Mat – trist, tråkigt, jobbigt…

Ja det är det, men igår eftermiddag var jag såpass smart att jag skickade sms till min sambo när han var på väg från jobbet och skrev "glassbåtar, kära du". Så jag har verkligen bara behövt plocka ur den ur frysen! :D Igår när jag skulle äta min första glassbåt behövde jag inte ens det, min skäggige drufs till andra hälft gav den till mig och tog till och med av papperet medan jag satt i soffan. Största möjliga njutning - minsta möjliga ansträngning. Livet på en pinne!


Haha.. Allt man söker i en man- serverar glassbåtar..
:laugh:
 
Kan han göra fler konster än köpa glassbåtar?

Åh, jag kan verkligen rekommendera något liknande till alla. Han är strålande på nästan alla vis! Han har ett hjärta av guld och är stor som en Björn och nästan alltid när jag ska jobba natt kommer han hem med en redbull och en yougurt för han vet att jag har glömt att handla det, t ex!
 
Ja det är det, men igår eftermiddag var jag såpass smart att jag skickade sms till min sambo när han var på väg från jobbet och skrev "glassbåtar, kära du". Så jag har verkligen bara behövt plocka ur den ur frysen! :D Igår när jag skulle äta min första glassbåt behövde jag inte ens det, min skäggige drufs till andra hälft gav den till mig och tog till och med av papperet medan jag satt i soffan. Största möjliga njutning - minsta möjliga ansträngning. Livet på en pinne!
Dumpa inte!
 
Sådana är mina svärföräldrar. Man får god mat, för all del, men det är ett sanslöst ståhej runt maten. Efter ett par dagar hos dem är jag sugen pä knäckebröd med keso och ett äpple, på sin höjd.
Så var min mamma också. Hon kunde prata en vecka innan vi kom om vad vi skulle äta och jag brydde mig inte ett piss om det. Jag äter gärna det andra lagar som sagt.
 
Det skulle jag nog också göra om resultatet blev som jag ville. Dvs, som i receptet. Men jag KAN INTE laga mat. Jag har ingen inlärningskurva whatsoever när det gäller matlagning, snarare en inlärningspunkt. Jag står och stampar på samma ställe, femte gången jag lagar en rätt blir den fortfarande inte bra - eftersom jag nästan aldrig fattar vad jag gjorde fel, vad som behöver ändras, vad som saknas.

Jag har lärt mig laga mat i princip enbart efter recept. Vid det här laget måste jag ha lagat många tusen recept, och i början är det som du beskriver, man kan bara följa receptet och vet inte hur man ska göra för att det ska bli gott. Men om jag följt ett recept och det inte blir gott, så gör jag inte om det. Då hittar jag ett nytt recept på samma rätt nästa gång jag blir sugen på just den rätten. Och sen, med tiden, så lär man sig lite hur man kan fixa en rätt som inte blev god. Oftast handlar det mest om att balansera upp med salt, sött och syrligt.
 
Jag har lärt mig laga mat i princip enbart efter recept. Vid det här laget måste jag ha lagat många tusen recept, och i början är det som du beskriver, man kan bara följa receptet och vet inte hur man ska göra för att det ska bli gott. Men om jag följt ett recept och det inte blir gott, så gör jag inte om det. Då hittar jag ett nytt recept på samma rätt nästa gång jag blir sugen på just den rätten. Och sen, med tiden, så lär man sig lite hur man kan fixa en rätt som inte blev god. Oftast handlar det mest om att balansera upp med salt, sött och syrligt.

Glassbåt, känner jag bara då.

Jo, för normala människor funkar det säkert precis som du beskriver. Med den minsta känsla av att det är roligt så lär man sig ju mer och mer. Eller om man har barn och tycker att de ska äta vettigt, då lär man sig nog också.

Men jag har aldrig tyckt det är roligt, min allmänna prestationsångest gör att det bara blir laddat när jag misslyckas. Och inte har jag behövt laga mat åt några barn heller.
 
Men jag har aldrig tyckt det är roligt, min allmänna prestationsångest gör att det bara blir laddat när jag misslyckas. Och inte har jag behövt laga mat åt några barn heller.
PRECIS så! Ska jag laga mat slutar det typ alltid med bara att jag vill gråta för att det aldrig någonsin kan bli bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 209
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp