag!

Den enda gången jag tycker det är hingstägarens skyldig att informera, är om en hingst som man tidigare trott var "säker", eller en som man inte vetat om han har anlaget eller ej, plötsligt får en BEC (eller ett föl med ETT gulanlag med sto som saknar gulanlag). Om han inte meddelar detta till SCS när fölen föds, uppdagas det inte förrän tidigast på hösten när språngrullorna kommer in. Eller när avkommorna kommer in till registrering. Vilket tyvärr inte alltid BEC-fölen gör...
Man blir bara så matt... (vet även om att det fötts flera efter den hingsten i år...)
Det kan inte vara någon hemlighet att hingsten har gulanlag om han redan förra året fick en BEC! Naturligtvis kommer det att födas flera så länge han får betäcka ston som också bär på anlaget. Chansen/risken är 25%.

Får man undra varför hon betäcker om stoet med samma hingst under dessa premisser? Om färgen spelar så stor roll?

Ge

Jag förstår inte riktigt hur man kan tycka det är otur när man avlar på en kombination som bevisligen kan ge dubbelgul! Tycker man att gulvita är så hemska så ser man väl till att hingsten garanterat inte har något gult.

Saken är den att hingstägaren har hävdat att det är fel grundfärg uppgivet i hingstkatalogen(där det står f.gulbrun...), hon har hävdat att han är född brun...

Det ena stoet har tidigare fint föl e; samma hingst(ej bec), och det andra stoet köptes in dräktigt... (som framtida ridhäst)
men visst har man en möjlighet att kolla alla uppgifter, men i detta fallet så gällde det två bra vänner som umgicks privat mm.

Man går väl inte och misstror sina vänner,eller? :confused:

Jag vill egentligen veta hur mkt man kan förvänta sig att hingstägaren ska berätta... är det Ok att välja att inte säga sanningen i vissa fall??? Och sen skylla på att stoägaren har undersökningsplikt...

Sanningen kommer ju fram tillslut, och "ont äter upp sig själv..." eller vad är det dom brukar säga... :angel:

Fölen är iallafall snygga och fina, vi har skojat lite här i bygden om att köra in dom tids nog, och sälja dom som "tvåspann..." ;)

Men kan man inte hoppas på att de blir skimlar då? Eller har skimmelanlaget ingen effekt på en BEC?

ancan skrev:

Tur att det ändå blev hingstar och inte ston nu när de ändå blev albino/cremello whatever färgen nu kan tänkas heta :P

Tystamarie skrev:
Även om det inte är logiskt i förhållande till andra djurslag så är albino fortfarande den officiella svenska benämningen på en gulvit häst med blå/stålgrå ögon och skär hy.

Jaså, det var intressant. Källhänvisning, tack.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: Sand
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka