Maximal otur

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Maximal otur

Tydligen är det så att det är mkt duktiga och kunniga personer inom connemararasen som såg hingsten som 1-2 åring(innan han visades alltså!!) och de hävdar å det bestämdaste att han då var klart gulbrun!!!
Vilket som nu också är deffenitivt bevisat!!!

Känns som denna tråd är färdignystad. Roligare att fundera över ngt positivt - det var ju fredag och ridsport igår igen - har ni kollat EM-uttagningarna ponny hoppning och Flt!!?? Massa connemararyttare och connemarastammar, ser faktiskt ut som 50% av lagen kan komma att hamna på SCS resultatsida. :banana:

ramonarunds skrev:
Du maste uppdateras!! :)

Sedan 2004 och EU's nya registreringslagar, sa har The Connemara Pony Breeders Society (CPBS) indelat stamboken i 4 delar, eftersom de vagrar sluta inspektera ponnierena. "Normala ponnier" med fullstam och med bra exterior gar in i 1:a delen, alltsa stamboken och far grona pass. BEC gar in i den 4:e delen. Ponnier som blir for stora (alltsa over 148cm) gar in i 3:e delen. Ponnier som har foraldrar fran main studbook men som inte haller kraven for exteriort korrekta, gar in i 2:a delen.
Avkommorna av BEC, kommer att reggas i 4:e delen. Men avkommornas avkommor, kan reggas in i 1:a delen, om de ar tillrackligt fina exteriort.
Jag visste att de har infört graderingar, men inte att de tagit bort benämningarna Sports Section osv. Jag har dock fått information om att det är överhöjdarna som tilldelas grade 2 (fd Stud Book 2, Sport Section), och de som inte passerar veterinärt el exteriört som tilldelas grade 3. Inte tvärtom som du skriver.

Jag visste också att BEC tilldelas grade 4 (fd Sports Register), men inte att avkomman har chans att gå vidare. Eller rättare sagt barnbarnen. Jag vet att man har diskuterat ett poängsystem som skulle kunna göra det möjligt för BEC-ättlingarna att nå huvudstamboken, men inte hur långt det har avancerat. Det kanske du vet?

Poängsystemet gick ut på att ge vissa "grundpoäng" beroende på föräldrarnas grade. Tex en ponny med 2st grade 1 föräldrar får 80p. Om BEC-avkomman också blir grade 4 ger hon 0p till sin avkomma. Det innebär att barnbarnet (med grade 1 pappa) isåntfall kommer till inspektionen med 40p "back", och då kan man snabbt räkna ut att den måste vara mycket bättre än de andra exteriört för att bli grade 1.

Som jag ser det är det här bara ett spel för galleriet! Officiellt ger man BEC-ättlingarna en chans. Väl medvetna om att de inte kommer att uppnå de poäng som krävs för grade 1. Det är bara för dom att "beklaga" att de inte var "tillräckligt" bra! Man slipper omvärldens protester om diskriminering, samtidigt som man håller BEC-ättlingarna borta från huvudstamboken....

Ge

MAXIMAL OTUR?!?!

Jag tycker du ska vara oehört tacksam som fått två(!) friska fölungar!! Fy dig! Andra får kämpa för att få sina ston dräktiga, eller mister någon under tidens lopp, det är hårt att vara uppfödare, men att höra någon klaga över färg!? KOM IGEN!!!
*irriterad*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Castellini
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: Sand
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Appar
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur