turbofling

Trådstartare
Jag behöver tips på kall mat till Emilia (2 år) och mat som går att plocka med själv till Maja (snart 6 mån).

På måndag börjar Emilia förskolan, den är helt nybyggd och köket är inte färdigt än. Därför måste man ta med sig eget mellanmål och lunch. Kan ni hjälpa mig att komma på mat som är god att äta kall? Hon äter det mesta men tycker inte så mycket om bröd.

Maja blir 6 månader nästa vecka. Vi har gett smakpotioner sen hon var 4 månader. Hon tycker om smaken på allt vi provat men tycker inte om att bli matad. Äta puréer själv blir väldigt kladdigt och inte mycket hamnar i munnen. Igår fick hon några bitar potatis att äta med själv och hon tyckte det var spännande. Tänkte därför fortsätta att ge lättätna bitar istället för pureer. Vad har ni för tips på mat som är bra att ge så? Hur gör ma med kött? Känns som köttet blir svårätet för en så liten ( vi har inte börjat med kött än men snart är det dags för det).

Sv: Mattips

kalla pannkakor kanske kan vara något. Eller grillad kyckling med bröd till.

Plockmat till Maja så är det bara att koka potatis- morots- palsternacks- rotselleristavar. Ja du förstår konceptet. Sånt äter Vera. Apelsinklyftor, kycklingstavar, minijärpar....

Vi ger all mat i plockbitar, köttet skär vi i små små bitar. Inga direkta tips eftersom vi ger allt. Men potatis är ju bättre än ris som fastnar ÖVERALLT ;)

Kall mat...Pastasallad :d Gärna med fetaost och kalkon :d

. Tänkte därför fortsätta att ge lättätna bitar istället för pureer. Vad har ni för tips på mat som är bra att ge så? Hur gör ma med kött? Känns som köttet blir svårätet för en så liten ( vi har inte börjat med kött än men snart är det dags för det).

Gällande Maja tänker jag att fisk kanske är lättare att ge i små lättätna bitar? Benfria laxfiléer som du delar lite grovt?
Annars går det ju att ge kött i form av korv, färs eller annat som är malet i någon form.

Ris är ju jättelätt att dä bort, vänta ett par timmar tills det torkat bara :idea:

Turbo gör mos och bitar lite fastare så det går att plocka upp. Pasta är enklast om man krossar innan man kokar det.

Pastasallad av olika slag
Pannkakor
Keso och grillad kyckling
varmrökt lax (kanske med pasta till om inte kall potatis/ris är så gott)
Korv av olika slag brukar fungera att äta kall

Till Maja har du fått bra tips. Min Maja kräks om hon får minsra lilla bit i munnen, så jag kör uteslutande på Hipps 6 mån burkar- det enda som fungerar just nu.

//Julia

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund är lätt överviktig och supersvår att hålla vikten på. Om fetthalten är över 12% smäller han upp i vikt på en gång. Förut gick...
Svar
17
· Visningar
2 448
Senast: YorkWann
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 409
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 756
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar