Matrutiner

Sv: Matrutiner

Har fri tillgång dygnet runt på mat och vatten.
Mina hundar får Professional Dogfood.

*Jämthundshanen äter PD`s original
*Aussie-hanen äter PD`s original
*BC-hanen äter PD`s Chicken & Rice
*Finska Spets-hanen äter PD`s Chicken & Rice
*Jämthundtiken äter PD`s Chicken & Rice
*BC-tiken äter PD`s High Energy
*Aussietiken äter PD`s High Energy
*Aussieunghanen äter PD´s High Energy

Min schäfer och husky äter Royal Canin Nutritional Club Adult Croc , 2 gånger per dag. De får 4 dl var morgon och kväll.

Hur ofta fodrar ni? 2 ggr om dagen. Frukosten vill han bara ha om han får kattmat tillsammans med katten. Han har fri tillgång till torrt torrfoder.
Anton äter i stort sett bara på natten och äter han inte upp det blötlagda fodret på natten så står det oftast kvar så han kan tugga om han vill på dagen.

Vad ger ni för foder (torrfoder/BARF o.s.v)?
Torrfoder både blötlagt och torrt, Magnussons - vi har även testat mjukmat till morgonen men den gillar han inte.

Håller ni någorlunda regelbundna tider?
Nej, inte direkt, den görs iornding innan kvällspromenaden så maten hinner svalna tills vi kommer tillbaka.

Ger ni vovvarna något speciellt i maten, typ för pälsens välmående eller dylikt?
Oftast får han något gott i. Sen får han också ett pulver som tar bort plack - fugnerar jättebra och han har fått en fin andedräkt.

Senast ändrad av en moderator:

Gnist skrev:
Har fri tillgång dygnet runt på mat och vatten.
Mina hundar får Professional Dogfood.

*Jämthundshanen äter PD`s original
*Aussie-hanen äter PD`s original
*BC-hanen äter PD`s Chicken & Rice
*Finska Spets-hanen äter PD`s Chicken & Rice
*Jämthundtiken äter PD`s Chicken & Rice
*BC-tiken äter PD`s High Energy
*Aussietiken äter PD`s High Energy
*Aussieunghanen äter PD´s High Energy

Nyfiken...hur får Du hundarna att äta av "rätt" mat. Så att inte jämten äter Aussiens mat. Har Du hundarna uppdelade då?

sucka skrev:
Sen får han också ett pulver som tar bort plack - fugnerar jättebra och han har fått en fin andedräkt.

Aha, är det möjligtvis Plaque-Off? :) Det får våra odjur också, tycker också det har funkat jättebra. Speciellt då på rottisen som haft en sån över:devil:-vlig andedräkt tidigare.

GaurdianAngel skrev:
Nyfiken...hur får Du hundarna att äta av "rätt" mat. Så att inte jämten äter Aussiens mat. Har Du hundarna uppdelade då?

Olika matskålar i olika rum + hundar som vet i vilket rum dom får äta :D
Mycket träning tills dom lärt sig, men helt klart värt det ;)

Min lilltjej äter 1,5 dl Eukanuba + 1/4 klass under dagen uppdelat på två måltider.
Får även PlaqueOff. Eller hur det nu stavas. :D
Brukar även koka lite eget kött emellanåt. När pappa styckat ren får vi de benigare delarna att koka till hundarna. Brukar uppskattas. ;)

Min grand danois får 1liter torrfoder 2ggr/dag. DOGGY orginal.
Ena målet kl 9.30 och det andra 21.30.
Funkar kalas.

Mina äter hemlagat (rått kött, ben, äggula & animaliskt fett bl a) och Standardt. (Samt vitaminer & mineraler till det hemlagade.)

De får mat då vi går upp, samt runt middagstid.
Inga exakta klockslag.

Mängden är också lite svår att redovisa.
De äter ju ganska olika under veckan.

Glömde ju...
Skulle vara skoj att ta del av "syrrans" recept.
Även om det är andra som ger hemlagat.
PM:a gärna om ni hellre vill det!

Vår pointertik får mat morgon och eftermiddag. Hon äter Ica's (oh no! ett billigt foder :eek: :smirk: ) torrfoder med stora bitar. Hon får det torrt med vatten vid sidan (som hon givetvis alltid har). Nu minns jag inte exakta decilitermängden, men två såna där Royal canin-burkar, som man ska använda till att mäta RC-foder med. Ger med råge för hon ät lite tunn.
Sen slinker det med en äggula eller olja ibland, för pälsens skull.

Min älsklig får Royal canin Mini Adult 50g på morg 50g på kvällen.

Jag undrar bara hur det funkar att ha foder tillgängligt fritt för hunden??? Min hund hade allt ätit sig till döds om han fick det...;)

Gnist skrev:
Olika matskålar i olika rum + hundar som vet i vilket rum dom får äta :D
Mycket träning tills dom lärt sig, men helt klart värt det ;)

Ok, jag har ju själv en tik som äter sin mat nattetid. Då jag själv inte har någon större lust att gå upp för att ge henne mat då, så ställer jag fram den innan jag går och lägger mig. Då har ju hanen all möjlighet att ta den, men de respekterar varandras matskålar, så han låter faktiskt bli. :D

Från början hade vi väldigt strikta mattider (medan hundarna var små) men nu då båda blivit stora så har vi för det mesta mat i skålarna hela tiden. Ingen av dom är någon storätare heller och dom är helt normalt byggda så det är inget problem för oss. Dom går helt enkelt och äter då dom blir hungriga. Även katterna har alltid fyllda skålar och inte heller dom är några storätare direkt.

Wicked skrev:
Skulle vara lite intressant att höra vad ni har för rutiner när det gäller utfodringen av era älsklingar.

Hur ofta fodrar ni?
Vad ger ni för foder (torrfoder/BARF o.s.v)?
Håller ni någorlunda regelbundna tider?
Ger ni vovvarna något speciellt i maten, typ för pälsens välmående eller dylikt?

Spännande att höra hur andra hundägare gör :)

Piru får Klass 0.5kg på morgonen och 0.5kg på kvällen men de flesta gånger 1.0kg på kvällen beronde på hur tränings veckan är upplagd o hur hård den är med fysträning o.s.v.

behöver aldrig ge nåt mer i foderet om det är rätt balans i det men han får märgben o tugga på.

Senast ändrad:

min hund får mat 2 ggr/dag morgon och kväll, tiderna varierar lite men runt nio på morgonen och vid en sju - åtta på kvällen.
han får torrfoder sedan brukar han få rester om det blir nå över och ibland nå rått ägg.

GaurdianAngel skrev:
Ok, jag har ju själv en tik som äter sin mat nattetid. Då jag själv inte har någon större lust att gå upp för att ge henne mat då, så ställer jag fram den innan jag går och lägger mig. Då har ju hanen all möjlighet att ta den, men de respekterar varandras matskålar, så han låter faktiskt bli. :D

Visst är det behändigt?:banana: :D

Min västgötaspets äter Nordic färskfoder, ca 3 hg om dagen. Han äter på kvällen och natten. Sen får han kalvben någon gång i veckan. Ibland blir det mer mat, ibland mindre. Vi har inga jättefasta matrutiner.

Sen äter han med förtjusning kalvstek, oxfilé, hortstek etc. om han får.

*knapplån*

Min får mat 3-4 ggr per dag (efter varje gång vi har varit ute). Sammanlagt blir det 2 dl Nutro Choice Lamm & Ris.

Jag funderar dock på att byta till ett foder som har lägre andel kolhydrat eftersom hon har haft återkommande juvertumörer. Hill's ska tydligen ha något "cancerfoder", men jag har inte lyckats hitta det. Alternativet är förstås att fortsätta med Nutron men ge lite mindre och istället addera kött och Omega-3 och Omega-6.

Min hund får torrfoder som jag blötlägger i kallt vatten en stund innan han får det. Han får mat en gång om dagen numera eftersom han strulade mycket med maten när han fick två gånger om dagen innan. Oftast får han mat sent på kvällen.

Han har från första dagen jag fick honom fått Ester C i maten varje dag. Vid några tillfällen får han Shy Feeder B vitamin också.

Vi provade Plaque Off ett tag med men det är inget jag ger regelbundet.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 854
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 333
Senast: calm
·
Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar