S
sassan
Sv: Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst
otroligt bra formulerat, håller med fullt ut
Min nästa första ridskola var ganska dålig. De red nästan aldrig ut, utan det var ridhuset eller paddock, det var nog inte alla dagar de fick utevistelse och om de fick det så var det en enda gräshage där alla gick utan någon utmaning eller skiftande underlag, så det var kort och gott gräs eller grus där. Då tyckte jag inte det var så bra, Jag var ganska duktig men väldigt kort så jag fick alltid rida de små ponnierna och de hade alltid hårda munnar, alla lyssnade på vad ridläraren sa, sa han "trav" så travade hästen och sa han "stopp" så stannade de, man behövde itne mer än åka om man ville. Jag ville ju annat och tillslut fick jag rida lite svårare hästar. Dessa ponniesen bestod av ca 4 hästar, de gick med typ alla lektioner för alla gillade dem och de gjorde som ridläraren sa. Här tycker jag att det borde sättas en gräns.
Dock min sista ridskola var helt underbar, stora vidder med sand, sten, vatten,kullar, backar, träd, skog, gräs. Ja hagarna var skitbra helt enkelt, de fick mycket daglig utevistelse och hon sade många gånger till mig "du får välja mellan 'den här hästen' eller 'den här'. Hästen som du vill rida har gått tillräckligt idag." tror det var ca 2 lektioner. De var alla hästmänniskor i familjen och en stor familj så varje kväll pysslade de om varje häst ca en halvtimme. de fick mycket daglig utevistelse och hon var ytterst mån om att ingen drog i munnen på dem eller red dem fel. Här tror jag inte att hästarna haft ett dåligt liv om de så skulle vara där hela sina liv. De har verkligen personligheten kvar och verkar stormtrivas.Vi red även ut i den mån att det gick med vädret!
Jag har dock hört att det ska vara bra för en häst att ha gått på ridskola en tid i sitt liv, några år bara. varför vet jag inte, men jag har hört det. Någon annan som hört något liknande och kanske vet anledningen?
Min åsikt om lagar med ridskola är isåfall kanske att man ska styrka lagarna om utevistelse och vård. Kanske ska man inte lita på att en nybörjare kan sköta hästen korrekt, jag gjorde många fel själv när jag var helt ny, tex glömde jag kvar en grimma i krubban till hästen, jag hade lagt den där av någon anledning. Nu var inte detta så varligt, men då var jag livrädd att hästen skulle fastna och skada sig. Jag minsa att jag grät i sängen den kvällen helt rädd att något skulle hända =) Alla har vi varit små och gröna. Ridskoleläraren hade gått in och hittat grimman och hängt ut den, Men den kollen borde ju ägaren göra varje dag, både i boxen, hagen och hästen. En titt så att allt står rätt till. Tycker jag. Jag har ju aldrig glömt en grimma i boxen eller hagen igen . Likaså skötsel, varierad hage eller utevistelse och träning och sådan borde sättas upp lagar så att ridskolehästarna får ett lika värdigt liv som en privathäst. åter igen, tycker jag!
MVH Helena
otroligt bra formulerat, håller med fullt ut