Mat – trist, tråkigt, jobbigt…

Det är nog bäst att du dumpar trots allt, då. Men inte förrän han varit hemma med glassbåtarna.

Snacka om reality check alltså. Jag som trodde vi hade något där, drufsen och jag. Men men. Glassbåtar först - dumpning sen.
Fast inte förrän jag följt @stjarnhimmel s råd och startat en tråd, där jag kan fråga er vad ni tror.
 
Glassbåt, känner jag bara då.

Jo, för normala människor funkar det säkert precis som du beskriver. Med den minsta känsla av att det är roligt så lär man sig ju mer och mer. Eller om man har barn och tycker att de ska äta vettigt, då lär man sig nog också.

Men jag har aldrig tyckt det är roligt, min allmänna prestationsångest gör att det bara blir laddat när jag misslyckas. Och inte har jag behövt laga mat åt några barn heller.

Laga mat åt barn skulle jag annars säga är ett uselt sätt att hitta glädjen i köket. Barn gillar i regel trista saker som pannkaka, pasta och falukorv, och petar i mer ambitiösa rätter.

Vad gäller överblivna ingredienser i stil med stjärnanis, så kan jag rekommendera dn eller ICAs receptdatabaser, man knappar in en ingrediens, och så trillar det ut massor med förslag på vad man kan göra med den. Så gör jag ofta när jag har nått hemma jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
 
Bra idé! Tråden bör absolut delas upp:

* Tråden om tråkig matlagning

* Tråden om rolig matlagning

* Tråden om ätstörningar

* Tråden om otrohet

* Tråden om glassbåtar

JOBBA @moderullan!

Och jag tycker några saknas;

- de som gillar att äta men inte laga mat själv dvs denna tråd kan handla om hur man ska få någon att laga mat till en.
- de som vill laga mat men säger att de misslyckas och det är för svårt. dvs tråden kan handla om hur de hittar matlagningskurs.
 
Bra idé! Tråden bör absolut delas upp:

* Tråden om tråkig matlagning

* Tråden om rolig matlagning

* Tråden om ätstörningar

* Tråden om otrohet

* Tråden om glassbåtar

JOBBA @moderullan!


Jag tycker också att man skulle kunna slå ihop denna tråd med vissa delar av tråden som handlar om Att ge bort matkassar, Giving People etc.
För i den tråden har det diskuterats älgkött hit och dit.... ända tills älgarna gått hem..
 
Laga mat åt barn skulle jag annars säga är ett uselt sätt att hitta glädjen i köket. Barn gillar i regel trista saker som pannkaka, pasta och falukorv, och petar i mer ambitiösa rätter.

Det är därför det är roligare att bara kakor, bullar och desserter! Så fort jag kommer med en ordentlig smulpaj, någon dramatisk chokladtårtevariant, eller maräng- och citronbakelser... då jäklar strålar omvärlden.

Kommer jag med en potatisgratäng blir engagemanget någont mindre glättigt, och kommer jag med en pastasallad möts jag av tyglad besvikelse.
 
Laga mat åt barn skulle jag annars säga är ett uselt sätt att hitta glädjen i köket. Barn gillar i regel trista saker som pannkaka, pasta och falukorv, och petar i mer ambitiösa rätter.

Ja, det har du ju helt rätt i. Jag åt med en fyraåring i helgen. Vi andra åt en krämig sparrisrisotto med grillad halloumi, rester av en god varmrökt lax och en fräsch sallad, fyraåringen fick en tallrik färskpotatis som han noggrant ordnade i en halvcirkel och stolt ropade "farmor, jag har lagt din bokstav!" (Hennes namn börjar på C och bokstäver är stort för honom just nu, häromdagen hade han hänryckt tittat i lillebrors potta och konstaterat "Du har bajsat Zlatans bokstav!")
 
Skulle någon ge mig älgkött så skulle jag nog med glädje ställa mig i köket och laga till det! Trots disk och allt...
Det är ju jättegott!
 
matlagningskurs.

Det är detta jag inte fattar.

Lärde inte era föräldrar er att laga mat när ni var barn? Jag har otaliga minnen av attgå loss i köket under min pappas uppmuntrande tillrop.

Senare satte de mig även i en matlagningskurs för barn, som jag fick gå innan jag slutade på fritis för gott, så att jag skulle kunna ta hand om mig innan jag cyklade till stallet efter skolan.
 
Ja, det har du ju helt rätt i. Jag åt med en fyraåring i helgen. Vi andra åt en krämig sparrisrisotto med grillad halloumi, rester av en god varmrökt lax och en fräsch sallad, fyraåringen fick en tallrik färskpotatis som han noggrant ordnade i en halvcirkel och stolt ropade "farmor, jag har lagt din bokstav!" (Hennes namn börjar på C och bokstäver är stort för honom just nu, häromdagen hade han hänryckt tittat i lillebrors potta och konstaterat "Du har bajsat Zlatans bokstav!")
Låter som en underbar middagsgäst.
 
Det är detta jag inte fattar.

Lärde inte era föräldrar er att laga mat när ni var barn? Jag har otaliga minnen av attgå loss i köket under min pappas uppmuntrande tillrop.

Senare satte de mig även i en matlagningskurs för barn, som jag fick gå innan jag slutade på fritis för gott, så att jag skulle kunna ta hand om mig innan jag cyklade till stallet efter skolan.
Nej. Jag ville inte. Och mamma hade nog fullt upp med att laga mat åt oss. Inte sällan lagade hon något separat till mig för jag var så kräsen att jag borde fått smisk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp