Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

Sv: Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

Min nästa första ridskola var ganska dålig. De red nästan aldrig ut, utan det var ridhuset eller paddock, det var nog inte alla dagar de fick utevistelse och om de fick det så var det en enda gräshage där alla gick utan någon utmaning eller skiftande underlag, så det var kort och gott gräs eller grus där. Då tyckte jag inte det var så bra, Jag var ganska duktig men väldigt kort så jag fick alltid rida de små ponnierna och de hade alltid hårda munnar, alla lyssnade på vad ridläraren sa, sa han "trav" så travade hästen och sa han "stopp" så stannade de, man behövde itne mer än åka om man ville. Jag ville ju annat och tillslut fick jag rida lite svårare hästar. Dessa ponniesen bestod av ca 4 hästar, de gick med typ alla lektioner för alla gillade dem och de gjorde som ridläraren sa. Här tycker jag att det borde sättas en gräns.

Dock min sista ridskola var helt underbar, stora vidder med sand, sten, vatten,kullar, backar, träd, skog, gräs. Ja hagarna var skitbra helt enkelt, de fick mycket daglig utevistelse och hon sade många gånger till mig "du får välja mellan 'den här hästen' eller 'den här'. Hästen som du vill rida har gått tillräckligt idag." tror det var ca 2 lektioner. De var alla hästmänniskor i familjen och en stor familj så varje kväll pysslade de om varje häst ca en halvtimme. de fick mycket daglig utevistelse och hon var ytterst mån om att ingen drog i munnen på dem eller red dem fel. Här tror jag inte att hästarna haft ett dåligt liv om de så skulle vara där hela sina liv. De har verkligen personligheten kvar och verkar stormtrivas.Vi red även ut i den mån att det gick med vädret!

Jag har dock hört att det ska vara bra för en häst att ha gått på ridskola en tid i sitt liv, några år bara. varför vet jag inte, men jag har hört det. Någon annan som hört något liknande och kanske vet anledningen?

Min åsikt om lagar med ridskola är isåfall kanske att man ska styrka lagarna om utevistelse och vård. Kanske ska man inte lita på att en nybörjare kan sköta hästen korrekt, jag gjorde många fel själv när jag var helt ny, tex glömde jag kvar en grimma i krubban till hästen, jag hade lagt den där av någon anledning. Nu var inte detta så varligt, men då var jag livrädd att hästen skulle fastna och skada sig. Jag minsa att jag grät i sängen den kvällen helt rädd att något skulle hända =) Alla har vi varit små och gröna. Ridskoleläraren hade gått in och hittat grimman och hängt ut den, Men den kollen borde ju ägaren göra varje dag, både i boxen, hagen och hästen. En titt så att allt står rätt till. Tycker jag. Jag har ju aldrig glömt en grimma i boxen eller hagen igen ;). Likaså skötsel, varierad hage eller utevistelse och träning och sådan borde sättas upp lagar så att ridskolehästarna får ett lika värdigt liv som en privathäst. åter igen, tycker jag!

MVH Helena

:bow::bow: otroligt bra formulerat, håller med fullt ut :bow:

Jag tycker man ska se hur hästen mår och trivs. Vissa trivs jätte bra andra mindre bra. Är hästen halt var och varannan vecka kanske man borde ta sig en funderare om hästen verkligen klarar att gå så pass hårdapass som den gör.

Ridskolorna(ingen nämd ingen glömd) borde bli bättre på att ta ut hästarna både öka timmarna i hagen och uteritter. Så hästarna slipper trava runt runt runt i samma gammla ridhus dag ut och dag in.

Så tycker jag också. Hästar är byggda att vara ute :)

Lustigt...

Jag har jobbat på ridskolor i flera år (olika) och inte nånsin har någon varit där och kontrollerat. ja utom arbetsskyddet, såklart, men det påverkas inte hästarna av.

Jag har sett massor av hästar på ridskola som skulle haft det mycket bättre som privathäst- eller för den delen på en annan ridskola. Att tro att ridskolorna kontrolleras ofta (eller ens när de byter ägare) är nog tyvärr en önskedröm.. Och då var den värsta riskolan jag jobbat på ändå "säker ridskola" eller vad det nu heter, samt HYN-godkänd.. Rätt namn på ägare/stallchef gör tyvärr mer än 1000 kontroller.

/Lavinia, som tycker att nån gräns uppåt borde det finnas- men samtidigt har jag sett 32-åringar som kommit tillbaka från sin tänkta pension och blivit klart piggare och gladare när de fått börja gå lektion igen.

Det var inte bra :( Jag hoppas att det blir bättre, men som i alla branscher så betyder ett namn väldigt mycket, sorgligt nog :(

KL

Nu skall jag vara lite ego.
Om jag åter skulle börja på ridskola så hade inte jag vilja betala en massa för att rida ut på hästarna om det var det jag ville så hade jag satsat på att lägga dem pengarna på turridning istället.

Vist det går utmärkt att träna dressyr ute men betydligt svårare att undervisa ute.

Kram

Tyvärr tycker jag också att en gräns borde sättas, men egentligen hade jag önskat att ridlärare och stallchefer borde ha så god koll att de vet när den ena individen har arbetat färdigt på ridskolan och ska vidare.

Jag tycker det borde finnas en gräns, men som många redan skrivit varierar det från ridskola till ridskola.

Ridskolan jag började att rida på skulle jag med gott samvete kunna göra en anmälan på. Visst trot jag inte det skulle få respons, men ändå , där tycker jag det har gått över gränsen.

