Matstol, vad ska man välja?

B

bestatjejen

Jag har en 8 månaders kille och vi står i valet av att köpa en ny matstol. Vad har ni införskaffat? Vad är bäst i långa loppet tycker ni?

Sv: Matstol, vad ska man välja?

Vi hade oxå en antilop från IKEA. Jättebra stol och hela klart enkel att rengöra..

Men sååååååååååååå ful! Så vi köpte en Hokus Pokus som jag har klätt om med en snygg vaxduk. Tycker sonen sitter bättre i den och att han sitter vid vårat bord och äter och inte som IKEAstolen där dom har en egen bricka, känns så långt bort på något sätt. Sen att han älskar att leka med stolen och ratten som sitter på den är ju bara bra när vi står och lagar mat! :D
Enkel att rengöra är det oxå!

Annars finns ju Tripp Trapp, där kan man ju göra om barnstolen till en vuxenstol. Väldigt smidigt men små barn sitter inte så bra i den eftersom den är lite större och det finns mer plats att "åka runt" på..

Helt klart en Stokke Tripp Trapp!!! Köp en beg på blocket o sälj den sen för det samma om några år. Bättre stol finns inte!!!

Man behöver ju inte ha brickan på antilop... ;)

Jag tycker om vår antilop och den få nog vara kvar länge till. Tripp trapp tycker jag är jättefula.. :blush:

Antilopstolen är bra när de är små, men när de blir större går den bort av två skäl:
1. Barnen behöver ha fotstöd för att sitta bra
2. De kan aldrig klättra i och ur den på egen hand

Jag har haft (har fortfarande, då de växer med barnen!) RuffKnuff-stolar till våra barn. De liknar TrippTrapp men är vidare i bygeln och är inte all lika lätt att bryta tårna mot...

Jag röstar nog för Stokke Tripp Trapp.
Vi fick en i Julklapp till vår 6 månaders Emil, innan hade vi en Antilop från IKEA.
Antilopen är som sagt billig och enkel att hålla ren, men jag gillar inte plast och Emil satt inge vidare i den..
Dessutom så kan man ju ha Stokke-stolen i många många år, och Emil sitter jättebra i den också :)

Jag skulle köpa en Tripp Trapp stol. Som någon skrev, köp den begagnad och sälj den sedan för samma pris. (Min son hade sin TT-stol väldigt länge eftesom man kan ställa in den även till större barn).

Jag tycker om Stokke Tripp Trapp och IKEA Hokus Pokus. Hokusstolen blir ju till gunga och stol med bord, så där får man mer för pengarna. Stokken känns väldigt stadig och växer med barnet. Lite jobbig att göra ren om maten torkar in. Men tar man bort maten direkt blir det ju inte lika jobbigt:p.

Vi har en ikeas Spoling hos svärföräldrarna till vår 5½ månaders, tycker den är helt ok än sålänge. Är lätt att torka av efter en måltid.

Har en man monterar fast på bordsskivan hemma, men tittar efter en annan.
Själva stolen är bra, men jag missade att vi har slutna gavlar på vårt köksbord :o & har fått klämma fast den på långsidan istället, blev lite dumt. Plus "armarna" som håller fast den ovanpå bordet, blir ganska äckliga när hon smetar ut maten på bordsskivan.
Jag sitter på gaveln & sambon mitt över dottern.

När han har ätit klart får vi ta våra tallrikar & byta plats, så jag kan få fortsätta äta upp & han övertar matningen. Lite meckigt. Hade hon suttit på gavlen hade jag bara kunnat lämna över skeden.

Tittar efter en annan stol till henne. Funderar på Trip trapp men tvekar då man hör både bu & bä om den.

Vi har en IKEA Antiloop, en i tyg som man hänger fast och en triptrap

Just nu står Ikeastolen i duschen och han använder tygstolen. Gillar inte den så mycket men det gör Melker då han kommit på att han kan gunga i den ;) Tycker att han hamnar lite för lågt i den.

Ikeastolen är smidig och billig, lätt att ställa stol med kladdungen i duschen och spola rent och han sitter bra i den.

Triptrap stolen har vi ärvt, har ännu inte invigt den men den verkar bra

Antilopstolen är bra när de är små, men när de blir större går den bort av två skäl:
1. Barnen behöver ha fotstöd för att sitta bra
2. De kan aldrig klättra i och ur den på egen hand

Jag har haft (har fortfarande, då de växer med barnen!) RuffKnuff-stolar till våra barn. De liknar TrippTrapp men är vidare i bygeln och är inte all lika lätt att bryta tårna mot...

Dottern klättrade både ur och i Antilopstolen på egen hand när hon hade den. Och gör så fortfarande när hon får en chans, nu när lillebror har den.
Fast hon¨får ju klättra över bordet.

Vi skaffade en kudde till en vanlig matstol till dottern efter Antiloopen. Fast den ligger visserligen mest på golvet och hon sitter på knä på stolen. :)

Ikeas Antiloop!! inte tripp trapp trull!! (jag har brutit tårna på den 2 ggr!!:mad:)

KL
Säger också tripp trapp, har haft vår sen sonen var 4 månader och han är nu snart 3. Kanonbra. Känns den stor när de är små (trots bebisinsatsen) så lägger man bara en extrafilt bakom. När de blir lite större behöver de ju kunna klättra upp själva utan att riskera att stolen välter eller liknande.

den har så långa "medar" att när jag har rundat stolen för snävt så har jag slagit i tårna i dem... (jag antar att den är utformad så för att barnen inte ska kunna välta stolen men det fattade inte min son som tog spjärn mot bordet och tippade den bakåt så jag fick fånga den flera gånger innan jag helt enkelt fick fästa den i bordet)

Vi har haft IKEAS Antilop med bricka fram tills för några månader sedan. Nu är sonen 2 och sitter utan bygel i en Stokke Tripp Trapp.
Med "facit i hand" så ser jag att vi hade haft nytta av att ha en Stokke-stol redan från början. I vårt trånga lägenhetskök så tar den mycket mindre plats och ger mindre snubbelrisk. Dessutom är den SÅ mycket snyggare vid bordet. Och funkar ju faktiskt från småbarnsåldern upp till skolåldern (ja, vuxen till och med).

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
764
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 373
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!