Sv: Matvägrar....
*kl*
Känner mig lite rådvill.
Lilltösen som är otroligt energisk har förändrats senaste veckan så otroligt när det gäller mat osv.
I början av maj mätes och vägdes hon. Hon är 9 mån; väger 7,8 kg och är ca 72 cm. Hon ser absolut inte mager och hon mår bra. I slutet av mars vägde hon 7,25 kg och var ca 70 cm.
Hon har precis fått sina första två tänder.
BVC tyckte att hon växer och väger för lite och tyckte att jag skulle pröva med välling. Välling har varit bra, sover lite bättre på natten. Men nu har vi stött på andra problem. Hon börjar tjafsa riktigt ordentligt vid maten. Första tuggorna går riktigt bra men sedan är det en kamp att få i henne resten. Kanske fler tänder på gång eller så är det en fas igen att gå igenom. Ofta kräks lilltösen ifall det är för fullt i magen eller att hon sätter i halsen. Hon började bara för ett par månader sedan att acceptera smörgåsrån med smör på, innan dess kunde hon inte ta dem. Burkmaten måste köras i en magic bullet mixer för att hon ska ta den, hon klarar inte av bitar. BVC tycker jag ska sluta med burkmat och sluta mixra den och börja med större bitar och lagad mat. Men nu har hon börjat kräkas minst en gång per dag, vi har inte haft de problem tidigare annat om det inte varit för mycket i magen eller något sådant. Men ibland verkar det som hon sitter och framkallar kräkningarna. Det har aldrig varit problem med de olika maträtterna om man bara mixrar dem ordentligt. Nu är det strul vid varenda måltid.
Hon var oerhört glad, spralling och energisk innan allt strul började och åt ordentligt. Nu har hon tappat aptiten mer, inte samma glada tjej. Jag förstår att det är jobbigt för henne att hela tiden nästan kräkas upp eller att det ska vara strul vid maten. Jobbigt för mig med.
Lilltösen får alltid fruktpurén vid lunchen när hon har ätit upp all serverad burkmat. Äter hon inte upp och det blir ingen efterrätt. För hon är en fuling där. Maten kan hon krångla på men så snart fruktpurén kommer fram så äter hon med god aptit.
Innan mätningen åt hon så här:
Morgon: 150-200 ml mjölkmix
Förmiddags mellis: Fruktmos + smörgåsrån + 100 ml mjölkmix eller enbart mjölkmix 100-200 ml
Lunch: 100-150 ml mjölkmix + 100 g burkmat + 30 g fruktpuré
Eftermiddags mellis: Se förmiddags mellis
Middag: Se lunch
Nattsnacks: 100-200 ml mjölkmix + 100 g gröt med 50 g fruktpuré
Mjölmix = ersättning + vatten + vanlig mjölk (vanlig mjölk i vid uppehettat tillstånd. Hon tar inte ersättningen annat i mjölkmix.
Ibland ville hon även ha lite mjölkmix på natten
Bluddrade oftast en gång per dag.
I helgen började vi mer med välling.
Tidig morgon ibland: 150 ml välling
Morgon: 150-220 ml välling + ½ smörgåsrån + 30 g fruktpuré
Förmiddags mellis: 100-220 ml välling / 100 ml välling + 100 g fruktmos + ½ smörgåsrån
Lunch: 200 g burkmat + 40 g fruktpuré (efterrätt) med lite vatten till.
Eftermiddags mellis: Se förmiddags mellis
Eftermiddags mellis nr 2 infaller ibland: 150 ml välling
Middag: Se lunch
Nattsnacks: 100 g gröt + 40 g fruktpuré + 100-200 ml välling. Eller enbart välling ca 200 ml.
Bluddrar två gånger per dag.
Kan det vara så att den nuvarande menyn är för mycket för henne? Att vi ska gå tillbaka till den ursprungliga menyn bara byta ut mjölkmixern mot välling och sedan försöka sakta öka på lite typ 10 g åt gången?