Matildahavre?

Sv: Matildahavre?

Va? Jag hittade bara källhänvisning till den tes som presenterades i den undersökning som du klippt ur, inte till artikeln som du tagit stycket ur...

Ska man vara kinkig så står det faktiskt källhänvisning i texten

Jag kanske är lite trög, men det är ju bara författarnamn och årtal? Jag behöver mer för att hitta. Och det du själv har citerat - vad är det för källa? I ditt citat återges ju bara dessa förstahandskällor i andra hand, som jag förstår det?

Ok, det är saxat från en artikel i tidningen Pacemaker.

Källorna citerade i artikeln:

Oldham, S.L., Potter, G.D., Evans, J.W. et al., 1990. Storage and mobilisation of muscle glycogen in exercising horses fed a fat-supplemented diet. J. Eq. Vet. Sci. 10, 1

och

Pagan, J. D., B. Essen-Gustavsson, A. Lindholm, and J. Thornton. 1987. The effect of dietary energy source on exercise performance in Standardbred horses. In: J. R. Gillespie and N. E. Robinson (Ed.) Equine Exercise Physiology 11. p 686. ICEEP Publications, Davis, CA.)

Be en bibliotekarie fixa artiklarna så ni kan verifiera det på ett vetenskapligt sätt.

Be en bibliotekarie fixa artiklarna så ni kan verifiera det på ett vetenskapligt sätt.

Nu låter det som om Du blir stött för att jag är så frågvis. Det var inte alls min mening att få Dig att framstå som om slarvig med källor. Jag är bara uppriktigt intresserad av detta. Och kanske behöver jag ingen bibliotekarie. Du vet ju inget om vem jag är, eller hur. ;) Artikeln som Arne är medförfattare till kan jag t ex säkert få av honom direkt.

Nej jag har inte läst fel. Det är inte samma studie som jag menar. Har den utskriven någonstans, men bara gud vet var.

När det gäller alla forskningämne så finns det ALLTID en för och mot "hög".

Det här med fördlar och nackdelar med fett i foderstaten, ja där svänger väl pendlen fortfarande.

Själv totalvägar jag utfodra med havre efter ett litet, inte så vetenskapligt försök.

Precis. Det var ju också just den sammanfattningen av forskning som gjordes i den där SLU-rapporten ovan, att resultaten spretar.

Off topic: Kommer du på en fika nästa helg eller? Jag är ensam hemma.

Ja! Det kan jag. Är borta i början på veckan. så jag ringer dig när jag kommit hem!

Det är inte denna studien?

http://www.jbt.slu.se/anders.herlin/Havresortertillhast.pdf

Slutsatser:
Användande av högfettshavre:
· kan påverka vissa ridegenskaper hos hästar t ex lydnad
· tycks inte påverka hästarnas framåtbjudning negativt
· tycks inte påverka ridegenskaper hos alla hästar
· tycks påverka vissa hästar, t ex ston, mer andra hästar
· är ett enkelt sätt att tillföra fett i foderstaten och därmed kan högpresterande hästar få
en god energiförsörjning

Det var den jag tittat på tidigare!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka