Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka är det som äter hampa hos dig? Jag hade förra året men ingen ville ha. Så i år är det bara solrosfrön, nötter och talgbollar.Jag har två stora fröautomater, tre för jordnötter och en stor för talgbollar där det kryllar av uppfordrande småfåglar och hackspettar. Ni ska se de förebrående blickar jag får om de inte fylls på flera ggr/vecka!
Jag passar på att köpa när det är erbjudanden, sist kom jag hem med 20 kg talgbollar utan nät, perfekt till automater och Citygross säljer svarta solrosfrön i 20 kg-säckar för 189 kr.
Steglitser har jag aldrig haft här tyvärr. De är så vackra!Vi har också börjat mata för fullt. Har mycket blåmesar, talgoxar och pilfinkar men både hackspetten och nötväckan har också hittat hit. Sen har vi lite gäster som tittar in då och då. Hoppas få se steglitser i år och inte minst domherrar! Förrförra året var det kallt och mycket snö, då hade vi faktiskt två domherrar här
Granngården säljer talgbollar med och utan nät i 5 kg-hinkar. Jag köpte på mig några hinkar när de hade kundklubbserbjudande. Citygross har bra pris på jordnötter med men jag kommer inte ihåg vad jag betalade. Jag ska kolla med en gårdsbutik om de säljer talg, isf köper jag där om det blir billigare.Vilka är det som äter hampa hos dig? Jag hade förra året men ingen ville ha. Så i år är det bara solrosfrön, nötter och talgbollar.
I och med att jag ska flytta snart, så köper jag inte på mig stora mängder nu. Det blir nog lite dyrt att be flyttkillarna kånka fågelmat också . Men på det nya stället, då ska jag bunkra! Var hittade du talgbollarna utan nät?
(Jag hoppas de som flyttar in här fortsätter att mata. Kommer att sakna småfåglarna, nötskrikan som säger mjau och framför allt Korpi som jag dock inte matar.)
Ja, här är det också talgoxarna som påpekar när maten är slut. Fågelvärldens små beskäftiga besserwissrarTalgoxarna är väldigt snabba på att peka med hela vingen när de tycker jag ska fylla på käket!
Steglitser har jag aldrig haft här tyvärr. De är så vackra!
Såg de sorgsna blickarna fån småttingarna medan jag pratade i telefonen, var bara att dra på mig kläderna och skynda mig ut för att fylla på mer frön åt stackarna! Vilket liv det blev, jag hörde hur nyheten skreks ut och vandrade vidare runt huset till alla småfåglar att jag fyllde på mat. Vilt tjatter från fruktträden och de i syrenhäcken hoppade jämfota på grenarna medan jag hängde upp automaterna igen.
Det finns fröautomater i de flesta större matvaruaffärer. Nötter och solrosfrön i automaterna. Talgbollar kan du antingen hänga direkt i grenarna eller skaffa en automat till dem också. Har du ekorrar i närheten, så är automat bra om du vill att fåglarna ska få något också.Jag vill också mata! Har en skamklippt björk 4 m från huset som skulle passa bra, mycket grenar och ris att hänga i. Men hur ska man göra? Vad ska man ha för anordning? Inte bur, är blödig och kan mata även glupfåglar.
Jag har en misshandla alm som jag hänger upp mitt foder i, de stora fröautomaterna sitter i linor så jag kan hissa upp dem en bit. Inte fullt så roligt att mata traktens alla rådjur som tömmer dem på nolltid annars.Jag vill också mata! Har en skamklippt björk 4 m från huset som skulle passa bra, mycket grenar och ris att hänga i. Men hur ska man göra? Vad ska man ha för anordning? Inte bur, är blödig och kan mata även glupfåglar.
Ser dem fortfarande inte, men nu hör jag dem åtminstone. Hoppas de hittar hit!Men domherrarna har jag inte sett än.
Jag brukar inte få besök av dem förrän på vårvintern, så här års ser jag dem nästan aldrig.Ser dem fortfarande inte, men nu hör jag dem åtminstone. Hoppas de hittar hit!