Matbudget 1 person

Centaur

Trådstartare
Hur mycket pengar lägger ni som bor ensamma på mat och dryck (inkl toapper, tvål, tvättmedel och annat man kan köpa på Ica) per månad?

Det är väldigt olika men tror det brukar landa på ca 3000:- /månad, varierar nog med ca 500:-
Mat är inget jag snålar på, men köper inte heller det dyraste. Köper gärna mat med kort datum och drygar ut med mycket rotsaker.

Då är luncher a la matlådor inräknat.

För mycket :meh: allt mellan 1500-3000 kr. Vill helst ha en maxkostnad på 2000 kr i mån. Men vissa mån springer det iväg, ex på sommaren är det mycket jordgubbar och glass extra (köpte säkert 6-8 liter jordgubbar i mån under säsongen )och andra tillfälliga ryck.

Hur mycket pengar lägger ni som bor ensamma på mat och dryck (inkl toapper, tvål, tvättmedel och annat man kan köpa på Ica) per månad?
Det är lite olika sommar och vinter. Sommartid blir det rätt mycket egna grönsaker och så plockar jag svamp när det är säsong. Det drygar ut rejält.

Men snitt på 1500 - 2000.
Fast jag köper toa och hushållspapper på Granngården i storbal. Samma med tvättmedel. Det går inte åt en hel hink per år. Schampo och balsam är mina dyrare utlägg för där kostar jag på lite dyrare.

Alldeles för mkt. Jag har precis börjat bestämma mig för att lägga betydligt mindre. Känns som så onödiga pengar. Jag är ju inte ens intresserad av mat.
Mer planerande och mer matlådor.

Handlar kanske max 1 gång i veckan på ICA, då spontanhandlar jag ngt :meh: Äter i stort sett alla mål mat ute. Vill inte ens veta vad jag lägger på mat (och dryck :angel: ) i månaden....
Borde laga mat hemma men har aldrig tid pga jobbar konstiga tider, är sämst på att planera och är lat (dålig kombo)...:meh:

Sätter in 2500 kr på ett bankkort som jag mest köper mat och sånt med. Brukar gå lite mer än så, kanske 3000 kr.
Äter bara hel- och halvfabrikat. Kan inte laga mat. :meh: (Eller kan väl men det tar sån kraft psykiskt så jag har gett upp det).

Det är lite olika sommar och vinter. Sommartid blir det rätt mycket egna grönsaker och så plockar jag svamp när det är säsong. Det drygar ut rejält.

Men snitt på 1500 - 2000.
Fast jag köper toa och hushållspapper på Granngården i storbal. Samma med tvättmedel. Det går inte åt en hel hink per år. Schampo och balsam är mina dyrare utlägg för där kostar jag på lite dyrare.
Aha, det är granngården man ska köpa storbalarna på. Har de miljömärkt?

Jag vill gärna inbilla mig att min budget är 250kr/vecka (alltså 1000/månad då ;)), men sanningen är väl att jag kommer en bra bit över det med träningsgodis, tuggben, mm till hundskrället. :cautious:
Av någon anledning vill jag inte riktigt räkna det - kanske för att det inte är till mig? :D

Dock upplever jag att pengarna räcker väldigt mycket sämre på sista tiden!? Har priserna gått upp rejält över sommaren? :confused:

Vad har du för tips för att hamna på 1200?
Eller egentligen vet jag nog... Jag levde ju billigt som student..:meh:

Ät mycket linser, ät aldrig ute, använd inte skönhetsprodukter mer avancerade än tvål, ungefär. :p

Mellan 3 och 4000, beror på om jag handlar här eller i Norge. Har märkt att jag lever billigare här även om köper dyr mat här också. Jag är väldigt kvalitetsmedveten när det gäller mat.

• Gilla
Reactions: rtf
Sätter in 2500 kr på ett bankkort som jag mest köper mat och sånt med. Brukar gå lite mer än så, kanske 3000 kr.
Äter bara hel- och halvfabrikat. Kan inte laga mat. :meh: (Eller kan väl men det tar sån kraft psykiskt så jag har gett upp det).
Det där var ju lite smart! Varför har jag inte tänkt på det :banghead: har ett extra bankkort som jag sätter över "shoppingpengar " på när jag ska iväg och inte vill ha vanliga kortet med mig, det kan ju funka till matkort med :idea:

För övrigt köper jag också gärna ekologisk och svenskt i den mån det går.

Sätter över 1 00 kr på matkontot vare månad. Beroende på vad som behöver köpas in köper jag en del hämtmat på matkontot. Matkontot består i första hand av pengar till mat, tvättmedel, hygienprodukter och liknande. Läsk, chips hämtmat är något som enbart går på matkontot om det finns utrymme för det.

Sätter över 1 00 kr på matkontot vare månad. Beroende på vad som behöver köpas in köper jag en del hämtmat på matkontot. Matkontot består i första hand av pengar till mat, tvättmedel, hygienprodukter och liknande. Läsk, chips hämtmat är något som enbart går på matkontot om det finns utrymme för det.
100? Kanske saknas en nolla?

En vanlig dag käkar jag typ sushi eller ngt enklare ute till lunch och till middag typ råbiff och 2 glas vin ute. Vid festligare tillfällen kanske ngn drink osv. Får ofta lite stammisrabatt eftersom jag ofta käkar återkommande på vissa ställen :P
Iofs snåäter jag lite på events osv också om tillfälle ges :angel:

Frukost äter jsg aldrig. Vaknar till liv först på em så är aldrig hungrig på fm

Iofs tjänar jag nog också lite på att jag aldrig handlar. De få ggr jag gör det inser jag att det faktiskt är ganska dyrt!

För inte så länge sedan hittade jag en mjölk med bäst före datum november 2014 i min kyl :cautious:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 216
  • Artikel Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat