R

rare

Fick tips av en person som jag inte direkt har en uppfattning om hur kunnig h*n är, nu behöver jag hjälp om detta är sant. H*n sa att man kan ersätta krafftfoder med matolja, dvs 1 kg havre med ½ dl matolja. Fick sen höra av en person som jag i alla fall tror vet lite mer om foder att matolja mest är till för glansig päls, lite extra lyster. Vad stämmer egentligen? Kan man ge matolja för att ersätta havre(så hästen får energi)?

Sv: Matolja

har aldrig hört att man kan ersätta kraftfodret med matolja. Däremot ger jag min häst 1-2 dl matolja på fodret, för att han ska få lite extra energi och för att han ska hålla vikten. Han är väldigt tunn av sig. Dessutom ger det pälsen fin lyster och jag har även hört att det ska vara bra för tarmarna.:)

Sv: Matolja

Det beror på varför man vill ersätta havre med olja. Vill man ha en lugnare häst med mer långsam energi så är det bra. Men olja är bara energi och havre innehåller mer så på det viset kan man inte ersätta det rakt av.
Men energin av 1 kg havre motsvarar snarare 3dl olja.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935
Senast: Kalkon87
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 013
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka