Maxflex sadlar

Ja, jag är säker, har gjort så själv. Har en allround Valentin och fick nästan hicka av den smala kanalen som det blir på smal/medium koppjärnet. Nu ligger det medium/wide och jag har alltså 4,5 fingrar. Sen måste man också tänka på att den smalaste delen av sadelns kanal är upp mot sitsen, inte mot hästen :).

Ja, jag är säker, har gjort så själv. Har en allround Valentin och fick nästan hicka av den smala kanalen som det blir på smal/medium koppjärnet. Nu ligger det medium/wide och jag har alltså 4,5 fingrar. Sen måste man också tänka på att den smalaste delen av sadelns kanal är upp mot sitsen, inte mot hästen :).

Fast jag tyckte den var ganska jämnsmal. Mycket smalare än på min ST dressage iaf. Men jag skulle kunna testa att byta järn. Fast färgen ändrar ju inte sig iofs.

Fast jag tyckte den var ganska jämnsmal. Mycket smalare än på min ST dressage iaf. Men jag skulle kunna testa att byta järn. Fast färgen ändrar ju inte sig iofs.

Jo, färgen ändrar sig rätt mycket allt eftersom vad för typ läderbalsam du använder. Brunt läder är obehandlat och är lätt att få att ändra ljust till mörkt.

Tycker du? För jag har kört med brunt läder i ca 10 år och särskilt mycket färgförändring tycker jag inte att jag åstadkommit på någon av alla grejer.
Sadeln är nästan lila, eller rödlila, det har jag svårt att se att det röda skulle lägga sig.

Tycker du? För jag har kört med brunt läder i ca 10 år och särskilt mycket färgförändring tycker jag inte att jag åstadkommit på någon av alla grejer.
Sadeln är nästan lila, eller rödlila, det har jag svårt att se att det röda skulle lägga sig.

Well - jag har fått ljusa sadlar att bli rätt så mörkbruna :).

Jo, men denna är ju röd, vad ska man då smörja med för att den ska bli brun?
Jag tycker att den färgen ser ut som oak, (dvs röd/ljusbrun). Hade bytt till en i brun istället. Obehandlat läder mörknar mycket, oak är oftast inte obehandlat utan färgat. Den kommer mörkna men inte jämnt i färgen(precis som alla bruna). En mörkare brun sadel syns inte fläckarna på åtminstone.

Suck, hade jag vetat att returfrakten låg på minst 500 hade jag aldrig beställt... Vad skickar man stort paket billigt med?

Brunt läder som inte är "målat" tycker jag mörknar endel. Jag tyckte färgen var snygg, och ser ut som oak i mina ögon. Jag tror att det går att beställa bredare kanal men som en ÅF sa, sydamerikanerna är inte som tyskarna när det kommer till exakthet... en sadel är alltså inte precis likadan som en annan i samma modell. Är det enkelt att byta så visst men jag hade aldrig skickat tillbaka en sadel som passar för att det inte är "rätt" färg. Då byter jag ev. träns istället, det är bra mkt enklare, eller så skiter jag i att det inte matchar. Det är ju inte en måttbeställd sadel för 30 papp. Jag ville hellre ha en brun sadel, en svart i rätt storlek och med långa stroppar uppenbarade sig och jag funderade inte 2 sekunder på att vänta x antal månader på en brun istället.

Nu har jag fått min sadel, är jättebesviken faktiskt, en av packringarna sitter längre ut än dom andra, en rem under kåpan är av, limrester överallt. Lädret känns som dålig kvalitet och sadelgjordsstropparna är steenhårda...
Är detta normalt eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Har inte provat den än.

Nu har jag fått min sadel, är jättebesviken faktiskt, en av packringarna sitter längre ut än dom andra, en rem under kåpan är av, limrester överallt. Lädret känns som dålig kvalitet och sadelgjordsstropparna är steenhårda...
Är detta normalt eller har jag fått ett måndagsexemplar?
Har inte provat den än.
:eek: hoppas att det är ett måndags exemplar :cautious: var har du beställt den från?

Brunt läder som inte är "målat" tycker jag mörknar endel. Jag tyckte färgen var snygg, och ser ut som oak i mina ögon. Jag tror att det går att beställa bredare kanal men som en ÅF sa, sydamerikanerna är inte som tyskarna när det kommer till exakthet... en sadel är alltså inte precis likadan som en annan i samma modell. Är det enkelt att byta så visst men jag hade aldrig skickat tillbaka en sadel som passar för att det inte är "rätt" färg. Då byter jag ev. träns istället, det är bra mkt enklare, eller så skiter jag i att det inte matchar. Det är ju inte en måttbeställd sadel för 30 papp. Jag ville hellre ha en brun sadel, en svart i rätt storlek och med långa stroppar uppenbarade sig och jag funderade inte 2 sekunder på att vänta x antal månader på en brun istället.
Fast för min del bryr jag mig inte så mycket om att det inte matchar, det är helt enkelt så att jag tycker färgen är vedervärdig. Hade alla gånger hellre köpt en svart sadel istället för denna trots att jag inte äger en läderpinal i svart.

Sen är det inte främst därför. Kanalen är smal och sadeln ligger inte 100, men jag fick också vänta 4 månader och har hunnit få hästen utdömd under den tiden.
Så jag köper inte en sadel ny för 12000 som jag inte tycker är kanon för att rida rakt fram med i skogen (om det är fint väder). Men det är inte ÅFs eller tillverkarens fel att hästen inte är frisk.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
5 718
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?