Mått på golden retriever?

Silver Girl

Trådstartare
Nu när det är klart med omplacering av min lilla spets så finns förstås planer på en ny hund, denna gång en golden retriever. Detta innebär dock att jag måste byta bil och jag hoppas kunna köpa en mindre bil och fälla baksätet, i stället för kombi. Då behöver jag veta hur stor bur jag måste få plats med. För att räkna ut detta måste jag veta höjd över huvudet, längd och bredd på en hund som inte ens är född än, och när jag googlar hittar jag bara mankhöjder.

Så vad har era golden retriever (eller hundar i liknande storlek) för mått, eller vad har ni för bur? Jag tänker mig en tik av utställnings/DP-variant.

Någon som vet var man kan hitta andra mått på hundar än mankhöjd? Vet att det är individuellt men borde väl finnas genomsnitt för olika raser?

Kan det finnas på burtillverkarnas hemsida eller kanske försäkringsbolagen?

Jag kan försöka mäta min goldenhane när jag kommer hem idag eller imorgon :) Han är rätt hög men inte särskilt stor för att vara utställningshane

Jag har haft två saluki (som ju är rätt höga i mankhöjd iaf) i en Nissan Micra utan större problem, rent utrymmesmässigt var det lugnt i alla fall. Däremot skulle jag själv inte välja att ha så igen eftersom väldigt få småbilar verkar ha säten som fälls helt platt bak, sätena fram ofta är obekväma och säkerheten ofta är sämre än i större bilar. Jag älskar småbilar, men väljer kombi pga hundarna (trots att jag inte behöver baksäten). Kan vara värt att fundera på en gång, om du inte redan gjort det förstås :)

@Killaloe Jag har tittat på burtillverkarnas hemsidor. Den enda som ger exempel på raser är MIM, där golden verkar kräva väldigt stor bur, men antar att de räknar på att en rejält stor hane ska få plats. De flesta hänvisar bara till jordbruksverkets mått på burar och inte till raser. Försäkringsbolagen har jag inte tänkt på, men det är inget som kommer upp vid googling. Ska kollas upp.

@Red_Chili Jag ska förstås kolla hur det ser ut med fällda baksäten, men verkar (i alla fall på nätet) finnas några som blir platta. Sedan får jag ju se om jag gillar att köra dem, men kör sällan längre sträckor. Vill ju först veta att en tillräckligt stor bur i teorin får plats innan jag börjar provköra m m.

Om jag hittar en bra småbil så har jag råd med en betydligt nyare som gått mindre men ändå är av ett bra märke och jag vill ha så lite problem med en bil som möjligt.
Tyvärr är golden och volvo C30 en omöjlig kombination, annars hade jag behållt den jag har nu.

Jag har en MIM dubbelbur storlek Smal till Leon (utan mellanvägg). Han är i modell som en smidig, atletisk jaktgolden. 59 i manken.

@Red_Chili Jag ska förstås kolla hur det ser ut med fällda baksäten, men verkar (i alla fall på nätet) finnas några som blir platta. Sedan får jag ju se om jag gillar att köra dem, men kör sällan längre sträckor. Vill ju först veta att en tillräckligt stor bur i teorin får plats innan jag börjar provköra m m.

Om jag hittar en bra småbil så har jag råd med en betydligt nyare som gått mindre men ändå är av ett bra märke och jag vill ha så lite problem med en bil som möjligt.
Tyvärr är golden och volvo C30 en omöjlig kombination, annars hade jag behållt den jag har nu.

Vilka är det som blir helt platta bak? Jag är på biljakt just i detta nu och känner mig smått tvingad att titta på kombis... Har en liten kombi nu, hade fungerat ok om jag bara hade en hund, men det har jag inte :p Visst kan jag fälla sätena helt platt i den, men jag kan av olika anledningar inte ha det så hela tiden och hundarna är mycket i bilen.

Vilka är det som blir helt platta bak? Jag är på biljakt just i detta nu och känner mig smått tvingad att titta på kombis... Har en liten kombi nu, hade fungerat ok om jag bara hade en hund, men det har jag inte :p Visst kan jag fälla sätena helt platt i den, men jag kan av olika anledningar inte ha det så hela tiden och hundarna är mycket i bilen.

Jag har ju bara tittat på nätet men verkar ganska säkert att Toyota Yaris blir platt. Mindre säkert men troligt är Renault Clio, Renault Clio sport tourer och VW golf, men där måste jag dubbelkolla live. Precis börjat titta på Ford Focus också.
Tyvärr svårt att hitta något om detta då inte så många verkar köra med baksätet permanent nere, så det kommer nog kräva att jag åker och tittar och mäter till slut.

Ge mig två månader så kan jag ge bättre besked ☺

Jag har en MIM dubbelbur storlek Smal till Leon (utan mellanvägg). Han är i modell som en smidig, atletisk jaktgolden. 59 i manken.
Mim small är ju 59 på höjden. Hur får han plats?
Jag har tänkt att jag måste ha medium för höjden om jag ska ha Mim men att en enkelbur kanske är för smal. Dubbel dock för bred för de flesta mindre bilar och large för hög...

Min är 63 i manken (2 cm över rasstandard). Kommer inte ihåg exakt längd men tror att jag behöver en bur med 110 cm djup6 för att den ska klara jordbruksverkets krav.

Min Renault Clio Sport tourer blir helt platt när man fäller sätena! Dock får sambons Dalmatiner utmärkt plats i bakluckan på den utan fällda säten. :) Skulle nog få plats med två Aussies och Dalmatinern med fällda säten! :angel:

Jag har dock inte beställt bur än, jag kör med Dalmatinern i bakluckan och Aussien i en bur på baksätet so far. Har lite beslutsångest för hur jag vill ha buren. Sen så funderar vi på att köpa en typ Caddy för hundarna. :p

Här testade vi dock vad dom tyckte om utrymmet när sätena var fällda. Gott om plats med tanke på att jag sitter på bilkanten när jag tog bilden. Så det blir nog en helbur om det inte blir en Caddy.
h8e0jXF.jpg

Min Renault Clio Sport tourer blir helt platt när man fäller sätena! Dock får sambons Dalmatiner utmärkt plats i bakluckan på den utan fällda säten. :) Skulle nog få plats med två Aussies och Dalmatinern med fällda säten! :angel:
Har säkert frågat hundra gånger förut, men vad är det för årsmodell på den? vet du om det är likadant på en vanlig clio, att sätena fälls platt alltså?

Har funderat på en sådan med galler och grind utan att fälla baksätet, men vill egentligen ha en bur. Bra att veta att golvet blir platt, den modellen hamnade nu i toppen av listan. Nu ska jag bara provköra också...

Jag har dock inte beställt bur än, jag kör med Dalmatinern i bakluckan och Aussien i en bur på baksätet so far. Har lite beslutsångest för hur jag vill ha buren. Sen så funderar vi på att köpa en typ Caddy för hundarna. :p

Här testade vi dock vad dom tyckte om utrymmet när sätena var fällda. Gott om plats med tanke på att jag sitter på bilkanten när jag tog bilden. Så det blir nog en helbur om det inte blir en Caddy.
h8e0jXF.jpg

Vilka burtillverkare tittar ni på?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 063
Senast: inverterad
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 241
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
3 205
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar