Matrutiner

squarepants

Trådstartare
Jag kom idag att tänka på hur extremt rutinfixerade våra fyra hundar har blivit när det gäller mattider. 05.45, strax innan väckarklockan går igång, börjar dom härja runt på morgonen, då ska dom rasta sig och sedan springer var och en och sätter sig på sin plats. På kvällen börjar dom springa till köket vid 18-tiden. Även om vi inte är hemma blir dom rastlösa vid det dagset. Då går vi lydigt och ger dom mat.

När jag bara hade en hund struntade han i det. Men nu är han den dom tjuter högst på helgmornarna när vi inte går upp lika tidigt.

Hur gör ni, och hur är era hundar? Har ni speciella dags, och ringer matklockan på hundarna ungefär samma tid varje dag?

Sv: Matrutiner

Min förra hund var halvt hysterisk när det gällde mattiderna vilket kanske beror lite på att jag var väldigt noga med att hålla på dem när hon var liten - och att hon var en väldigt glupsk och matglad liten hund.

Med Skroffan har jag försökt att inte få några bestämda tider, hon får mat direkt när vi går upp på morgonen, skulle jag sova jättelänge så kan jag gå upp och ge henne käk varpå vi fortsätter sova.
Sedan får hon mat "någon gång mellan 17.30 och 21" beroende på vad vi har för oss. Jag brukar inte ge henne förrän vi kommer hem - oftast från stallet - och dessutom vara noga med att inte ge henne direkt utan vänta en stund så att hon inte riktigt vet när maten kommer.
Sedan får hon eventuellt lite nattamat innan vi går och lägger oss, beroende på hur dags hon fick kvällsmålet.
Det funkar, i alla fall på henne, trots att hon är nästan lika glupsk som förra hunden.

Under våren har vi dock fått ha lite ändrade matrutiner eftersom hon hade gastrit, det gör också att jag även nu brukar sticka till henne något mitt på dan; ett smörgåsrån, lite gurka eller helt enkelt några torrfoderpluppar som hon oftast får jobba lite för.

Här serveras det mat så fort jag vaknar. När det blir kan variera. Det passar rätt bra att de äter under tiden jag går på toa, så kan man morgonrasta dem innan de somnar om och då vaknar jag till så att jag kan äta frukost :D

Sedan är det lunchdags efter långpromenaden, det är mest för att jag märkt att Wahidah lättare bygger muskler om hon får äta direkt efter motion. Då får hon bara något litet och har jag något lite extra proteinrikt hemma någon dag när hon motionerat extra mycket, då får hon äta det.

Kvällsmaten får hon ungefär klockan 17-18. Skulle vi gå hem till någon på kvällen, ja då tar jag med maten dit.

Hon äter alltså torrfodret på ganska bestämda tider och lunchen (som kan vara precis vad som helst) lite olika tider på dygnet.
Wahidah vet preciiiis när det är matdags. Då går hon mot köket och blänger på mig, eller så kommer hon fram och slår på mig alternativt börjar pipa och ha sig.

Vi har inga fasta tider. Figge får lunch mellan elva o tre, då får Ruben aktiveringsboll med lite godis.
Kvällsmat får de mellan åtta o elva på kvällen.
Ingen av dem tjatar om mat.

Våran är inte så fixerad vid tider utan vid rutiner, dvs tiden spelar ingen roll men efter att barnen har ätit frukost så trampar han nästan ner vem som är i vägen för då är det hans tur. På helgerna är det när alla äter frukost. Men det som är viktigt är att det inte får går mer än 12 timmar mellan kvällsmat och frukost för då spyr han.

Våra morgonrutiner för vardag innebär att husse går upp först, då är det bäst att hålla sig undan för husse är trött och har bråttom. Ibland hinner han släppa ut hunden i trädgården men oftast så fixar han bara sin matsäck och går. Sen går jag upp och väcker barnen och medans de tar sig ner så släpper jag ut för kissning i trädgården, sen är det frukost för barnen, för hunden, barnen ut till skolbussen och sen kan jag äntligen sätta mig med min frukost i lugn och ro! :D Och efter det så brukar vi gå en promenad, när det har ljusnat och jag har vaknat till! ;)

Här har vi inga fasta tider alls :p
Eller ja, han får mat på morgonen (oavsett när jag går upp, rutinen är hundfrukost/hundrastning/min frukost i varierande ordning), och sen nån gång efter kl 20 på kvällen.
Det funkar bra. Är jag väldigt sen med kvällsmaten märks det på honom, så blir han jätteglad och rastlös om jag börjar röra mig mot köket. Det har kommit sen vi började med färskfoder, torrfoder åt han knappt.
Annars inget, vilket jag tycker är skönt. Det gör liksom varken honom eller mig nåt om vi stannar borta lite längre än planerat, sover lite längre eller liknande.

Våra hundar är "rätt" så inrutade i sina matrutiner på vardagar (så går det när man jobbar heltid på fasta tider ;) ).

Frukost ca 06,15
Lunch ca 13,00
Kvällsmat ca 22

På helgerna skjuts det på schemat tills när vi går upp, men då brukar de få frukost runt 8-9 istället

Mina har alltid mat i matskålarna, de har fri tillgång och äter när de har lust. :)

Läggdags och kvällskiss är de däremot EXTREMT noga med.
Ivan vill bli nattad i soffan vid 21, ungefär. Annars blir han en plåga.
Billy går och lägger sig klockan 22, och kan bli riktigt sur om vi är sent i säng.

Njuffen blir sur om maten drar ut på tiden. Staffen tar det med ro och vet att det kommer förr eller senare. Båda är väldigt matglada.

De får morgonprommis på vardagar vid 06 av husse. Jag o barnen vaknar senast 08 och då får hundarna mat så fort jag är färdig med blöjbyten. Njuffen är under den tiden ett trippande plåster på mig för att påminna om vad som viktigast av allt. På helgerna sover vi så länge barnen tillåter men sällan längre än 08.30. Då är det morgonprommis innan deras frukost. Under den promenaden har bägge bråttom hem för de vet vad som väntar.

Kvällsmaten serveras mellan 18 och 20, beroende på när de får sin kvällsprommis eftersom det alltid är vila efter maten.
Njuffen kan dock få för sig att ligga och småmorra om han tycker att maten drar ut på tiden. Går man mot tvättstugan, där de får sin mat, kring mattider så får man en stressad njuffe hack i häl.

Det här med lunch sker väldigt sporadiskt här hemma.:angel: De får matbelöning på promenader och ibland kastar jag ut torrfoder på gräsmattan.

Överlag går njuffen över lik för mat. Eller över småbarn om de råkar stå ivägen:mad: Staffen är mycket mer sansad.

Jag läser på universitetet och har inte speciellt fasta rutiner för egen del så det blir automatiskt så att även hundarna är flexibla.
Däremot i somras när jag sommarjobbade och började kl 06.00 nästan varje dag så blev det verkligen jättejobbigt. Jag blev väckt kl 05.00 i flera veckor efteråt! :cool:

Nu har vi återgått till våra vanliga obefintliga rutiner. Det enda mina hundar har stenkoll på är att man först släpps ut på tomten för att morgonkissa och att man sedan får mat direkt när man kommer in. Detsamma gäller på kvällen.
De brukar ha väldigt bråttom in efter att ha gjort de mest akuta behoven :)
De har också koll på att det inte är någon ide att bry sig när husse går upp på morgonen utan det är matte man ska hålla koll på.

Senast ändrad:

Även om vi inte är hemma blir dom rastlösa vid det dagset. Då går vi lydigt och ger dom mat.

Wow. DET är skickligt måste jag säga:rofl::rofl:

KL

Mina är nog inte så tidsberoende, mer rutin. De vet vid vilken rutin de ungefär brukar få mat och då börjar de svansa kring mig. Har relativt lika rutiner på dagarna så det har de lärt sig:)

Min hund har bara fasta tider på morgonen, frukosten blir kl 04.00, och ska vi iväg och träna eller göra nåt ansträngande på dagen, så kan han få en liten skvätt lunchmat och/eller träningsgott, och kvällsmat blir lite olika tider beroende på vad vi gör och hur mycket mat han fått under dagen.

Här matas det lite närsom, anpassat efter aktivitet. Aldrig mat före träningen, men vilken tid det blir varierar massor. En portion om dagen är standard, ibland fastar de nån dag.

Ser heller inga som helst symptom på att de är speciellt hungriga eller störs av bristen på mattider.

Här är det mer rutin än tid. När jag kommer hem från morgonpasset på jobbet så hoppas det jämfota för då är det frukost dags. När jag kommer hem från kvällspasset på jobbet så hoppas det jämfota.
När jag är ledig så är det full fart sista biten på morgonpromenaden och kvällspromenaden och rejs till köket och jämfotahopp ;)

Jag kom idag att tänka på hur extremt rutinfixerade våra fyra hundar har blivit när det gäller mattider. 05.45, strax innan väckarklockan går igång, börjar dom härja runt på morgonen, då ska dom rasta sig och sedan springer var och en och sätter sig på sin plats. På kvällen börjar dom springa till köket vid 18-tiden. Även om vi inte är hemma blir dom rastlösa vid det dagset. Då går vi lydigt och ger dom mat.

När jag bara hade en hund struntade han i det. Men nu är han den dom tjuter högst på helgmornarna när vi inte går upp lika tidigt.

Hur gör ni, och hur är era hundar? Har ni speciella dags, och ringer matklockan på hundarna ungefär samma tid varje dag?

Jag har varit jättenoggran med att flexa på mattiderna för att undvika sådana stressmoment :) Hon vet att nån gång på morgonen och nån gång på kvällen :) Får hon på tidig morgon ger jag ju dock såklart tidigt på kvällen också :)

Jag har inga matrutiner direkt. Oftast blir det innan vi lägger oss. Vilket blir mellan 22-03 :angel:

Ibland blir det dock att de får innan vi gör något och ibland får de frukost av något slag. Även träningsgodis ges i form av torrfoder, köttbullar, korv osv.

Och någon dag har det även blivit fastadag.

Rent generellt så ges fodret antingen sent på kvällen eller efter arbete då schäfern äter bäst då.

Frukosten får de såklart på morgonen, som kan vara precis när som helst mellan kl 06.00 och 09.00, det varierar när vi går upp på morgonen beroende på vad vi ska göra. På kvällen får de mat någon gång mellan 19.00 och 21.00. Om vi går kurs på kvällen så kommer vi hem cirka 20.30. I regel går de och lägger sig direkt efter maten och sen ser man dem bara när de är törstiga.

Min äldsta hund hade tidigare fri tillgång men det funkar inte med lillan i huset, som nu bott här drygt ett år.
De har inga exakta tider, frukost kan bli mellan 6-9 beroende på jobb/ledig.
Kvällsmat brukar bli mellan 6-8 men det kan variera lite beroende på vad vi gör.

Ingen av dom blir tokig direkt, däremot kan dom komma och hämta mig eller sambon om de vill ha mat, och sedan trampa i matskålen för att visa vad dom vill :p

Vår gamla blandrashund bryr sig inte om mattider alls, men den äldre av taxarna börjar pipa så fort klockan har passerat 20.00, då tycker han att det är dags för kvällsmat. Frukosten kan båda två hoppa över, mer regel än undantag.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat