Mata valpar?

D

Dalsland

Jag fick just ett telefonsamtal från en kompis vars tik just fått valpar. Och när valparna var tre dygn gamla dog mamman. :crazy:

Nu undrar dom om jag kan ta hand om två valpar och försöka få dom att överleva.
Jag har en tik hemma som fick valpar förra året och var en kanonmamma. Men en massa tur kommer hon kanske att ta hand om valparna till viss del men matningen får jag ju sköta själv.

Är det någon som flaskmatat valpar och har lite tips och råd på hur jag ska göra? Och ska jag överhuvudtaget ta på mej att göra detta?
Jag har lovat ge besked i kväll.

:confused:

Sv: Mata valpar?

Det bästa är att hitta en lagom stor tik som nyss själv valpat. Även en skendräktig tik går bra, de brukar dra igång mjölkproduktionen om de adopterar valparna. Det som är viktigt är att tiken gillar småknytt till 100%, annars är risken stor att hon biter ihjäl dem. Tiken som adopterar valpar behöver inte ha valpat själv för att hon skall kunna producera mjölk, men det underlättar om hon vet vad det är frågan om.

Ska du helt själv föda upp dem på flaska har du ett hästjobb framför dig. Jag har fött upp en valp helt på flaska med matning varannan timme dygnet runt i början, och sedan något glesare, men fortfarande dygnet runt. Jag använde mig av färdigt pulver istället för Björcks blandning, huvudsakligen för att slippa koka den också.

Lycka till,
Hannah

Sv: Mata valpar?

Oj oj... Flaskmata är inte roligt... Vi har kämpat med en del valpar. Men det är ett hästjobb alltså... Skulle vara bra med en amma. Finns det inte på nätet att hitta?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 276
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka