Måste fråga ni som aldrig tjatar om maten, om barnet äter bara köttbullar en dag och inte rör potatisen om ni serverar mer köttbullar efter att de är uppätna även om det är potatis kvar på tallriken och ni vet att barnet gillar potatis?
Är det mat vi ofta ätit innan och vet att barnet gillar det brukar jag vara så hemsk att jag inte serverar mer av t.ex kött förrän hon ätit åtminstone lite av potatisen/grönsaker då hon gärna äter enbart kött de dagar vi serverar det och jag känner inte att det är helt okej. Tänker att visar hon intresse för potatisen är hon mer hungrig men hon har flera gånger sagt nej till potatis och då ändå varit nöjd efter maten.
Just att äta enbart kött har jag lite svårt för, äta sig mätt på sovlet liksom. Så om femåringen ätit enbart kött skulle jag nog be honom äta något annat också innan det blev mer kött.
Men i övrigt så får barnen välja själva vad de vill äta. Det är sällan de äter upp, och sällan de äter av allt på bordet, men uppenbarligen lyckas de ju peta i sig vad de behöver, även om man som förälder kan tvivla på det ibland när de är mätta efter två tuggor.