Matrutiner

W

Wicked

Skulle vara lite intressant att höra vad ni har för rutiner när det gäller utfodringen av era älsklingar.

Hur ofta fodrar ni?
Vad ger ni för foder (torrfoder/BARF o.s.v)?
Håller ni någorlunda regelbundna tider?
Ger ni vovvarna något speciellt i maten, typ för pälsens välmående eller dylikt?

Spännande att höra hur andra hundägare gör :)

Sv: Matrutiner

Mina hundar får mat varje morgon.

Gammeltiken och hanen får Robur(den oranga)

Den andra tiken får Doggy light för hon blir så lätt fet.

På kvällen får dom lite matrester.

Har fodret tillgängligt dygnet runt. Torrfoder, hills science plan,natures best.

Mina schäfrar får:

Tik: 5 dl + ca 100gr färskfoder ca 12.00. Varannan dag får hon en äggula i maten. Sen får hon dagligen en dos Glycosamin.

Nästa mål äter hon någon gång under natten. Det är 5 dl färskfoder och ca 100 gr färskfoder.

Hane: 6 dl + ca 150 gr färskfoder kl 08.00. Varannan dag får han en äggula i maten.

Fri tillgång på ben och regelbunden tillgång på märgben. Blandar i matrester ibland. När man rensat någon fläskfilé tex. Eller får mat över.

Båda plågas ibland med att få all mat i en aktivtetsboll. Då har de att göra i ca 1 h. :devil:

GaurdianAngel skrev:
Båda plågas ibland med att få all mat i en aktivtetsboll. Då har de att göra i ca 1 h. :devil:

:devil:
Har jag också gjort ett par gånger. Du skulle se staffens blick när han fattar vad som är på gång.."åh nej, inte nu igen.." :p

När jag hade mina bassar så hade jag följande tider på dom.
efter morgonrundan 7-8 tiden 5 dl mat, vid 12-13 tiden efter långpromenaden så fick dom typ märgben eller grisöra, 16-17 tiden efter kisserundan 5 dl mat och efter sista runda vid 21.00 en bit knäckebröd eller en morot.
Däremellan någon liten godisbit vid typ aktivering då var det för det mesta torkat grishjärta i små små bitar.

Glömde...

Hanen får naturligtvis även ett kvällsmål kl 20.00. Det består av 6 dl torrfoder (MeraDog, som ges till båda) och ca 150 gr färskfoder.

Min får torrfoder, tillgänligt dygnet runt. Ibland får hon olja i maten för pälsens skull. :)

Nää. Dom klarar sig bra ändå.

Cindie är 11,5 år och kärnfrisk från födseln
Lina är 8 år och kärnfrisk sedan hon kom till mig 8 veckor gammal
Sammy hade fri tillgång hos sin förra ägare men åt dåligt och var väldigt mager. han är 8 år och lagt på sig 4 kilo nu (bott hos mig 1 år)men dom försvinner väl nu med löptikar runt sig.

Så jag tycker du ska ta bort den arga gubben.

Senast ändrad av en moderator:

Min tik får mat 1 gång/ Dag vid kl 19.00

Och då får hon Purina Pro plan Preformance och klass :)
Inget annat, jag tycker att om man har ett bra foder så behövs inga tillsatser.

Man får vad man ger...

Morgon och kväll till alla 3, men terriern äter ungerfär var tredje dag/varannan.

Loka får Nordic Special +, ett kg/dag, uppdelat på 2 mål och ett tillskott för allergin.

Terrien är mycket kräsen, det enda torrfoder hon äter är Purinas High Performance, men det får hon inte... Tänkte börja leta foder nu igen efter julbekymmerna... Får just nu samma som labben.

Labben äter allt och mår bra av allt. Hon har levt på skitfoder hela livet (min pappas hund, han som köper) och äter just nu Doggy, brukar dock få Axess, dvs vanlig affärsmat... Hon är nu 14,5 år... Får 5 dl/dag.

Märgben och sånt får de ibland, mest Loka pga mjukmat. Det mesta i godis/benväg är förbjudet, men märgben och torkade gris/oxdelar går bra.

Tider... När vi äter får hundarna mat, oftast innan.

//E

Mina hundar äter Royal Canin Mini Adult. De har fri tillgång på torrfodret. Ibland får de lite matrester eller köttfärs. De reglar bra själva hur mycket mat de behöver.

De vuxna hundarna fodras två gånger om dagen. En blandning av torrfoder och egen kokt hundmat.
Torrfodret får de hela tiden för att de skall vara vana med det. Torrfoder är lättare att ta med sig när man skall iväg.

Under jaktsäsong fodras de med ett kraftigare foder. Vid behov får de även ytterligare ett mål om de har jobbat ovanligt hårt.

Dräktig/di givande tik fodras annorlunda.
Valpar fodras lite annorlunda beroende på ålder.

Vid ca tre veckors ålder får de smakprover av fast föda. (Rå lammfärs). Sedan får de succesivt vänja sig med min hemkokta blandning. Innan de är klara för leverans är de helt inkörda på torrfoder och valpköparen får med sig en 5 kilos säck när de hämtar valpen.

Arne äter mellan 150-300 gram Bravo färskfoder om dagen. Han är en mkt aktiv och glad hund, så han tappar lätt hullet:smirk:

Tider... Han får antingen 150 gr på morgonen, beroende på när vi vaknar(A sover lika länge som vi, ibland längre:p ), och 150 gr efter jobb/kväll.

Eller så får han 150 gr morgon ELLER kväll. De dagar han inte varit så aktiv, finns det ingen anledning att trycka i honom 300 gr!

Däremellan har han alltid tillgång till torkad-hud-ben, och tuggpinnar. Mest för att bibehålla tändernas skick.

Ngn dag i månaden får han ett märgben, och ngn dag i veckan får han fryst kycklinghjärta.:bump:

Självklart torkad lever/hundkorv/frolic vid träning:angel:

Båda äter Royal Canins Veterinary Diet.
Labben får sorten Mobility Support - 2 dl / 2 ggr per dag (ca 8.00 samt 17.00). Får oftast matrester i, eller burkfoder. 1 msk solrosolja på morgonen.

Lagotton får sorten Medium Adult - 2 dl / 2 ggr per dag (som labben). Brukar få matrester eller burkfoder i på morgonen, kvällsmålet får hon oftast på jobbet och där äter hon bara torrfoder.

Båda får märgben någon gång i månaden (lagotton flera gånger i månaden, så hon har nåt att göra på jobbet). Och så går det åt lite godis vid träning såklart!

Han ser jäkligt arg ut i alla fall eftersom frågetecknen ryker av ilska.

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla hund får mat morgon och kväll, Doggy 1,5 dl per mål, serveras alltid i aktivitetskub eller en sirapsflaska som jag gjort hål i. Ytterligare 1-2 ggr per dag brukar det bli godisletning utomhus, ibland är det då torrfodret och ibland smaskigare saker som t ex levergodis eller en köttbulle som jag skurit i millimeterstora bitar (det blir 100 bitar av en vanlig scan-bulle). Serverar aldrig något utan att han fått jobba för det.

eh...det gör de väl ändå inte? Jag kan absolut inte se ngn rök iaf...det är frågetecken....hm...dessutom heter gubben confused...har väl ingen anledning att anse mej arg på hur du fodrar dina hundar, knappast mitt bekymmer, undrar bara VARFÖR de få 1-2 ggr om dagen, kanske fanns det en bra anledning som jag missat eller om du kanske skrivit fel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 854
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 333
Senast: calm
·
Katthälsa Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det...
2
Svar
33
· Visningar
6 897
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar