Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Dorro

Trådstartare
Jaha, så har vi fått meddelande om att barnen i kommunen inte kommer att få någon mat på skola och förskola från och med måndag pga strejken.

Föräldrarna uppmanas att skicka med mat och dryck till alla mål, inklusive all utrustning som behövs för att äta den. Maten kommer inte att värmas utan får ätas kall. Den kommer heller inte att ställas i kyl utan vi förväntas skicka i kylväskor.

Jag vill bara inte tänka på hur rörigt detta kommer att bli för både barnen och personalen. Har ställt frågan om vad man gör om någon glömmer skicka med mat, men inte fått något svar.

Så till frågan: Vad ska man skicka med som är bra, mättande och lättätet? Det kommer att krävas både frukost, lunch och mellanmål.

Min tanke är risifrutti och ev smörgås till frukost, kalla pannkakor och mjölk till lunch och festis med nyponsoppa och smörgås till mellis. Min yngsta är två år och den äldre är fyra.

Sv: Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Vår tvååring äter bara lunch på förskolan, men yoghurt, smörgås och frukt är väl vad jag hade valt till frukost och mellis. Till lunch blir det pastasallad med makaroner, majs, tomat och små köttbullar. Knäckemacka som hon ändå alltid äter utan smör och en liten termos med mjölk.

Sallad är väl det första jag tänker på.

Påverkar strejken hela landet? Har inte följt nyheterna alls och barnen har varit hemma hela veckan. Men antar att personalen hade ringt om förskolan här blev påverkad.

I min kommun stänger de helt förskola och skola upp till en viss årskurs om det blir strejk. Det tycker jag är värre. De hänvisar till städproblem samt allergirisker om små barn får med sig egen mat.

Vi har fått papper + mail från förskolan och från dottern (4:e klass) har jag fått mail från klassföreståndaren.

På skolan får maten inte innehålla:
*skaldjur
*nötter
*mandel
*kokos
*ägg

På förskolan är det:
*nöt
*mandel
*jordnötter

Pastasallad kan man ju skicka med OM man kollar så det är äggfri pasta.
Pannkakor kan man ju glömma då, likaså våfflor Om man inte rotar fram recept utan ägg.

Får se om man kan hitta sig någon bra mattermos eller 2 så kan man kanske skicka med varmkorv, soppa etc.

Paket med knäckebröd och tub med mjukost kanske funkar.

Jag tycker att man ska reflektera över om det verkligen är rätt att skicka med mat. Det är skolans skyldighet att ordna med mat och om personalen går ut i strejk för att man inte är överens med arbetsgivaren så ska inte föräldrarna lösa arbetsgivarens problem genom att ordna maten. Man är egentligen inte solidarisk med dem som strejkar om man skickar med mat.

Läs mer tex här

Nu får vi hoppas att det inte går så långt som till strejk. Men det är värt att inte bara rakt av acceptera det som skolan begär av oss föräldrar. Åtminstone kan man protestera mot det.

Jag har försökt, har skrivit till förskolechef och rektorer. Kalla handen, de hänvisar till att skolverket har godkänt det.

Visst kanske det är osolidariskt med dom som strejkar, men vad är alternativet? Att mina barn går hungriga? Att jag får vara hemma med dem, utan ersättning eftersom man inte får VAB?

Ja vi får sannerligen hoppas att det aldrig blir något....

Jag har försökt, har skrivit till förskolechef och rektorer. Kalla handen, de hänvisar till att skolverket har godkänt det.

Då hänvisar du till att du anmäler till Skolinspektionen, och gör det om det behövs.

Vilka lyxproblem ni har då.

Ni får la för tusan göra som i alla andra länder som inte har skolbespisning, (däribland norge) skicka med mackor med pålägg och en flaska saft.

Och kom ihåg att skolbespisningen är en kvarleva från andra världskriget för att säkra att ungarna fick ett näringsrikt mål mat pr dag, och något som rätteligen skulle kunna slopas då problemet med matbrist idag inte finnes i sverige.

Att man sedan får stå 2 minuter varje dag och göra matlådan är definitivt inget problem.

Senast ändrad:

Jag är delvis uppvuxen utan skolbespisning, och jag förstår inte problemet.

Jag hade skickat med smörgås, frukt, avocado, yoghurt och müsli och sådant till frukost och mellanmål. Till lunch antingen rejäla smörgåsar på grovt bröd med mycket pålågg, eller tex pastasallad med kyckling eller korvbitar, bulgursallad med fetaost eller en kall lammkotlett, piroger med olika fyllning och liknande.

Att låta barnet klara hela dagen på risifrutti och pannkakor och liknande, hade jag inte gjort, festis och nyponsoppa hade jag inte heller satsat på. Vatten som dryck. Annars blir ju dieten helt baserad på vitt mjöl och socker.

Varför skulle man vara tvungen att ha mat som är fri från ägg?

Tyvärr så är det en kostnadsfråga i vissa familjer.
Skolan får väl gå ut och köpa det som behövs.
Hur svårt kan det vara?

TS efterfrågar dock inte billig mat, utan mat som funkar för ändamålet.

Jag tror att vi hamnar lite väl nära strejkbryteri om skolan serverar mat när bespisningspersonalen strejkar.

Antagligen pga allergiker i gruppen, alla som är uppvuxna med mat hemifrån vet hur barn byter mackor mm fram och tillbaka :D

Jo alltså jag förstod att det nog hade med allergier att göra. Men det gällde ju skolbarn (ej förskola). Serverar skolan i vanliga fall äggfri pasta till alla barn för att inte riskera att den som är allergisk råkar äta av den? Låter märkligt i mina öron men så kanske det är.

Jag är inte heller nöjd med idén om risifrutti och nyponsoppa. Dock vill jag hitta någon kall mat som tvååringen faktiskt kommer att äta...

Och ni som tycker att det är ett lyxproblem och att skolbespisning är en kvarleva sen kriget, ni kan väl bara skita i att skriva i den här tråden? Jag vill inte höra om hur ni minsann klarat er utan. Nu är det så att systemet med barnomsorg är uppbyggd på ett sånt här sätt, där barnen får mat. Om ni inte tycker det är nödvändigt så flytta då.

Tar tacksamt emot fler tips!

Jag forstar inte riktigt heller problemet... Yoghurt och mackor till frukost, matig pastasallad pa fullkornspasta till lunch, frukt och gronsaker i lampliga plockbitar, vatten att dricka - allt detta laggs i mindre Tupperware boxar med barnets namn pa och sedan i lamplig kylvaska. Kan varieras i det oandliga nastan, iaf om man har ett barn som ater det mesta :)

Du har val varit pa picknick nagongang? Det ar ju typ samma sak, god nyttig mat som ar latt att ata och som man blir matt av ;)

Nar mina barn var i 2-arsaldern at de garna pastasallad gjord av pastaskruvar, kalla kottbullar, ost i kuber, tomatbitar, kokade broccolibitar och majs. Du far ta vad du har och som du tror att ditt barn kommer att ata :)

Då hänvisar du till att du anmäler till Skolinspektionen, och gör det om det behövs.

Jag kommer givetvis fortsätta bråka med kommunen om detta, eftersom det står i lagen att de ska serveras man. Anmälan kommer också göras, men det lär inte gå så fort med dom kvarnarna att mina barn blir utfodrade på måndag.

kl

Jösses, när jag gick i typ 5:an? Nej, jag minns inte, men då var det också strejk. Vi fick ta med oss matlåda. Inget krångel med vad man inte fick ta med sig för att nån är allergisk. Det brukar väl de ungar som har allergi ha rätt bra koll på? Vad de får och inte får äta? Även om de är ganska små? Annars får man väl säga till en extra gång nu att det inte får byta mat med någon annan...

Kommer iaf ihåg att vi tyckte det var jättehäftigt att ta med sig matsäck :D
Minns inte riktigt vad vi hade med oss, typ ägg, mackor, yoghurt, pannkaka osv skulle jag tro. Minns inte heller hur länge det pågick men kommer inte ihåg att det var något problem. Och inte stängde de skolan för att det inte blev städat... hur känslig får man bli? Blir det strejk så kommer den ju troligtvis inte pågå i veckor (om det nu ens blir någon)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta! (både barn som äter grönsaker och barn som inte äter...
Svar
18
· Visningar
6 139
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 596
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA