Maxflex sadlar

:eek: hoppas att det är ett måndags exemplar :cautious: var har du beställt den från?
har kontakt med återförsäljaren så vi ska lösa det.
Har provridit och hästen älskar den, hon töltade tillåme några steg och det är mer än hon gjort på de tre år jag haft henne, så det lutar åt att jag måste behålla den.

har kontakt med återförsäljaren så vi ska lösa det.
Har provridit och hästen älskar den, hon töltade tillåme några steg och det är mer än hon gjort på de tre år jag haft henne, så det lutar åt att jag måste behålla den.
Viss pris reduktion borde du få åtminstone tycker jag, om det är så stora fel som du beskriver och kraftigt kommer sänka andrahands priset.

Nu har jag fått min sadel, är jättebesviken faktiskt, en av packringarna sitter längre ut än dom andra, en rem under kåpan är av, limrester överallt. Lädret känns som dålig kvalitet och sadelgjordsstropparna är steenhårda...
Är detta normalt eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Har inte provat den än.

Vad för rem är av? En gjordstropp? Låter verkligen som ett måndags-ex. Har sett 4 st maxflex i olika modeller live och de har alla varit väldigt fina i lädret. En av dem var lite måndags-ex för ena ortspetsen hoppade lätt ur sin ficka och så var det nåt med skruven till koppjärnet. Har en Valentin själv som är toppenfin och min kompis har en Fina som också är u.a. Stora problemet är väl leveranstiderna och att det ju är en budgetsadel (om än väldigt mkt sadel för pengarna) som görs i sydamerika med inte samma exakthet och kvalitetskontroll som ex en Passier.

Viss pris reduktion borde du få åtminstone tycker jag, om det är så stora fel som du beskriver och kraftigt kommer sänka andrahands priset.

Ja vi ska lösa det när jag bestämt om jag ska ha den.
Jag ville verkligen inte svärta ner sadelmärket med mitt inlägg, det är fabrikationsfel vilket kan bli på vilken sadel som helst.
Den kändes otroligt skön att rida i å hästen blev helt annorlunda å mer samnarbetsvillig, bad min kompis prova rida i den och hon tycker den ska bli kvar.
Har jämfört den med annan ny sadel i stallet i samma prisklass (men med vanlig bom) och kunde konstatera att dom var uppbyggd väldigt lika och den hade också haft limrester (det är bara på undersidan kåpan) som försvann ganska snabbt.
Ska pröva sadeln på ridplan ikväll igen, men redan igår kunde jag konstatera att den ligger helt still, flyttar sig inte fram eller bak och inte i sidled och inget gnuss i pälsen alls. (Trots mage och överbyggd häst)

Vad för rem är av? En gjordstropp? Låter verkligen som ett måndags-ex. Har sett 4 st maxflex i olika modeller live och de har alla varit väldigt fina i lädret. En av dem var lite måndags-ex för ena ortspetsen hoppade lätt ur sin ficka och så var det nåt med skruven till koppjärnet. Har en Valentin själv som är toppenfin och min kompis har en Fina som också är u.a. Stora problemet är väl leveranstiderna och att det ju är en budgetsadel (om än väldigt mkt sadel för pengarna) som görs i sydamerika med inte samma exakthet och kvalitetskontroll som ex en Passier.

Det är en nylonrem som sitter på undersidan av kåpan. En del använder den att trä sadelgjorden igenom tror jag.

Har också funderat på en maxflex dressyrsadel men har lite funderingar, känns den stadiga att rida i? Har tidigare haft en startrekk men tyckte att jag inte kom ner ordentligt utan satt mer ovanpå hästen, kan man uppleva det med denna? Skulle den kunna passa en häst med relativt rak rygg och liiite överbyggd? Passar dressyrmodellerna långa eller korta ben(är mest sugen på melina)?Skulle gärna vilja se bilder när ni sitter i era sadlar eller om någon har en film när de rider i den! (Har inte läst igenom hela tråden jättenoga, så ursäkta om jag frågar nått som redan är frågat). Man vill ju få reda på så mkt som möjligt eftersom man måste beställa hem en ny, bagagnatutbudet är inte stort:)

Man kommer mycket nära hästen och den är lika stadig som en sadel med bom. Min häst är överbyggd och sadeln har inte glidit åt något håll.

Beställde en ny och va skeptisk från början (se tidigare inlägg) men jag hade fel, vi älskar den båda två! Så trots två skönhetsfel (som jag fick rabatt för) så kände jag att jag inte vill ha nån annan sadel.

Det
Nej inte än, det e sällan jag fastnar på bild. Men jag har på sadeln när den ligger på ryggen om nån kan förklara hur jag får in dessa på buke utan att behöva ladda upp dom nån annanstans först.
Det är inte möjligt såvitt jag vet. Du kan använda ladda-upp.se om du vill lägga dom på anonym sajt.

Här får ni lite bilder på maxflex valentin på hästrygg :)

img_0126_53c690582a6b227b89c0c079.jpg

Islanshäst 140 i mkh

img_0131_53c690592a6b22249c543c20.jpg

3 årigt halvblod 170 mkh

img_0141_53c690612a6b227b89c0c07a.jpg

img_0142_53c69062e087c369d466b9c9.jpg

Nu har jag testat en pro jump. Verkar som att hästen tyckte väldigt mycket om den eftersom hon började mjukna redan efter ett litet tag så det verkar som att jag köper den. Dessutom kunde jag sitta ner i galoppen (vilket jag annars inte kan).

Provred i Maxflex Fina och Maxflex Bella häromdagen, mycket sköna sadlar båda två! Fint läder och känns väldigt prisvärda. :)

Lånar tråd.

Funderar på om en sån här sadel skulle kunna vara något för min häst?
Jag har provat massor av sadlar men det är omöjligt att hitta något till honom. Han är väldigt rak i ryggen, men mitt på ryggen buktar det liksom lite uppåt(titta på det vita partiet), vilket gör att alla sadlar hamnar i framvikt och glappar där bak, hur raka dem är i bommen. Men jag tänkte att en bomlös kanske formar sig bättre efter hästen? Har själv ingen erfarenhet alls av bomlösa sadlar.

Bild:
155h4c1.jpg

Lånar tråd.

Funderar på om en sån här sadel skulle kunna vara något för min häst?
Jag har provat massor av sadlar men det är omöjligt att hitta något till honom. Han är väldigt rak i ryggen, men mitt på ryggen buktar det liksom lite uppåt(titta på det vita partiet), vilket gör att alla sadlar hamnar i framvikt och glappar där bak, hur raka dem är i bommen. Men jag tänkte att en bomlös kanske formar sig bättre efter hästen? Har själv ingen erfarenhet alls av bomlösa sadlar.

Bild:
155h4c1.jpg

Oj, det där ser väldigt udda ut! Skada eller född så?

Den där ryggen skulle jag nog låta en duktig sadelmakare prova ut en sadel med padd till, för att det ska bli rätt. Eller helt bomlös.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
5 764
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar