Mått på sele

H

Horsemanda

Har letat runt lite men hittar ingenstans där det står hur man ska mäta på hästen när man ska beställa sele. Jag fattar att man ska mäta däckels omkrets runt magen, vid sadegjords staden. Men måttet på bröstan, var mäter man det?

Och sen en annan sak...
Jag var nyss inne på Equi Lex hemsida och såg att hobby selen i stl ponny hade måttet 165-185 cm och i cob 185-205 cm i däclens omkrets. Mätte min polle idag och hon är 180 cm runt om, dock lite sommar tjock nu och kommer att vara ca 10 cm smalare sen när hon tappat övervikten lite mer. kan det vara så att hon ska ha ponny selen? Hon är en grov D-ponny.
...är det bara jag som tycker att skakel-öglan sitter lite högt upp?...

Förresten, vad tycker ni om den selen, för- och nackdelar.

Sv: Mått på sele

Din häst kan omöjligt ha storlek ponny i sele. Gotlandsruss drar storlek ponny. Det är mer än däckeln som ska passa......

Helt okej sele för det priset antar jag.

men om hon är 180 cm i bröstomfång + att hon är lite rund, ligger på 170 i vanliga fall. Hur ska cobselen som är 185cm i minska omfång kunna passa?
vet du hur man äter bröstan kanske... mäter man mellan spännerna?
såg iallafall att det skiljer 5 cm på bröstan i stl cob och ponny.

Möjligt att hon kan ha ponny strl...
Maila equilex å fråga, man brukar oftast få bra svar:idea:

Annars är det mkt enklare att göra nya hål än att skarva remmarna;)

harness_measuring.gif

:idea::D

Tack så mycket:D
Men är det en bra sele i övrigt? Tycker remarna ser lite smala ut, kanske bättre att köpa en pfiff standard? Ska börja köra henne som ombyte mot ridningen.

Jag har hört att dom billiga selarna ofta får skavanker efter ett tag, oavsett modell:crazy:

Jag började köra med en gammal murken bröstsele, och efter en del skenturer, dikesvändor å en massa lappande av den selen, sparade jag pengar och köpte en ny loksele av hyffsad kvalite:idea:

Men jag kör ju desto mer, men jag har kostat på en bra sadel oxå trots att jag rider väldigt sällan!:idea:
När jag hade häst å rida, blev det kanske 5-10 gånger per år:p
Tycker det är värt att lägga ner lite mer pengar på en lite dyrare sele som håller. Den kan man ju sälja sen och då får man ju ett bättre värde på den då den troligen är hel:idea:

Ja en bra sele ska vara nylonförstärkt (minst draglinor å brösta, gärna mer) rostfria beslag och smidigt läder. Ett pluss om den har snabbkoppling, är snyggt sydd och med fina detaljer:)
Dubbelsydda remmar och bra stoppat tex på bröstan, under däckeln och på bakselen.

Man kan ju även kika på begagnat! Men man ska ju passa sig för lögnare och fula affärer, gäller att ha mer koll då...
Men även stora företag ska man vara kritisk mot! Klart dom förespråkar sina selar för att få sälja dom!;)

Senast ändrad:

hmm, ok :)
har tittat runt lite och har nu fasnat för "economic" selen på driveout. TYcker att den ser rejälare ut än de andra jag nämnde.

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Ledsen om denna frågan dyker upp alltjämt och jag inte varit så bra på att leta reda på svar i befintliga trådar. Men jag har en sele...
Svar
10
· Visningar
4 413
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag undrar om någon skulle kunna bemöda sig att bara kika på dessa mått och fundera över om det verkar riktigt för en B-ponny. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
6 307
Senast: fjordtokan
·
Övr. Hund Det finns ju en del olika selar ute på marknaden och jag undrar om någon vet vad som skulle kunna passa en liten cavaliervalp på 5...
2
Svar
22
· Visningar
9 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar