Sv: Mata småfåglarna
Mysigt!
Här på gården har vi också mycket domherrar, tror vi är uppe i 10 grabbar och rimligtvis lika många honor. En liten herre flög in i fönstret förra veckan och blev nog avtuppad, då kom en skata och slet ut honom i gräsmattan.
Men vi tog in och hade honom i en skokartong tills han var fit for fight igen!
Just nu är det domherre, nötväcka, större hackspett, grönsiska, trädkrypare, pilfink, blåmes, talgoxe, talltita, entita och svartmes som är mest framme.
Och nötskrikor!
Vid mitt torp (några hundra meter härifrån) matar jag redan fåglarna fast jag inte bor där än.
Där finns ibland stjärtmes (sötaste favoritfågeln!
) men de är inte framme vid maten, de är bara i träden och flyger sen vidare. Gärdsmyg såg jag en gång tidigare i höstas men har glömt om de är stannfåglar? Är väldigt glad att svartmesarna hittat tills oss, men vi saknar stenknäcken som vi haft flera par av under tidigare år.
Vi matar med jordnötter, hampafrön, talgbollar och solrosfrön. Olika blandningar går bort, det är väl främst gulsparv som äter havre och några sådana har vi inte här. Sen har våra pippisar tydlig mat-och-sov-klocka! Vid tio är de flesta här och vid två är ALLA här. Då kommer domherrarna som på beställning.
Där emellan är det lite tomt och efter tre är alla puts väck.