Hästarna stog i trånga spiltor med ungar springandes KONSTANT inne hos dem. Stallet var stor och hade ca 25 ponnier och liksa många hästar. Varje häst/ponny gick minst 3 pass/per dag i ridhus. Mycket barn som nybörjare red där (även jag då). Schabraken tvättades aldrig utan var alltid skitiga och dana. Varje häst hade iallafall fler än 3 skötare var, som ständigt stog och borstade på sin sköthäst. Visst, omvårdnad är bra, men visserligen måste hästen få lite mer privat tid än vad de fick.
Hästarna gick alla tillsammans i en lerig hage utan något bete alls, fick något kilo hö varje dag och lite kraft.
Uteritt för varje häst ca 10 gr/per år, resten av året var det ridhuset.
Dessutom var det SVINDYRT.

Jag tycker det är ett ganska tydligt tecken på att hästarna går för hårt när häst efter häst får avlivas pga av hälta. Tycker även att en 29 - årig häst inte ska gå 3 relativt hårda pass om dagen på ridskola?

Ur min synvinkel tycker jag detta är hemskt, men vi alla har olika syn på saker.

På min gamla ridskola finns det också en häst som varit på ridskolan sen hon var unghäst, hon är idag 18år. Och hon går ca 2ggr/dagen.
Ridskolan där jag jobbar nu finns det ett bättre system. Hästarna går inte bara på lektioner utan blir även ridna utav vana, erfarna ryttare. Dem blir ridna 1/dag ca 3-4 dagar i veckan. Någon gång får dem gå en extra gång och ibland får nån vila en dag. Under helgerna är det tjejer i ca 16-18års åldern som rider hästarna mer ordentligt. Plus att det endast är helt nybörjare (0-2års erfarenhet) 3lektioner i veckan och dem är samlade på en dag. Med det systemet så tycker jag att hästarna kan gå som ridskolehästar en längre tid.

på min förra ridskola hadde dom en häst som kom dit som fyraåring, nu är hon 20 år... dock pensionerades hon i sommar(de va på tiden)

Hästarna som får växa in i ridskolan blir oftast de bästa ridskolehästarna. Vi har flera stycken fantastiska ridskolehästar som har kommit som 3-4 åringar, ibland har de ridits in utav personalen. Idag är flera av dessa hästar 15+ och älskar sina jobb.
Som elev tycker jag också att det är kul med lite unga hästar om man enbart rider på ridskola. Självklart går de yngsta hästarna kanske 2-3 lekt/vecka, och då med duktiga ryttare, och rids & utbildas alltså mest utav personalen.

Är det bara jag som tycker att det ska finas en max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst??

Jag var till min gamla ridskola som jag red på i ett X antal år. Jag slutade rida där för flera år sedan och var bara nyfiken om det såg ut som det brukade på "den gamla goda tiden". Och när jag går där i stallgången upptäcker jag att en häst som jag red på under min ridskoletid fortfarande går som ridskolehäst, den hästen hade även gått i några år innan jag kom dit. Så den hästen har gått som ridskolehäst i över 10 år. :eek:

Jag tycker det är fruktansvärt.:mad: I över 10 år bli rykt i munnen av ovana ridelever, duns duns i otakt på ryggen, spring i stallgången och ljud överallt. Nej, nu är det dags att den hästen får vara hos en "vanlig" ägare som bara en person rider osv. Jag kan inte låta bli att bli ledsen när jag ser det.

Det är i alla fall min åsikt.

Vad tycker ni?
Finns det någon max gräns för ridskolehästar?

Tycker det beror helt på situationen i sin helhet.

Om det är en häst som trivs på ridskola varför skulle den inte kunna gå där en längre tid?
Alla ridskolor är heller inte likadana, inte lika många pass per dag, stillsammare miljö m.m.
Har sätt en del ridskolor av olika karaktär.

Tror inte det finns någon sorts gräns för hur länge en ridskolehäst får vara en ridskolehäst.
Har varit med om på en del ridskolor att det byter ut vissa hästar efter ett visst antal år , dels för att de inte trivs eller har tröttnat..

Jag vet tyvärr hästar som gått på ridskola i 20 år och tycker absolut att det ska finnas någon maxgräns.

Jag vet en shettis som köptes in till en ridskola 1978. Han går fortfarande som ridskolehäst, han är född 1974.

nej det finns det inte men man får nog se skillnad på indeviderna och hur stora resp. små. ponny kanske ligger normalt 20 år och storhäst kanske 17-18 år :)

Jag vet en shettis som köptes in till en ridskola 1978. Han går fortfarande som ridskolehäst, han är född 1974.

Mår han dåligt?

Tänker på en gammal shettis på min föredetta klubb, den var också uppåt trettio men gick bara skrittlektioner med nybörjare. Det var mer maskot över honom än ridskoleponny. En gång hade han feber och fick inte gå lektion, då smög hela stallet på tå för att inte störa R som var sjuk... :love:

Jag tycker det är viktigare att se till hur den enskilda individen trivs som ridskolehäst än att sätta en maxgräns. Vissa hästar borde inte behöva gå som ridskolehästar alls, vissa är som gjorda för ridskolelivet och fungerar och trivs från det att de är unghästar tills det är dags för pension.

När jag red på ridskola som tonåring pensionerades därifrån en 21-årig ponny som gått där i 14 år, en riktig personlighet som verkade trivas/ha trivts utmärkt med att gå lektioner, tävla ibland och bocka av folk så spånet rök lite då och då.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar