Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

Sv: Max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst

Jag vet inte om det finns någon maxgräns men jag tycker att det borde finnas det. Jag vet inte vad som skulle vara en rimlig gräns heller eftersom jag inte gillar någon av de ridskolor jag har varit på. Det skulle finnas andra alternativ där hästarna får gå i hagar i flock då de inte rids. Vad jag har sett finns det inte många ridskolor med de förutsättningarna.
Själv skulle jag aldrig sälja en häst till ridskoleverksamhet.

Självklart är det inte så att privathästar alltid har det så bra. Men i min värld måste hästar få röra sig fritt tillsammans med andra hästar i stora hagar där de kan sträcka ut i galopp, stå och putsa varandra. Det enda som pratas om här är att privatryttare rycker och sliter i munnen på hästarna. Alla de jag känner rider absolut inte så. Hästar är flockdjur och måste få umgås med andra hästar MÅNGA timmar om dygnet. Som jag ser på det.

Vilken märklig diskussion. först säger ts att det borde finnas maxgräns för tid på ridskolan, sedan att han/hon inte generaliserar angående att alla hästar vantrivs på ridskolor. OM nu inte alla vantrivs - varför ha åsikten om att en maxgräns ska gälla för alla? Låter inte konsekvent. Nåväl jag säger min syn istället...

Kunder och de som jobbar i ett stall har ett enormt ansvar vilken ridskola de väljer och jordbruksverket har ett stort ansvar för efterlevnaden av de regler som faktiskt finns.

Om ingen går till ridskolor som inte har glada och sunda hästar, så skulle problemet inte finnas. Det finns fantastiska ridskolor med max fyra elever åt gången och hästar som står på lösdrift alternativt går ute hela dagarna. Det finns stallar som tas om hand av engagerade och kunniga människor som lever för hästarna där och för att lära ut en sund hästfilosofi. Det finns hästar som trivs på lektionsverksamhet och som lär barn och vuxna hur fantastiskt det är att vara med en häst - både före och under en ritt, barn och vuxna som inte har chansen att ha egna hästar.

Men det är faktiskt så att vi aktivt måste välja dessa ridskolor. Alla som rider på en ridskola har ett ansvar för vilka hästar de sitter på och vilken typ av verksamhet de stöttar.

De mindre måste uppenbarligen ta lite mer betalt än ridskolor utan marker att sköta, som inte lägger ner mer än det nödvändigaste på vård och omrsorg och kunnig personal och som trycker in tolv elever vars hästar går med inspänningar på varje lektion. Det är ett problem.

Ett annat är att de stora verksamheterna också får dispens från tex utekrav och antal timmar i spilta - verksamheter som ska vara föredömen för hur vi håller hästar i det här landet. det är inte okej! vi ska använda dessa regler för att gagna hästarna både nu och framöver, det görs inte genom att ge dispenser till utbildningsskolor som inte håller måttet.

Så mitt tips är att verka för att främja de goda ridskolorna där hästarna trivs - inte att försöka sätta maxgränser för hur länge en häst behöver "stå ut" på de dåliga.

Att sätta en maxålder som skulle gälla alla hästar blir svårt, eftersom alla är olika. tex. på min ridskola vill jag säga att den hästen som trivs bäst är den äldsta.(19 år) Majoriteten av hästarna är också över 15 år.
Men hela tiden pågår det en jakt på nya ridskolehästar & ponnysar, och det verkar inte heller vara så lätt att få tag på, så det spelar nog in en hel del till varför de äldre hästarna inte byts ut. Dagens halvblod & ponnyer står så högt i blod så de passar helt enkelt inte. Jag vet inte hur många som har kommit för att stanna de senaste 10 åren .. Kan det vara 4 stycken lite yngre? Sedan har det köpts in äldre hästar från andra ridskolor som man vet kommer funka.

Men vi har också en häst som är lite som du beskriver, är arg i stallet och ganska stel. Skillnaden är väl kanske att här finns det utbildad personal som ser problemet, och de gör allt för att alla hästar ska trivas med sitt jobb. Hästarna har relativt lång utevistelse (8-16.30) och de går oftast 1-2 lektioner/dag 4-5 dagar i veckan. Sedan sitter även personalen upp och korrigeringsrider skolhästarna vid behov. Detta tycker jag är kalas då vi har en del unghästar i verksamheten.
Men som sagt, en anledning till att de inte kan byta ut den ledsna hästen är kanske att det inte finns någon möjlighet, varken pengar eller nya hästar..

Vad roligt att höra att det faktiskt finns bra ridskolor med lösdrift eller mycket utegång. Då hade jag också kunnat tänka mig att rida på ridskola.

Hej!
Jag jobbar själv som instruktör, och jag tror att det där med maxgräns skulle bli väldigt fel. Som många har skrivit är ju alla hästar olika; vissa trivs som ridskolehästar och att då behöva sälja dem efter X antal år för att sedan skola in nya hästar känns lite onödigt, samtidigt som andra hästar som inte trivs inte hör hemma där alls...
Dock är det viktigt att man vänder sig till ridskolor som har utbildad personal. De
*köper in rätt hästar, med bra temperament och som själva rör sig i balans
*lär eleverna att rida hästarna på ett bra sätt, så att hästarna håller sig välridna, och sitter självklart själva upp vid behov
*har en rekryteringsplan, så att alla nya hästar får tid på sig att slussas in i verksamheten
*är måna om sina hästar; både vad det gäller skötsel och varierat arbete. Som exempel kan nämnas att alla våra lektionshästar kommer ut i skogen, på fälten och hoppas på klubbens terrängbana av de duktigare eleverna.

Det är ju ändå så att hästar är vanedjur som vill ha rutiner, så låt dem stanna på ridskolan om de trivs där :)

Vad roligt att höra att det faktiskt finns bra ridskolor med lösdrift eller mycket utegång. Då hade jag också kunnat tänka mig att rida på ridskola.

Vet en ridskola som hadde utedrift till hästarna men just utedrift gjorde så ridskolan inte fick bli godkänd av förbundet så hon fick ta in dom.

Vet inte om det har ändrats på reglerna då det var några årsedan.

Kram

Svarar på dit första inlägg.

Nej jag tycker inte det skall finnas en max gräns då det finns hästar som älskar livet på ridskola och några blir deprimerade när dem inte får så mycket uppmärksamhet som dom är vana vid eller får jobba minder.
och andra har gått alldeles för länge bara efter en termin.

Skulle inte ha några problem med att sälja till en ridskola.

Kram

Har jag sagt att ALLA ridskolehästar mår dåligt??? Var har jag skrivit ALLA?? :mad: Ta fram nått som jag skrivit där det står "ALLA ridskolehästar mår dåligt".
Det handlar om en ridskola och en häst!

Tror jag det? Läs tråden och dom inlägg jag skrivit så kanske du förstår lite bättre. Tycka synd om mig? Nej tack... Då tycker jag synd om dig som inte verkar förstå sammanhanget.

Är det inte många elever som sliter i munnen? Har du varit till den ridskola jag syftar på eller? Har du egen häst eller bara ridit på ridskola? För de flesta jag känner som har egen häst har samma åsikt som jag om att det slits nåt så sju jävla mycket i munnen på hästarna.

Det finns de hästar som galant klarar av att vara på ridskola hela livet, men nu syftade jag på en häst som inte mår bra (läs tråden ORDENTLIGT), som inte är glad alls längre. Tycker du att det är en häst som ska ridas på ridskola? Om du tycker det så då tycker jag VÄLDIGT synd om dig... :mad:

Jag har skrivit väldigt kort i första inlägget men gå ner lite i tråden då jag förklarar mer vad det handlar om. Sen så skrev jag en enkel fråga: Är det bara jag som tycker att det ska finnas en max gräns för hur länge en häst ska få gå som ridskolehäst?? Den frågan baserades på den hästen jag syftade på, alltså en häst som varken trivs eller tycker det är roligt längre. Så jag blir väldigt nyfiken var du fått för dig att jag tycker att ALLA ridskolehästar mår dåligt.

Jisses, hejda dig lite!!! Din tråd är glasklar med att du vill ha en maxgräns på hur länge en häst får gå på ridskola. Nu handlar det tydligen om en häst, på en ridskola. Ska alla ridskolor dömas efter det?

Om det nu är så illa på den ridskola du pratar om tycker jag att du kontaktar Ridsportsförbundet om det. Är det vanvård ska djurskyddet i din kommun kontaktas.

Liksom flera här har jag mött hästar som trivts i ridskolemiljö liksom några som inte trivts. Bra ridskolor i huvudsak och de har rangerat ut de hästar som inte mått bra. Det har inte varit mer ryck och slit i ridskolehästarna än bland de privata så det går inte att generalisera.

Hur har ni det med utegång tillsammans med andra hästar?

Har jag sagt att ALLA ridskolehästar mår dåligt??? Var har jag skrivit ALLA?? :mad: Ta fram nått som jag skrivit där det står "ALLA ridskolehästar mår dåligt".
Det handlar om en ridskola och en häst!
Men då undrar jag: Ska man sätta en gräns för hur länge ALLA hästar ska få gå som lektionshästar bara för att EN ENDA mår dåligt??
Är det inte många elever som sliter i munnen? Har du varit till den ridskola jag syftar på eller? Har du egen häst eller bara ridit på ridskola? För de flesta jag känner som har egen häst har samma åsikt som jag om att det slits nåt så sju jävla mycket i munnen på hästarna.
Då är det ju ridskolan och instruktören det är fel på som låter eleverna behandla hästarna illa. Tycker nog det är lika synd om en häst som slits i munnen oavsett om den blivit behandlad så i fem eller tio år. Hästar har inget tidsbegrepp utan lever i nuet. De fattar inte hur länge de blivit ryckta i munnen. Missförstå mig inte nu - jag anser naturligtvis inte att det är rätt att göra så!!!
Det finns de hästar som galant klarar av att vara på ridskola hela livet, men nu syftade jag på en häst som inte mår bra (läs tråden ORDENTLIGT), som inte är glad alls längre. Tycker du att det är en häst som ska ridas på ridskola? Om du tycker det så då tycker jag VÄLDIGT synd om dig... :mad:
Nej, givetvis ska denna stackars häst bort från ridskolan, men det måste ju vara upp till varje ridskola att gallra bort dessa hästar. OCH upp till varje seriös ryttare att bojkotta ridskolor där hästar rycks i munnen och inte mår bra, så att dessa ställen gallrar bort sig själva.

Det är min åsikt!

:bow:

Tycker att du fått utmärkta svar här.

Men jag svarar kort själv också - en häst som är trött, ledsen och sliten ska (självklart) INTE gå lektion. På en bra ridskola så sköts hästarna mycket väl - det är ju hästarna som utgör hela grunden för ridskolan... Det finns, om inte annat, ekonomiska orsaker att sköta dem så att de håller sig fräscha och friska, samt hålla dem välutbildade så att det kommer fler elever till ridskolan.

Jag blir alltid ledsen när jag läser negativa saker om lektionshästar, både att man talar illa om dem, och/eller att man ser hur ridskolor misssköter sina hästar. Kanske är det ovanligt, men jag skulle säga att min klubb (och de två andra större klubbarna där jag ridit) har enormt fina och glada hästar. De är utbildade, samt pigga och fräscha långt upp i åren. Är det så att flera av hästarna mår dåligt på en klubb så skulle jag snarare vilja att hästskötseln och hanteringen ses över på klubben, än att bara vissa hästar "lyckas fly" för att de enligt en bedömare mår "tillräckligt dåligt" för att slippa ridskolelivet.

Nu på sommaren (från maj till september, ungefär) är ridskolehästarna ute nästan dygnet runt. De dagar det är lektioner kommer de in vid 13 och går ut igen efter lektionerna. De stora hästarna har en jättehage där de går tillsammans (12 st), ponnyernas hage är lite mindre men inte liten på något sätt. (De är 13 st för tillfället.) På vintern när de är inne på nätterna går de ut vid 7 och in vid 13.

Hästarna på vår ridskola går ute i sto resp valack flock vintertid. Ibland går de i blandflock och delas på de som behöver mycket stråfoder och de som behöver mindre. Sommartid så går alla tillsammans i storflock på bete på nätterna och hämtas in på dagarna och går då på läger. Vinterhagarna hade kunnat vara större, men är absolut tillräckliga för att de skall kunna rejsa ordentligt, sommarhagarna är rejält stora

Åh, vad glad jag blir. De ridskolor jag känner till har hästarna nästan ingen utegång alls:(

*kl*

Vart tog TS vägen?? För mkt mothugg..? :devil:

Trevligt f.ö att höra att det finns så många bra ridskolor. Tror nog, utan att ha ett dugg statistik för det iofs, att det är lika många privata hästar som far illa pga oerfarna ägare som ridskolehästar gör. Det är så med allt djurägande - alla har tyvärr inte kunskap, erfarenhet eller lämplighet att ta hand om djur (eller barn...) men det är ju inte straffbart.

*kl*

Vart tog TS vägen?? För mkt mothugg..? :devil:

Trevligt f.ö att höra att det finns så många bra ridskolor. Tror nog, utan att ha ett dugg statistik för det iofs, att det är lika många privata hästar som far illa pga oerfarna ägare som ridskolehästar gör. Det är så med allt djurägande - alla har tyvärr inte kunskap, erfarenhet eller lämplighet att ta hand om djur (eller barn...) men det är ju inte straffbart.

Nej, men jag har bra mycket bättre saker för mig än att sitta och stirra på Bukefalos hela dagarna... Vissa har ett jobb att sköta och ett socialt liv...

Jag förstår vad du menar & kan hålla med... Jag har gjort samma erfarenhet, bara det att nu jobbar jag på ridskolan & får se allt inifrån också.
Som sagt är det ju individuellt också. Olika hästar trivs olika bra & klarar olika länge. MEN. Jag tror ändå att de flesta skulle behövas ridas mer utanför verksamheten, för även om vissa hästar kan gå såväl nybörjarlektioner som mer avancerade, så har det ialf blivit så på min ridskola att dom som ska klassas som duktiga & rutinerade inte rider hästarna i form. Dvs i mina ögon är dom inte speciellt rutinerade(inte enbart därför att dom inte rider hästarna i form, men det är så basic för mig själv som mest hållit till privat under mina aktiva hästår), även om dom går i sina specialgrupper. Ytterst få är det som lever upp till det som dom borde.

Men det kanske handlar mer om ridlärarna än ryttarna i sig? Dessutom har jag börjat se ett mönster som jag inte tycker om... Ansträngd ekonomi - tar in halvdana hästar = man har inget att lära sig på eftersom hästarna inte kan själva!

Jag ser många på problem med ridskola, så som det blivit & är på vissa ställen. Frågan är hur man kan hjälpa för att göra det bättre

Håller med :bow:

Anledningen till att jag skrev tråden var att jag fick se denna häst och höra mer om den av min vän som jobbat där. Så självklart finns det hästar som trivs på ridskola.

Det dom har gjort på denna ridskola är att ta in hästar som ridlärarna själva vill rida och träna till att bli ridskolehästar, men dom har aldrig haft tid att träna hästarna som dom har bara slängt upp elverna på hästarna, så resultaten har inte blivit så bra. Denna ridskolas rykte är inte bra om man säger så...

Min nästa första ridskola var ganska dålig. De red nästan aldrig ut, utan det var ridhuset eller paddock, det var nog inte alla dagar de fick utevistelse och om de fick det så var det en enda gräshage där alla gick utan någon utmaning eller skiftande underlag, så det var kort och gott gräs eller grus där. Då tyckte jag inte det var så bra, Jag var ganska duktig men väldigt kort så jag fick alltid rida de små ponnierna och de hade alltid hårda munnar, alla lyssnade på vad ridläraren sa, sa han "trav" så travade hästen och sa han "stopp" så stannade de, man behövde itne mer än åka om man ville. Jag ville ju annat och tillslut fick jag rida lite svårare hästar. Dessa ponniesen bestod av ca 4 hästar, de gick med typ alla lektioner för alla gillade dem och de gjorde som ridläraren sa. Här tycker jag att det borde sättas en gräns.

Dock min sista ridskola var helt underbar, stora vidder med sand, sten, vatten,kullar, backar, träd, skog, gräs. Ja hagarna var skitbra helt enkelt, de fick mycket daglig utevistelse och hon sade många gånger till mig "du får välja mellan 'den här hästen' eller 'den här'. Hästen som du vill rida har gått tillräckligt idag." tror det var ca 2 lektioner. De var alla hästmänniskor i familjen och en stor familj så varje kväll pysslade de om varje häst ca en halvtimme. de fick mycket daglig utevistelse och hon var ytterst mån om att ingen drog i munnen på dem eller red dem fel. Här tror jag inte att hästarna haft ett dåligt liv om de så skulle vara där hela sina liv. De har verkligen personligheten kvar och verkar stormtrivas.Vi red även ut i den mån att det gick med vädret!

Jag har dock hört att det ska vara bra för en häst att ha gått på ridskola en tid i sitt liv, några år bara. varför vet jag inte, men jag har hört det. Någon annan som hört något liknande och kanske vet anledningen?

Min åsikt om lagar med ridskola är isåfall kanske att man ska styrka lagarna om utevistelse och vård. Kanske ska man inte lita på att en nybörjare kan sköta hästen korrekt, jag gjorde många fel själv när jag var helt ny, tex glömde jag kvar en grimma i krubban till hästen, jag hade lagt den där av någon anledning. Nu var inte detta så varligt, men då var jag livrädd att hästen skulle fastna och skada sig. Jag minsa att jag grät i sängen den kvällen helt rädd att något skulle hända =) Alla har vi varit små och gröna. Ridskoleläraren hade gått in och hittat grimman och hängt ut den, Men den kollen borde ju ägaren göra varje dag, både i boxen, hagen och hästen. En titt så att allt står rätt till. Tycker jag. Jag har ju aldrig glömt en grimma i boxen eller hagen igen ;). Likaså skötsel, varierad hage eller utevistelse och träning och sådan borde sättas upp lagar så att ridskolehästarna får ett lika värdigt liv som en privathäst. åter igen, tycker jag!

MVH Helena

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker man ska se hur hästen mår och trivs. Vissa trivs jätte bra andra mindre bra. Är hästen halt var och varannan vecka kanske man borde ta sig en funderare om hästen verkligen klarar att gå så pass hårdapass som den gör.

Ridskolorna(ingen nämd ingen glömd) borde bli bättre på att ta ut hästarna både öka timmarna i hagen och uteritter. Så hästarna slipper trava runt runt runt i samma gammla ridhus dag ut och dag in.

Nej, absolut inte. Många ridskolehästar har ett betydligt bättre liv än privathästar.

Ridskolor står ju under ngn form av kontroll via RRO.

Hur skall man göra med privathästar som vantrivs, rycks i munnen och dunsas på av dåliga ryttare ?

Lustigt...

Jag har jobbat på ridskolor i flera år (olika) och inte nånsin har någon varit där och kontrollerat. ja utom arbetsskyddet, såklart, men det påverkas inte hästarna av.

Jag har sett massor av hästar på ridskola som skulle haft det mycket bättre som privathäst- eller för den delen på en annan ridskola. Att tro att ridskolorna kontrolleras ofta (eller ens när de byter ägare) är nog tyvärr en önskedröm.. Och då var den värsta riskolan jag jobbat på ändå "säker ridskola" eller vad det nu heter, samt HYN-godkänd.. Rätt namn på ägare/stallchef gör tyvärr mer än 1000 kontroller.

/Lavinia, som tycker att nån gräns uppåt borde det finnas- men samtidigt har jag sett 32-åringar som kommit tillbaka från sin tänkta pension och blivit klart piggare och gladare när de fått börja gå lektion igen.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar