Matmängd till kanonväxande hund.

Gabbi

Trådstartare
Råda växer som en björn just nu och har blivit en gänglig tonåring. Just nu äter hon 6 dl RC + 2 kakor Bravo Plus (2 x 150 g) om dagen.
Skulle ni mata ännu mer, tills ni såg att hon lade på sig lite, eller skulle ni hålla henne på denna ändå rätt försvarbara mängd mat ett tag tills hon kommer ikapp sig själv? Det måste ju finnas någon övre gräns för hur mycket mat man kan stoppa i, även om hunden nog gärna skulle äta.
Nu väger hon 19-20 kg, är strax 5 månader.

Sv: Matmängd till kanonväxande hund.

Jag hade kanske inte stoppat i henne mer mängd mat, men jag hade nog kollat upp om jag kanske skulle ge henne mat mer med protein/fett i.

Mina snabbväxande valpar och unghundar har alltid ätit mat med mycket protein och fett, och av och till ganska stora mängder, för att allt ska hinna med den snabba takten. Nu är det Grand Danois som varit min mest snabbväxande ras, så där handlar det ju om ännu större mängder förstås, och ännu snabbare tillväxt. Men jag applicerar samma metod på alla andra raser också, det fungerade ypperligt på min Amstaff.

Bravo + är 21,9% fett och 22,9% protein, RC baby är 30% protein, 22% fett, och ungdomsfodret 32% protein och bara 14% fett. I dagsläget blandar vi valp+ unghundsfodret under en övergångsperiod, men valpfodret tar slut under veckan, och då får hon bara unghundsfodret + färskfoder. Varför innehåller unghundsfodret så väldigt mkt mindre fett?

Som unghundar växer dom inte lika snabbt längre, utan i en lite jämnare takt och under en längre tid istället.

Jag är dock inget fan av juniorfoder för det mesta, för i princip alla mina hundar har behövt ganska mycket av både protein och fett för att se fina ut under hela uppväxten. Jag är väldigt noga med att hålla dom mycket musklade och i bra hull, och det kräver ju en del.

Mina hundar, och dom jag haft innan dessa också, äter högenergifoder. Men så rör dom på sig mycket också, och får springa en hel del så det går åt mycket energi. Jag håller mig till RC Energy 4800. Det är mycket smakligt (Kräsen hund..) och på det håller dom sig fina och välmusklade även när dom växer. Dom får det inte som små valpar, utan typ runt din valps ålder, då dom börjar dra iväg ordentligt och får mer motion. Mitt foder innehåller 30/32 av protein/fett, så jag slipper tvinga i dom kopiösa mängder mat också, vilket är positivt.

Fortsätter hon att växa såhär så skulle jag nog ge ett foder med mer fett i, för protein får hon tillräckligt av nu ju. Men det är bara jag! Jag är som sagt mycket noga med att mina hundar inte ser gängliga och rangliga ut om det kan undvikas :D Min GD höll alltid perfekt hull och mycket muskler, trots att hon ökade över 50 kg i vikt under första året.

Jag hade också problem med en hund som växte alldeles för fort och var så mager. Jag ökade och gav honom ganska mycket ett tag (tror jag var uppe i 9dl morgon och kväll) minskade nog ner till 8dl morgon och kväll sedan gick jag över på vuxenfodret. I dag har jag gått över helt till Bravo färskfoder och han fåt 4st burgare morgon och kväll. Han är 1½ år nu. Om du vill kan jag kolla tillbaka exakt åldrar och vikter och mängder foder för jag förde dagbok om hur mycket han fick.

Jag gav RC baby tills ca fem mån, RC junior schäferfoder tills ca 14 mån och sedan RC schäfer vuxen.

När de börjar bli unghundar så brukar de flesta tappa de där valphullet de alltid haft och se ganska magra ut. Sålänge han mår bra så tror jag inte du behöver öka. Går du efter mängden som står på fodret?

När de börjar bli unghundar så brukar de flesta tappa de där valphullet de alltid haft och se ganska magra ut. Sålänge han mår bra så tror jag inte du behöver öka. Går du efter mängden som står på fodret?

Nej, hon får mer. Av RC ska hon ha ca 350 g per dag om hon bara äter det, och nu får hon ca 310 + 300 gram bravo fryst också.

Men grejen är att hundarna inte BEHÖVER se magra ut om man ger dom rätt mat och rätt mängd!

Jag förstår verkligen inte varför så jävla många människor låter sina hundar se förskräckliga ut, och bara skyller på åldern. Det är dåligt! En hund ska alltid ha rätt till att vara i bra kondition, oavsett ålder och utvecklingsperioder.

(Ta inte illa upp Gabbi, jag tycker absolut inte så om dig! Du frågar ju och försöker att åtgärda "problemet". Jag blir bara så upprörd ibland, jag har sett så många riktigt hemska unghundar, och ägarna skyller alltid på åldern.. "Dom ser ut så då.." - Jaha, är mina hundar onormala som hålls fina då eller?..)

Nej - det var inte så jag menade!
Hunden får ju absolut inte bli MAGER. Men att den smalnar av gör många människor förskräkta och jag sa att så är det, de tappar valphullet. Jag menade bara att alla hundar blir samlare, men de ska inte bli magra för den delen. Förlåt att jag var otydlig.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 111
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 689
Senast: Guldaskig
·
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 728
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 065
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025